2

پیش‌بینی نتایج فدرال رزرو

گزارش‌ها از افت شاخص ارز آمریکایی در مقابل سایر ارزهای جهانی حکایت دارد. بر این اساس باید به روند نوسانی شاخص دلار در روزهای اخیر اشاره کرد. این ارز جهانی توانست با رشد یک درصدی خود در ابتدای روز گذشته حمایت 111 واحدی را به دست آورد. اما پس از ساعاتی در اواسط روز با افت 2/ 0 درصدی مواجه شد که این موضوع روند صعودی طلای جهانی را نیز تقویت کرد. اما سوال این است که چه عاملی سبب شد تا شاخص ارز آمریکا پس از ساعاتی از رشد خود، در مسیر نزولی قرار گیرد؟ برای پاسخ به این سوال باید به پیش‌بینی برخی از تحلیل‌گران ارشد بازارها استناد کرد. آنها بر این باورند که با توجه به رکود در بازارها و همچنین کاهش تورم در ماه اخیر، سیاستگذاران فدرال رزرو کمی از سیاست‌های خود عقب‌نشینی کنند و نرخ بهره سیاستی را به جای 75/ 0 واحد درصد تا 5/ 0 واحد درصد افزایش دهد. اما در مقابل گروه دیگری از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به افزایش تورم هسته و همچنین هدف‌گذاری تورم 2 درصدی بانک مرکزی آمریکا، این نهاد همچنان به تندروی در سیاست‌های انقباضی ادامه خواهد داد و نرخ بهره را 75/ 0 واحد درصد افزایش می‌دهد. در این میان با کاهش شاخص دلار در روزهای اخیر، سایر ارزها از جمله یورو و ین نیز در برابر ارز آمریکایی تقویت شدند. به دنبال این موضوع پیش‌بینی می‌شود که بانک مرکزی انگلیس نیز برای تقویت ارز، نرخ بهره را در نشست بعدی خود تا 75/ 0 واحد درصد افزایش دهد.

تقویت نرخ برابری ارزها

با کاهش ارزش دلار جهانی در روزهای اخیر، ین ژاپن در برابر ارز آمریکایی که در ماه اخیر به پایین‌ترین حد خود در 32 سال گذشته رسیده بود، با رشد 2/ 1 درصدی نسبت به روزهای اخیر مواجه شد. همچنین نرخ هر یورو در مقابل دلار نیز با رشد 5/ 0 درصدی به 989/ 0 واحد رسید. به دنبال این موضوع پیش‌بینی می‌شود که بانک‌های مرکزی انگلیس و ژاپن در تقویت ارز خود در روزهای آتی مداخله خواهند کرد. کارشناسان انتظار دارند تا بانک مرکزی انگلیس نرخ بهره سیاستی را تا 75/ 0 واحد درصد در نشست بعدی خود افزایش دهد. همچنین بانک مرکزی ژاپن نیز که از سال 1998 فعالیتی نداشته است، سرانجام برای بازگرداندن جایگاه ین که در یک‌سال اخیر 28 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است، اقدامات خود را در جهت افزایش نرخ بهره در روزهای آتی آغاز کند.

نوسانات بازارهای جهانی

با توجه به عوامل مذکور در کاهش ارزش شاخص دلار، هر اونس طلای جهانی با رشد 7/ 0 درصدی مواجه شد و قیمت 1656 دلار را در بازار به ثبت رساند. بازارهای ریسکی نیز به دنبال رشد شاخص دلار در ابتدای روز با اندکی کاهش رو‌به‌رو شد، اما با افت شاخص، بیت‌کوین و اتریوم، به معامله در کانال قیمتی سابق خود ادامه دادند. بر این اساس بیت‌کوین با 20 هزار و 400 دلار و اتریوم نیز در میانه کانال 1600 دلاری در حال معامله هستند. با توجه به عوامل مذکور و همچنین نظرات تحلیل‌گران مبنی بر عملکرد فدرال رزرو، پیش‌بینی می‌شود که شاخص دلار بلافاصله با انتشار دقیق نرخ بهره روند صعودی به خود خواهد گرفت.