بر این اساس پیرو بخشنامه شماره ۳۶۷۴۴۵‌/ ۰۰ مورخ ۱۶‌/ ۰۱۲‌/ ۱۴۰۰ با موضوع اعلام اعمال برخی تغییرات در سامانه سمات از جمله ایجاد سرویس واریز تسهیلات در قالب نسخه۲/ ۲ این سامانه، با توجه به راه‌‌اندازی بخش اول تغییرات مدنظر در این نسخه از اردیبهشت ماه سال جاری شامل ایجاد امکان امهال مطالبات و درج انواع جدید تسهیلات قرض‌‌الحسنه در فیلد «هدف از دریافت تسهیلات»، در نظر است با توجه به مهلت زمانی کافی ارائه‌شده برای همگام‌‌سازی سامانه‌های داخلی بانک‌ها و موسسات اعتباری برای بهره‌‌برداری کامل از امکانات نسخه ۲/ ۲ سامانه سمات، از تاریخ ۳۰‌آبان‌ماه۱۴۰۱ نسخه قبلی سامانه سمات غیرفعال شده و نسخه۲/ ۲ این سامانه به‌صورت کامل عملیاتی شود.

بدیهی است مسوولیت بروز هرگونه اختلال در ارسال اطلاعات برای قطع کامل دسترسی به نسخه فعلی سامانه سمات، بر عهده مدیرعامل و اعضای محترم هیات‌مدیره بانک‌/ موسسه اعتباری است و عدم انجام اصلاحات در زمان مقرر به منزله استنکاف از ضوابط بانک مرکزی تلقی می‌شود و اقدامات انضباطی در پی خواهد داشت. از اهم تغییرات در نسخه۲/ ۲ «سامانه سمات» می‌‌توان به ایجاد سرویس واریز، ایجاد امکان امهال مطالبات، امکان ارسال اطلاعات مبلغ اصل و سود تا دو رقم اعشار، اضافه کردن عنوان برات الکترونیکی در فیلد نوع ضمانت‌نامه و تفکیک انواع تسهیلات قرض‌‌الحسنه اشاره کرد. خاطرنشان می‌‌شود سامانه سمات به‌عنوان بانک جامع اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانکی در سراسر کشور، مرجع اصلی اطلاعات تسهیلات و همچنین تعهدات بانکی شامل ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادی تلقی می‌‌شود.

از جمله مزایای سامانه سمات می‌‌توان به پردازش سریع و تکمیل نواقص سامانه قبلی، ارسال و به‌روزرسانی برخط اطلاعات مشتریان در راستای تجمیع و یکپارچگی اطلاعات تسهیلات‌گیرندگان شبکه بانکی و همچنین بهبود روش تسهیلات‌‌دهی، اعتبارسنجی صحیح مشتریان بانک‌‌ها و بهبود و پیشگیری از مطالبات غیرجاری بانکی اشاره کرد. همچنین سامانه سمات به‌عنوان بانک اطلاعات جامع تسهیلات و تعهدات، اطلاعات مربوطه را جمع‌آوری و بین شبکه بانکی به اشتراک می‌‌گذارد. بر این اساس استعلام از سامانه مذکور برای تمامی شعب سراسر کشور برقرار شده است. از این رو بانک‌‌ها موظفند قبل از ارائه تسهیلات و تعهدات، وضعیت اعتباری مشتریان را در سامانه سمات استعلام کنند و در صورتی که مشتری بر اساس مقررات مربوطه بدحساب شناخته شود، مجاز به ارائه تسهیلات و تعهدات به ایشان نیستند. یادآور می‌شود، بررسی اعطای تسهیلات و دسته‌چک در شعب بانک‌ها، اعتبارسنجی، بررسی اقتصادی و اعتباری و نظارتی از جمله کارکردهای این سامانه است.