2

درجا زدن دلار در کانال 32 هزار تومان

مشاهدات از بازار ارز نشان می‌دهد که در روز چهارشنبه، دلار نتوانست کانال 33 هزار تومانی را فتح کند و بعد از درجا زدن در محدوده 32 هزار و 630 تا 32 هزار و 700 تومان در نهایت با نرخ 32 هزار و 660 تومان بسته شد. خبرهای رسیده از بازار نشان می‌دهد که الگوی عرضه دلار از سوی بازار‌ساز در بازار چهارشنبه نیز تکرار شده است. از سوی دیگر، به دلیل اینترنت محدود و بسته شدن راسته فردوسی، سمت تقاضا نیز کم‌رونق بوده است. اما به‌طور کلی، مشاهدات نشان می‌دهد که تمایل بازار به سمت بالابردن قیمت‌ها و ورود به کانال قیمتی بالاتر است، اما سیاستگذار قدرت‌نمایی کرده و با عرضه قوی، تقاضاها را پاسخ داده و مانع افزایش قیمت شده است.

بررسی روند قیمتی دلار از ابتدای هفته نشان می‌دهد که در روز شنبه دلار در محدوده 32 هزار و 700 تومان خرید و فروش شد. پس از آن در دو روز یکشنبه و دوشنبه روند کاهشی شده و قیمت این ارز به 32 هزار و 270 تومان رسیده است. اما در میانه هفته قیمت دلار اوج گرفت و در یک روز 480 تومان افزایش یافت و به رقم 32 هزار و 750 تومان رسید. اما مجددا چهارشنبه با کاهش قیمت مواجه شد و به نسبت نخستین روز هفته 40 تومان و نسبت به بیشترین قیمت دلار در هفته که در روز سه‌شنبه رقم خورد، 90 تومان کاهش را ثبت کرد. در نتیجه می‌توان گفت که در هفته گذشته حرکت قیمت دلار زیگزاگی بوده است.

ناکامی سکه در فتح 15میلیون تومان

چهارشنبه 20 مهرماه، با کاهش جزئی قیمت دلار قیمت سکه نیز نتوانست کانال 15 میلیون تومانی را فتح کند. معاملات بازار سکه در روز چهارشنبه نشان می‌دهد که قیمت سکه 20 هزار تومان به نسبت سه‌شنبه کاهش داشت و به قیمت 14 میلیون و 930 تومان رسید. معامله‌گران بازار سکه معتقد بودند در صورتی‌که قیمت دلار مرز مقاومتی 32 هزار و 800 تومان را رد کند، احتمالا قیمت سکه نیز با افزایش مواجه خواهد شد. اما دلار قدرت کافی برای شکستن مقاومت مذکور را نداشت و از طرفی اونس جهانی نیز تغییر قابل ملاحظه‌ای نداشت. به این ترتیب قیمت سکه تقریبا در دو روز متوالی در مرز 15 میلیون تومان ایستاد. قیمت سکه متاثر از قیمت اونس طلا و قیمت ارز در بازار آزاد است. البته معامله‌گران به‌ تجربه می‌دانند که تغییرات قیمت سکه از قیمت ارز بیشتر از قیمت اونس طلا متاثر است.