به گزارش «ایسنا» و به نقل از بیزنس، سومین اقتصاد بزرگ آسیا با نرخ بیکاری و تورم بالا دست و پنجه نرم می‌‌کند؛ تورمی که در تمام سال بالاتر از سقف تحمل بانک مرکزی هند بوده و قرار است تا پایان سال۲۰۲۲ ادامه یابد. پیش‌‌بینی می‌‌شود رشد در این سه‌‌ماه از میانگین پیش‌‌بینی ۲/ ۱۵درصدی در سه‌‌ماه دوم به ۲/ ۶درصد سالانه کاهش یابد که عمدتا توسط مقایسه‌های آماری با یک سال گذشته به جای شتاب جدید حمایت می‌‌شود که قبل از کاهش بیشتر به ۵/ ۴درصد در اکتبر تا دسامبر است. طبق نظرسنجی رویترز از ۲۲ تا ۲۶اوت، انتظار میانه رشد سال۲۰۲۲ به میزان ۲/ ۷درصد بود؛ اما اقتصاددانان گفتند که نرخ رشد نشان می‌‌دهد، انتظار می‌‌رود که رشد اقتصاد در ماه‌های آینده کند شود. کونال کوندو، اقتصاددان هندی گفت: «حتی با وجود اینکه هند سریع‌‌ترین رشد اقتصادی را حفظ می‌‌کند، مصرف داخلی شاید آن‌قدر قوی نباشد که رشد را بیشتر کند؛ زیرا بیکاری همچنان بالاست و دستمزدهای واقعی در سطح بی‌‌سابقه پایینی قرار دارند.»

دولت با حمایت از رشد از طریق سرمایه‌‌گذاری، تنها یک موتور را به‌کار انداخته و در عین حال انگیزه مصرف داخلی را فراموش کرده است. به همین دلیل است که رشد هند هنوز پایین‌‌تر از روند پیش از همه‌‌گیری است. اقتصاد به اندازه کافی سریع رشد نکرده است که بتواند سالانه ۱۲میلیون نفر را به نیروی کار بپیوندد. در همین حال، بانک مرکزی هند با یک عقب‌‌ماندگی نسبی در چرخه انقباض جهانی، قرار است تا پایان ماه مارس نرخ بازپرداخت اصلی خود را ۶۰واحد پایه دیگر افزایش دهد تا تورم را به محدوده تحمل برساند. این عملکرد به دنبال سه افزایش نرخ بهره در سال جاری به میزان ۱۴۰واحد پایه است.

درحالی‌که هدف دستوری بانک مرکزی ۲ تا ۶درصد است، انتظار می‌‌رفت که تورم در این سه ماه و آینده به ترتیب به ۹/ ۶ و ۲/ ۶درصد باشد. قبل از اینکه در سه ماه اول۲۰۲۳ به ۸/ ۵درصد تقریبا مطابق با پیش‌‌بینی بانک مرکزی برسد.رادیکا رائو، اقتصاددان ارشد در بانک مرکزی هند گفت: «به‌رغم نشانه‌هایی از کاهش فشار قیمت‌‌ها و با توجه به عدم قطعیت‌‌های قابل‌‌توجه ناشی از ریسک‌‌های ژئوپلیتیک و خطرات سخت در اقتصادهای بزرگ، زود است که مبارزه با تورم را آسان بیان کنیم.»اقتصاد همچنین در حال تحمل فشار تورم ناشی از روپیه ضعیف است که ماه‌هاست نزدیک به ۸۰دلار آمریکا معامله می‌‌شود؛ سطحی که بانک مرکزی با فروش ذخایر دلار در بازارهای ارز از آن دفاع می‌‌کند.همچنین آخرین نظرسنجی رویترز نشان داد که کسری حساب جاری هند در سال کنونی به ۱/ ۳درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یافته که بالاترین میزان در حداقل یک دهه اخیر است و ممکن است فشار بیشتری بر ارز وارد کند.

خطر در کمین اقتصاد چین

تازه‌ترین نظرسنجی رویترز نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین در ماه اوت دوباره کاهش یافته است؛ زیرا شیوع کووید و بخش مسکن تقاضا را کاهش داده؛ درحالی‌که بحران برق در جنوب غربی چین به تولید آسیب زده است. به گزارش «ایسنا» بر اساس پیش‌‌بینی ۲۳اقتصاددانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده‌‌اند، انتظار می‌‌رود که شاخص مدیران خرید (PMI) از ۴۹ در ماه ژوئیه به ۲/ ۴۹ در ماه اوت افزایش یابد و سودهای قبلی در ژوئن را معکوس کند. اقتصاد چین در سه ماه گذشته به‌دلیل قرنطینه‌های گسترده کووید-۱۹ به سختی از انقباض خلاص شده است و اقتصاددانان می‌‌گویند که بهبودی نوپای آن در بحبوحه شعله ور شدن ویروس جدید و بخش املاک در خطر از بین رفتن است.

