افزایش ذخایر ارزی روسیه

به گزارش خبر‌گزاری ایبِنا و به نقل از راشاتودی، ذخایر ارز خارجی روسیه در ماه اکتبر با ۲/ ۱ درصد افزایش به بیش از ۵۴۷ میلیارد دلار از اول نوامبر رسید. مسکو ذخایر خود را به عنوان سپری در برابر تحریم‌های غرب افزایش داده است.

این رگولاتور با اشاره به اینکه این افزایش ذخایر، به دلیل ارزیابی مثبت بازار بوده، گفت: افزایش نسبت به ماه قبل به ۵/ ۶ میلیارد دلار رسیده است. بانک مرکزی به‌‌روزرسانی‌‌های دارایی‌‌های خود را با یک هفته تاخیر، اما منظم منتشر می‌‌کند. ذخایر بین‌المللی روسیه، دارایی‌‌های خارجی نقدی است که توسط بانک مرکزی روسیه و دولت این کشور نگهداری می‌شود، شامل وجوه ارزی، حق برداشت ویژه از صندوق بین‌المللی پول و طلای پولی است. روسیه در اوایل ماه مارس پس از مسدود شدن آنها توسط بانک‌‌های مرکزی غربی به عنوان بخشی از تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات‌متحده و متحدانش در پاسخ به بحران اوکراین، دسترسی به تقریبا نیمی از ذخایر ارز خارجی خود را از دست داد.

بقیه ذخایر شامل طلا و ارز خارجی و دارایی‌‌های یوآن چین است که در داخل کشور نگهداری می‌شود. با وجود این، وزارت دارایی روسیه اعلام کرد که این کشور به لطف ذخایر فراوان خود می‌تواند با تحریم‌ها کنار بیاید. در سال ۲۰۲۱، ذخایر ارزی کشور تقریبا ۶ درصد افزایش یافت و به ۶/ ۶۳۰ میلیارد دلار رسید و در ماه فوریه ۲۰۲۲ بالاترین رقم ۲/ ۶۴۳ میلیارد دلاری ثبت شد.

روسیه خواستار اتصال مجدد بانک‌‌های خود به سوئیفت شد

معاون وزیر خارجه روسیه خواستار اتصال مجدد وام‌دهنده اصلی این کشور در بخش کشاورزی یعنی راسلخوزبانک به شبکه بین‌المللی سوئیفت شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از راشاتودی، سرگئی ورشینین، معاون وزیر خارجه روسیه طی اظهاراتی در روز شنبه اعلام کرد که این کشور می‌خواهد وام‌دهنده اصلی خود در بخش کشاورزی یعنی راسلخوزبانک، مجددا به شبکه مالی سوئیفت متصل شود تا صادرات غلات و کودهای شیمیایی آزاد شود. ورشینین به خبرنگاران گفت: این نخستین باری نیست که ما در این مورد بحث می‌کنیم، زیرا از دیدگاه من، اتصال مجدد راسلخوزبانک که اکثر معاملات کشاورزی را تامین (مالی) می‌‌کند، یک موضوع کلیدی است... ما این موضوع را مورد بحث قرار داده‌‌ایم و مجددا از نمایندگان سازمان ملل تضمین‌‌هایی دریافت کرده‌‌ایم که آنها نیز در نظر دارند این موضوع حیاتی است.

اظهارات وی پس از دیدار با مقامات ارشد سازمان ملل در روز جمعه، در مورد توافقی صورت گرفت که تضمین‌کننده عبور ایمن صادرات غلات اوکراین از طریق دریای سیاه بود.

بر اساس این پیمان که در ماه ژوئیه با میانجی‌گری سازمان ملل و ترکیه به امضا رسید، روسیه به دنبال معافیت تحریمی برای تجارت کشاورزی خود بود، اما از آن زمان از تلاش‌‌های سازمان ملل برای رفع محدودیت‌‌های غرب که بر این بخش تاثیر می‌‌گذارد، ابراز نارضایتی کرده است. در حالی که تحریم‌ها مستقیما بخش کشاورزی روسیه را هدف قرار نمی‌دهند، بر پرداخت‌‌ها، بیمه و کشتیرانی تاثیر می‌‌گذارند. بسیاری از بانک‌‌های روسی در اوایل سال جاری میلادی از سیستم پیام‌‌رسان بین‌المللی سوئیفت جدا شدند و این امر تسویه‌حساب مستقیم برای صادرات را دشوار کرد.

به گفته ورشینین، یکی از راه‌های کاهش این مشکل، افتتاح حساب در شعب بانک‌‌های خارجی، مانند سیتی‌بانک و جی‌‌پی مورگان، برای تسهیل پرداخت‌‌ها برای صادرات روسیه است. معاون وزیر خارجه روسیه با تاکید بر اینکه این گزینه در صورت وجود فقط می‌تواند موقتی باشد، گفت: راه‌‌حل واقعی اتصال مجدد کامل به سیستم پیام‌‌رسان مالی سوئیفت بانک راسلخوزبانک است و باید قبل از پایان قرارداد غلات در ۱۹ نوامبر این مشکل حل شود. ورشینین خاطرنشان کرد که مسکو هنوز با تمدید مشارکت خود در این قرارداد موافقت نکرده است. پیش از این، تعدادی از مقامات ارشد روسیه هشدار داده بودند که اگر سازمان ملل به تعهدات خود در مورد صادرات روسیه عمل نکند، این کشور می‌تواند از توافق خارج شود.