Untitled-2 copy

اثر تقویت دلار

بحث داغ روزهای اخیر به تقویت دلار در برابر یورو اختصاص دارد. این امر ناشی از تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو در درمان تورم بود. البته عواملی چون کاهش شاخص مدیران خرید و توقف صادرات گاز به این منطقه را نیز در کاهش اسکناس اروپایی نباید نادیده گرفت. اما سوال این است که روند صعودی دلار تا چه زمانی ادامه دارد و تداوم این روند چه بر سر بازار‌های جهانی می‌آورد؟ در پاسخ به این سوال باید به 27 اوت و گردهمایی جکسون هول که 140 بانک مرکزی را در بر می‌گیرد، اشاره کرد.  بازارهای جهانی از جمله طلا و بازار رمزارزها باید تا زمان برگزاری جلسه جرومی پاول، بانک مرکزی ایالات‌متحده در انتظار باشند.

با توجه به کاهش اندک شاخص دلار، تحلیل‌گران براین باورند که احتمال کمی برای افزایش نرخ بهره تا 75/ 0 واحد درصد وجود دارد. به دنبال این موضوع اگر پیش‌بینی‌ها به واقعیت تبدیل شود، بازارهای جهانی روند صعودی را دنبال می‌کنند. اما اگر فدرال رزرو از سیاست‌های تهاجمی خود دست نکشد، طلا بعد از گردهمایی 27 اوت، روند نزولی به خود می‌گیرد و قیمت آن به زیر 1725 دلار هدایت خواهد شد. همچنین بازار‌های ریسکی را نیز با چالش مواجه خواهد کرد.

اثر کاهش یورو

ارزش یورو پس از دو دهه در 23 ماه اوت به زیر برابری با دلار رسید. این ارز اروپایی در سال جاری حدود 12 درصد در برابر دلار کاهش یافته است. با کاهش ارزش یورو، هزینه واردات این منطقه روند صعودی به خود خواهد گرفت. این موضوع نشان می‌دهد که سود کالا یا خدماتی که با دلار در این کشور محاسبه می‌شود، از بین خواهد رفت. به‌طور مثال شرکت هواپیمایی که بلیت‌های خود را به دلار می‌فروشد و به یورو به ثبت می‌رساند با توجه به ارزش ارزهای اروپا و آمریکا، سود 130 تا140 میلیون یورویی را از دست خواهد داد. همچنین با احتمال افزایش رکود تورمی در اروپا که ناشی از افزایش قیمت انرژی است، می‌تواند اقتصاد منطقه یورو بیش از پیش تضعیف شود.

 در این میان آلمان بیشتر از کشورهای دیگر در این منطقه ضربه اقتصادی اروپا را لمس می‌کند؛ زیرا کاهش واردات گاز توسط روسیه، نخستین ضربه خود را به دلیل فشار زیاد هزینه‌ها، به آلمان وارد می‌کند. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران معتقدند اگر بانک مرکزی اروپا نرخ بهره را برای درمان تورم بالا ببرد، نخستین اثر رکود در آلمان پدیدار خواهد شد. نشست بعدی بانک مرکزی اروپا در پنج‌شنبه هفته جاری برگزار خواهد شد و می‌تواند به تمام ابهامات بازار پایان دهد. همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که ارزش سهام‌های اروپایی نسبت به سهام‌های آمریکا با افت 30 درصدی رو‌به‌رو شده است.