تحلیلگران گلدمن ساکس در یادداشتی در روز جمعه با پیش‌‌بینی کاهش این شاخص به ۸/ ۴۸ گفتند: شاخص‌‌های فرکانس بالا مانند داده‌های ظرفیت کانتینری و تقاضای فولاد در ماه اوت نسبت به ژوئیه ضعیف‌‌تر شدند. آنها افزودند که محدودیت‌‌های سخت‌‌تر کووید در ماه اوت و همچنین هوای گرم ممکن است بر فعالیت‌‌های ساخت‌‌وساز در فضای باز به‌دلیل گرمای شدید تاثیر بگذارد و PMI خدمات را کاهش دهد.موج گرمای شدید از اواسط ماه ژوئیه حوضه وسیع رودخانه یانگ تسه چین را فراگرفته است و شهرهای پرجمعیت از شانگهای تا چنگدو را درنوردیده و باعث شده است تا استان سیچوان در جنوب غربی تولیدات صنعتی خود را به حالت تعلیق درآورد تا تامین برق مسکونی را تضمین کند.به گفته آیریس پانگ، اقتصاددان چینی موسسه خدمات مالی ING، خسارت ناشی از کمبود برق ناشی از خشکسالی حدود یک‌درصد تولید ناخالص داخلی است.

بخش املاک که حدود یک‌چهارم اقتصاد چین را تشکیل می‌‌دهد از تابستان سال۲۰۲۰ با بحران مواجه است که باعث شد برخی از توسعه‌‌دهندگان بدهی‌‌های خود را نکول کنند و برای تکمیل پروژه‌ها تلاش کنند.دولت مرکزی برای حمایت از اقتصاد بیمار، بسته محرک دیگری از جمله افزایش سهمیه ابزارهای تامین مالی سیاستی به میزان ۳۰۰میلیارد یوآن (۳۹/ ۴۳میلیارد دلار) ارائه کرد. بانک مرکزی همچنین نرخ وام معیار را کاهش داد و مرجع وام مسکن را با حاشیه بیشتری کاهش داد.PMI رسمی تولید که عمدتا بر شرکت‌های بزرگ و دولتی متمرکز است برای بخش خدمات، روز چهارشنبه منتشر خواهد شد.

افزایش ارزش معاملات سرمایه‌‌گذاران زن اماراتی در بازار ابوظبی

بورس اوراق بهادار ابوظبی فاش کرد که ارزش معاملاتی سرمایه‌گذاران زن اماراتی در بازار از ابتدای سال۲۰۲۲ تا اواسط اوت ۷/ ۷۴درصد نسبت به مدت مشابه در سال۲۰۲۱ افزایش یافته است. به گزارش «ایبنا» و به نقل از خبرگزاری امارات متحده (وام) بازار ابوظبی نشان داد که ارزش معاملات سرمایه‌گذاران زن اماراتی از ابتدای سال تا اواسط مرداد به ۶/ ۳۴میلیارد درهم رسیده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۸/ ۱۹میلیارد درهم بوده است.

بازار ابوظبی خاطرنشان کرد: حجم معاملات سرمایه‌گذاران زن اماراتی در بازار ابوظبی از ابتدای سال تا اواسط مرداد به ۹میلیارد سهم رسید که در مقایسه با حدود ۳/ ۶میلیارد سهم در مدت مشابه سال گذشته ۴۲درصد افزایش داشته است.بازار ابوظبی نشان داد که تعداد سرمایه‌‌گذاران زن اماراتی در بازار تا اواسط اوت به ۲۱۹۰۰۰ نفر رسید که حدود ۸/ ۸۹درصد از کل سرمایه‌‌گذاران زن در بازار را تشکیل می‌‌دهند؛ درحالی‌که سهم مابقی زنان سرمایه‌گذار ملیت‌‌های دیگر حدود ۲/ ۱۰درصد است.بازار ابوظبی اعلام کرد که ارزش سهام سرمایه‌گذاران زن اماراتی در بازار ابوظبی تا اواسط اوت بالغ بر ۹/ ۳میلیارد درهم بوده است.