2

به دنبال این موضوع بازار طلا و بازارهای ریسکی با رشد رو‌به‌رو شدند. فلز زرد جهانی توانست از مقاومت 1800 دلاری عبور کند. همچنین بیت‌کوین به عنوان لیدر بازار رمز‌ارزها با 8 درصد رشد به 24 هزار و 700 دلار رسید. دومین رمزارز مهم جهانی‌(اتریوم) نیز نسبت به هفته گذشته با رشد 18 درصدی مواجه شد‌ و در آخرین ساعات معاملاتی خود با قیمت 2 هزار دلار معامله می‌شد. اما چرا شاخص دلار با افت 5/ 0 درصدی رو‌به‌رو شد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که مادامی که بانک مرکزی نتایج مورد نظر خود را در درمان تورم مشاهده نکند به افزایش نرخ بهره ادامه خواهد داد.

مشابه این عملکرد را در فدرال رزرو می‌توان مشاهده کرد. این نهاد چندین مرتبه نرخ بهره را برای جلوگیری از شتاب تورم بالا برد که این موضوع تقویت دلار را به همراه داشت. اما اکنون که سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو نتیجه‌بخش بوده است، تشدید این سیاست‌ها به رکود اقتصادی منجر می‌شود. البته به دنبال این موضوع برخی از کارشناسان در انتظار کاهش سرعت نرخ بهره در ماه‌های آتی هستند. گزارش تورمی آمریکا در بخش‌های دیگر نیز بررسی شد.

اثر تورمی

قیمت بنزین به دنبال کاهش قیمت نفت‌خام و کاهش تقاضا توانست پس از به اوج رسیدن قیمت و فتح قله 42 ساله از تورم 9/ 59 درصدی در ماه ژوئن به 44 درصد در ماه ژوئیه کاهش پیدا کند. اما گزارش‌ها حاکی از آن است که قیمت برق بالاترین سطح قیمتی را از فوریه 2006 تجربه کرده و سطح قیمتی آن به 2/ 15 دلار در کیلووات ساعت صعود کرده است. کرایه خطوط هواپیمایی نیز روند نزولی به خود گرفته و هزینه‌های آن از 1/ 34 درصد به 7/ 27 درصد در ماه ژوئیه کاهش پیدا کرده است. داده‌ها بیانگر این است که نوسانات بازارها سبب شده تورم مواد خوراکی از ماه مه به روند صعودی خود ادامه دهد و سطح آن به 1/ 9 برسد. هزینه خودرو‌های جدید از 4/ 11 درصد به 4/ 10 درصد و خودرو‌های دست دوم به بالاترین سطح قیمتی17 ساله خود رسید و از 7/ 1 درصد به 6/ 6 درصد رسید. همچنین شاخص قیمت تولید‌کننده روند کاهشی به خود گرفت و از سطح 3/ 11 درصد در ماه ژوئن به 8/ 9 درصد در ژوئیه تنزل پیدا کرد. در نهایت، تورم اصلی بدون احتساب انرژی و مواد خوراکی رقم 9/ 5 درصدی را ثبت کرد.

عملکرد بازارهای جهانی

بازار فلز زرد که هفته اخیر را با قیمت 1773 دلار آغاز کرده بود با رشد 6/ 1 درصدی خود تا آخر هفته توانست از کانال 1800 دلار عبور کند. همچنین نخستین رمز ارز مهم جهانی(بیت‌کوین) نیز در آغاز هفته جدید با قیمت 22 هزار و 900 دلار معامله می‌شد. اما این ارز دیجیتال با رشد 8 درصدی مواجه شد و آخرین قیمت ساعات معاملاتی خود را با 24 هزار و 700 به پایان رساند. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند که اگر شاخص دلار ثابت بماند یا به روند نزولی خود ادامه دهد، طلا کانال قیمتی 1815 دلاری را لمس خواهد کرد. به دنبال این موضوع کارشناسان کالا نیز افزودند که طلا درخشش قیمتی خود را حفظ خواهد کرد و در روز‌های آتی حمایت 1820 دلاری را به دست می‌آورد و بیت‌کوین نیز می‌تواند از کانال 25 هزار دلاری عبور کند.