Untitled-3 copy

 فضای نسبتا بسته معاملات خارجی، نقش قابل توجه دلار در سیاست‌گذاری و جنبه‌های سرمایه‌ای اسکناس آمریکایی را می‌توان از مهم‌ترین عوامل عدم همراهی نرخ این ارز با شاخص جهانی خود در بازار تهران نام برد. در این میان روز گذشته نرخ دلار غیر‌رسمی در معاملات بازار تهران برای دومین بار در هفته گذشته از مرز حمایت 29 هزار تومانی عبور کرد و وارد سطوح قیمتی کانال 28 هزار تومانی شد. تحلیلگران بر این باورند که فاز اخبار منتشر شده حول محور مذاکرات هسته‌ای وین در روز‌های اخیر به گونه‌ای است که قیمت ارز در معاملات غیر‌رسمی پتانسیل افزایش قیمت ندارد. با کاهش قیمت دلار در معاملات روز گذشته نرخ سکه طلا نیز دچار نوسانات کاهشی شد. هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار روز چهارشنبه با حدود 230 هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز پیشین به رقم 13 میلیون و 470 هزار تومان رسید.

دیروز چهارشنبه 2 شهریور روند قیمت ارز در معاملات غیررسمی بازار تهران کاهشی بود. هر برگ اسکناس دلار در معاملات ابتدایی صبح روز گذشته در سطوح قیمتی پایه کانال 29 هزار تومانی فعالیت خود را آغاز کرد. با گذشت چند ساعت از معاملات بازار و بالا رفتن دست فروشندگان قیمت این ارز دچار نوسانات کاهشی شد و به سطوح قیمتی مرز 2 کانال 28 و 29 هزار تومانی رسید. در معاملات بعد‌از‌ظهر روز چهارشنبه نرخ دلار غیر‌رسمی برای دومین بار در بازه زمانی 7 روزه حمایت 29 هزار تومانی را از دست داد و در نهایت با حدود 350 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 28 هزار و 900 تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی با وجود تلاش‌های معامله‌گران افزایشی جهت بازگرداندن قیمت اسکناس آمریکایی به سطوح قیمتی کانال‌های 30 و 31 هزار تومانی، برآیند اخبار سیاسی منتشر شده در روز‌های گذشته به گونه‌ای نیست که شاخص‌های ارزی پتانسیل افزایش قیمت داشته باشند. قیمت سکه طلا نیز در معاملات بازار روز گذشته کاهشی بود. با کاهش قیمت دلار غیر رسمی، از مهم‌ترین عوامل تشکیل‌دهنده نرخ سکه در بازار تهران، قیمت این فلز گران‌بها نیز کاهش یافت و به سطوح قیمتی میانه کانال 13 میلیون تومانی رسید.

یورو در تهران با ارزش‌تر از همه جا

با کاهش نرخ برابری یورو به دلار و افزایش ارزش دلار نسبت به یورو در معاملات جهانی انتظار می‌رفت نرخ این ارز در معاملات بازار ارز تهران نیز در سطوح قیمتی پایین‌تری از دلار معامله شود. اما این اتفاق صورت نپذیرفت و قیمت یورو همچنان با اختلاف قیمتی 200 تا 250 تومانی بالاتر از نرخ دلار غیر‌رسمی معامله می‌شود. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار ارز تهران عوامل مختلفی در این اختلاف قیمتی تاثیر دارند که از جمله مهم‌ترین این دلایل می‌توان به بسته بودن فضای معاملات خارجی، نقش قابل توجه دلار در سیاست‌گذاری و جنبه‌های سرمایه‌ای اسکناس آمریکایی اشاره کرد. کارشناسان بر این باورند که کاهش حجم معاملات دلاری به صورت آزاد حجم واقعی عرضه و تقاضای این ارز در اقتصاد کشور را دستخوش تغییر کرده و در همین راستا قیمت دلار با شاخص جهانی خود همراهی نمی‌کند. از سوی دیگر با دخالت دلار در کنترل تورم و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، حجم تزریق این اسکناس خارجی در بازار تهران متغیر بوده و به همین دلیل نمی‌توان بر اساس نرخ‌های برابری جفت‌ارز‌ها قیمت یورو در بازار داخل کشور را محاسبه کرد.