3

پس از تصویب قانون خرید و فروش ارز با نرخ توافقی از ابتدای تیر ماه سال‌جاری عمده معاملات ارزی بازار تهران در صرافی‌های مورد تایید بانک مرکزی صورت می‌پذیرد. سلطانی‌زاده نیز دیروز بار دیگر به امکان معامله ارز با نرخ توافقی تا سقف 2‌هزار یورو تاکید کرد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار تهران کاهش سقف خرید ارز در سامانه سنا می‌تواند نشانگر تمایل بانک مرکزی نسبت به حذف نرخ‌های رسمی در معاملات خرد باشد. در این میان روز گذشته نرخ ارز در معاملات غیر‌رسمی بازار تهران نیز شاهد افت قیمت بود. پس از سفر 2 مقام مهم خارجی به کشور در روز گذشته، نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران از سطوح قیمتی مرز 2 کانال 31 و 32‌هزار تومانی فاصله گرفت و به رقم 31‌هزار و 750 تومان رسید. قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی نیز در راستای کاهش نرخ دلار آزاد با خروج از کانال قیمتی 15‌میلیون تومانی روی پله نهایی کانال 14 ایستاد.

دیروز سه‌شنبه 28 تیر ماه روند نرخ دلار آزاد در معاملات بازار تهران کاهشی بود. هر برگ از این اسکناس آمریکایی در نخستین معاملات روز گذشته با 50 تومان کاهش نسبت به نرخ روز‌های یکشنبه و دوشنبه در سطح قیمتی 31‌هزار و 900 تومان فعالیت خود را آغاز کرد. در ادامه معاملات دیروز قیمت ارز مذکور مجددا دچار افت قیمت شد به‌صورتی که در حوالی ظهر روز گذشته معاملات فروش دلار آزاد در رقم 31‌هزار و 800 تومان صورت پذیرفت. به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی افت قیمت مشاهده شده در معاملات غیر‌رسمی به دلیل افزایش انتظارات سیاسی مثبت در فضای بازار است. روز گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کشور روسیه و رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، در سفری به تهران با ابراهیم رئیسی ملاقات و گفت‌وگو کردند. کارشناسان بازار ارز نیز با اشاره به احتمال افزایش سطح روابط تجاری ایران با این دو کشور بر این باورند که سفر مقامات خارجی به ایران نقش بسزایی در افت نرخ ارز در بازار تهران داشته است. در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات عصر روز گذشته با حدود 200 تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 31‌هزار و 750 تومان رسید. از دیگر اخبار قابل‌توجه ارزی در روز گذشته می‌توان به کاهش سقف خرید ارز مسافرتی اشاره کرد.

در حالی که تا پیش از این هر مسافر ایرانی به کشور‌های دارای ویزا می‌توانست با ارائه مدارک سفر خود به میزان 2‌هزار یورو (یا معادل آن به دیگر ارزها) با نرخ سامانه سنا خریداری کند، از روز گذشته این سقف خرید به میزان 500 یورو تقلیل یافت.

به عقیده بسیاری از کارشناسان ارزی تغییر سقف خرید ارز با نرخ سنا می‌تواند نشانگر تمایل نهاد‌های بازارساز به کاهش حجم معاملات خرد ارزی با نرخ‌های رسمی باشد. همچنین این افراد بر این باورند که بازار معاملات توافقی نیز می‌تواند سیاست کمکی بانک مرکزی در جهت حذف ارز مسافرتی باشد. روز گذشته سکه طلا طرح جدید نیز شاهد افت قیمت بود. با کاهش نرخ اسکناس آمریکایی در معاملات غیر‌رسمی، قیمت هر قطعه سکه طلا طرح جدید نیز با حدود 150‌هزار تومان کاهش نسبت به نرخ روز یکشنبه به رقم 14‌میلیون و 910‌هزار تومان رسید.