زنگ خطر‌ رکود در آمریکا

این موضوع بازار سهام آمریکا را نیز دگرگون کرده است. این امر در نهایت خروج سرمایه‌گذاران در این بخش را به دنبال داشت. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که با توجه به این موضوع که بهای رکود پیش‌رو در ایالات‌متحده را خانوارها و سرمایه‌گذاران پرداخت می‌کنند، اما خانوارها از وضعیت کنونی خود ناراضی نیستند؛ زیرا آنها به اثر سیاست‌های انقباضی توسط فدرال رزرو واقف هستند و ترجیح می‌دهند که برای داشتن زندگی آسان‌تر و بدون تورم، دوره‌ای از رکود با ضررهای ناشی از آن را تحمل کنند. اما در مقابل برخی از سرمایه‌گذاران فارغ از نتیجه بلندمدت افزایش نرخ بهره، به دنبال این هستند که دارایی‌های خود را در بازار کم ریسک‌تری سرمایه‌گذاری کنند تا علاوه بر حفظ دارایی‌های خود، سود بیشتری هم کسب کنند، اما با نوسانات بازارهای جهانی این امر برای آنها امکان‌پذیر نیست و با جابه‌جایی دارایی‌های خود در بازارها ضرر بیشتری را متحمل خواهند شد.

سخنان رئیس فدرال رزرو از ۲۶ ماه اوت همچنان بحث داغ روز‌های اخیر است و تحرکات بازارهای جهانی و افت بازار سهام آمریکا دلیلی بر اثبات وقوع رکود در این کشور است. شاخص S&P۵۰۰ از ۲۶ ماه اوت با افت ۵/ ۶ درصدی مواجه شده و از ۴۲۰۰ به ۳۹۳۰ واحد رسیده است. همچنین بازارهای پر ریسک و طلا نیز از اول سپتامبر همزمان با تقویت بیش از پیش دلار با ریزش همراه شدند. اما پس از انتشار گزارش مشاغل آمریکا مبنی بر صعود نرخ بیکاری در ماه اوت، دلار با اندکی کاهش رو‌به‌رو شد و سبب جهشی کوتاه در بازارهای طلا و پرریسک شد. اما همچنان طلا در کف کانال ۱۷۰۰ دلار قرار دارد و بیت‌کوین نیز نتوانسته به بالای کانال ۲۰هزار دلار راه پیدا کند.

گزارش وزارت کار آمریکا

نرخ بیکاری در آمریکا افزایش یافت. طبق گزارشی که وزارت کار آمریکا در روز جمعه ۲ سپتامبر منتشر کرده، تعداد بیکاران در آمریکا روند صعودی به خود گرفته است. نرخ بیکاری در ماه اوت با ۷/ ۳ درصد نسبت به ماه ژوئیه با ۵/ ۳ درصد افزایش یافته است. این نهاد به دنبال این موضوع اعلام کرد که افزایش نرخ بیکاری در ایالات‌متحده نشانگر رکود و تضعیف اقتصاد آمریکا نیست و برعکس، افزایش نرخ بیکاری به دلیل ورود ۷۰۰ نفر به بازار اشتغال آمریکا بود که توانست نرخ بیکاری را نسبت به ماه ژوئیه بالا ببرد. بر این اساس تعداد مشاغل ایجاد شده در اقتصاد به‌جز کشاورزی، ۳۱۵ هزار نفر اعلام شد که نشانگر روند صعودی بازار اشتغال آمریکا در ۲ سال اخیر است. به دنبال این موضوع برخی از تحلیل‌گران افزودند که روند صعودی در بازار اشتغال دلیل محکمی برای تداوم سیاست‌های انقباضی نیست.