مداخله دلاری بازارساز در همه بازارها

علی صالح‌‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت در جمع اصحاب رسانه بیان کرد: در روزهای گذشته شاهد نوساناتی در بازار ارز بود و امیدواریم با سازوکارهای پیش‌بینی‌شده، آرامش و ثبات را در بازار ارز داشته باشیم. وی ادامه داد: ما اقدامات متعددی انجام می‌‌دهیم و بانک مرکزی در بازارهای مختلف حضور دارد. به‌عنوان بازارساز در همه بازارهای ارز فعالیت دارد و مداخله می‌‌کند تا بازار به سمت تعادل پیش برود. صالح‌‌آبادی گفت: صادرکنندگان عرضه‌های خوبی دارند و این امر تداوم خوبی دارد و مشکلی در عرصه ارز نداریم. رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: عرضه ارزهایی که مورد اقبال بازار است به اندازه کافی انجام می‌‌شود و عرضه خواهد شد.

وی بیان کرد: اقداماتی برای تسهیل دسترسی مردم به بازار اندیشیده شد و از جمله که افراد متقاضی خرید ارز به‌دلیل محدودیت صرافی‌‌ها، باعث ایجاد صف می‌‌شدند. سامانه‌آنلاین دسترسی به صرافی‌‌ها راه‌‌اندازی شد و تعدادی صرافی معین شدند تا افراد از این طریق درخواست خود را بدهند. رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰شعبه بانک هم در نظر گرفته شد تا مثل صرافی‌‌ها ارز مورد نیاز را ارائه کنند و با توجه به وفور ارز، دسترسی مردم را تسهیل کنیم تا ارز بخرند. وی عنوان کرد: ما ابزارهای مختلفی داریم که یک نمونه‌ آن روز سه‌شنبه رونمایی شد و آن گواهی سکه بانک مرکزی بود که معامله شد و این با قدرت تداوم دارد و ابزارهای دیگر هم در دست بررسی است.

صالح‌آبادی عنوان کرد: روز شنبه رونمایی از چک الکترونیک کشور را خواهیم داشت و با حضور وزرای صمت و اقتصاد، اتفاق بزرگی در صنعت پرداخت کشور رخ خواهد داد. وی درباره افزایش نرخ ارز در روزهای گذشته گفت: بانک مرکزی دنبال ایجاد آرامش در بازار ارز است و سیاست‌‌های لازم را اتخاذ کردیم و ابزارهای لازم را هم داریم تا این کار را انجام دهیم.

نگاه وزیر اقتصاد به آینده دلار

سیداحسان خاندوزی، وزیر اقتصاد طی سخنانی در نشست مشترک اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با مسوولان سازمان امور مالیاتی، در پاسخ به سوال نمایندگان عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره تلاطم‌‌های اخیر نرخ ارز اظهار کرد: از روز چهارشنبه هفته گذشته تاکنون، جلسات متعددی در دولت و بانک مرکزی با حضور مسوولان این بانک و وزرای مرتبط با حوزه واردات و صادرات برگزار شده و به‌شدت پیگیر این موضوع هستیم که هر چه سریع‌‌تر به نرخ‌‌هایی برگردیم که به لحاظ تعادل اقتصادی، نرخ‌‌های سالم و واقعی‌تری هستند.

وی تصریح کرد: برخی التهابات کشور و نیز فضای رسانه‌‌ای که با ایجاد جو روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌‌های خود به دلار می‌‌کنند در افزایش قیمت ارز تاثیرگذار هستند. خاندوزی یادآور شد: درست است که کلا ممکن است چند هزار نفر بیشتر تحت تاثیر این فضا قرار نگیرند؛ اما به‌خاطر کم عمقی بازار‌ها، ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومان نیز می‌‌تواند آنها را تحت تاثیر قرار دهد. وزیر اقتصاد تاکید کرد: به نظر من مساله مهم این است که بتوانیم بر این ناآرامی‌‌ها و نااطمینانی‌‌های ذهنی نسبت به آینده اقتصاد غلبه کنیم.

خاندوزی با اعلام اینکه اتفاقات اخیر منجر به نوعی نااطمینانی و موج تبدیل دارایی‌‌ها به ارز و خروج از کشور شد، تاکید کرد: این در حالی است که اقتصاد ایران کاملا پایدار بوده و در مسیر مهار تورم حرکت می‌‌کند و ما باید تلاشمان را صرف پاک کردن هراسی کنیم که بیهوده در ذهن فعالان اقتصادی پیدا شده است؛ ضمن اینکه بانک مرکزی هم وعده داده ظرف حداکثر چند روز آینده، شرایط ارز را به قبل برگرداند.

تحلیل میرکاظمی از ارز بودجه

در این میان مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این پرسش که نرخ ارز در بودجه سال۱۴۰۲ چند است، بیان کرد: هنوز نرخی قطعی نشده و فعلا همان ۲۳هزار تومانی است که پیش از این بوده است. او در پاسخ به این سوال که آیا لایحه هفتم توسعه پیش از لایحه بودجه سال۱۴۰۲ به مجلس ارائه می‌‌شود، گفت: در حال حاضر ما هر دو را جلو می‌‌بریم و براساس برنامه‌‌ سازمان مقرر است که  بودجه را تا هفته آینده به دولت ارائه دهیم، سپس اولویت را روی برنامه هفتم بگذاریم. وی افزود: باید تفاهمی بین دولت و مجلس شکل گیرد که کدام‌یک از آنها اولویت دارد؛ کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است که لایحه بودجه زودتر ارائه شود. بنابراین مقرر شده است که رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی درباره این موضوع با یکدیگر صحبت کنند تا براساس صلاح کشور تصمیم‌‌گیری شود.

در روزهای اخیر، سخنگوی فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز پس از جلسه بارئیس کل توضحی داد: براساس گزارش آقای صالح‌آبادی، وضعیت تخصیص ارز برای واردات در سامانه نیما با قیمت متعادل حدود ۲۷ تا ۲۸هزار تومان با روانی تداوم دارد و کالاهای مورد نیاز وارداتی برای کشور با این قیمت تامین ارز می‌شود و از ابتدای سال ۲۶میلیارد دلار در این سامانه برای مایحتاج اصلی تامین شده است. دولت در روزهای آتی، در چارچوب اقدامات مداخله‌ای در بازار با همکاری صادرکنندگان و عرضه‌کنندگان ارز به سمت ایجاد آرامش و کاهش نوسانات ارزی و مقابله با دلالان و نوسان‌سازان حرکت خواهد کرد.

وی همچنین بیان کرد: اقدامات روانی، دلالی و بازارسازی برخی از واسطه‌ها در بازار در فضای مجازی که بعضا از خارج کشور مدیریت می‌شود و همچنین تاثیرات تورم داخلی از علل اصلی افزایش قیمت ارز در روزهای اخیر است و بانک مرکزی درصدد مقابله با آن و کنترل بازار است. بنا به گزارش آقای صالح‌آبادی شرایط فروش نفت نیز نسبت به گذشته مطلوب بوده و بانک مرکزی در تامین ارز وارداتی در چارچوب سامانه نیما و بازار متشکل ارزی مشکلی ندارد. وی در پایان اظهار کرد: مقرر شد برای بررسی بیشتر عملکرد بانک مرکزی در حوزه مدیریت بازار ارز و همچنین نظارت بر بانک‌ها و تسهیلات ارائه‌شده جلسات دیگری در چارچوب فراکسیون اکثریت مجلس تشکیل شود و با توجه به حساسیت فراکسیون بر کنترل بازار و کاهش فشار بر مردم این جلسات تداوم یابد.