بی توجهی سکه به طلای جهانی

بر اساس مشاهدات به عمل آمده از روند قیمت جهانی طلا، این شاخص مهم اقتصادی در روز سه‌شنبه با افت قیمت حدودا ۳۷/ ۲ درصدی به سطوح قیمتی کانال هزار و ۷۰۰ دلاری رسید. از سوی دیگر ارزش ذاتی هر قطعه سکه طلا ضرب امامی در بازار تهران نیز برابر است با حاصل‌ضرب ۳ عامل «قیمت دلار در معاملات بازار آزاد»، «نرخ جهانی اونس طلا» و «ضریب تبدیل اونس به گرم سکه معادل ۲۳۵۳/ ۰». در نتیجه با در نظر گرفتن ثبات نسبی قیمت دلار بازار آزاد در معاملات روز چهارشنبه و بر اساس روند قیمت اونس طلا در روز سه‌شنبه انتظار می‌رفت در بازار روز گذشته سکه طلا نیز شاهد افت نسبی قیمت باشد.

با این حال افت نرخ مشاهده شده در ارزش ذاتی سکه طلا با افزایش نرخ حباب این کالا جبران شده و قیمت هر قطعه از این فلز زرد در پایان معاملات روز گذشته با افزایش اندک ۲۰ هزار تومانی نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به سطح قیمتی ۱۵ میلیون و ۲۰ هزار تومان رسید. به اختلاف میان ارزش ذاتی یک کالا با نرخ معامله شده آن در بازار حباب قیمتی آن کالا می‌گویند. عمده دلایل شکل‌گیری حباب قیمتی، وجود انتظارات تورمی در فضای جامعه و بازار است که سبب می‌شود با افزایش یا کاهش حجم تقاضا یک کالا قیمت آن بالاتر یا پایین‌تر از ارزش ذاتی خود محاسبه شود. به عقیده بسیاری از تحلیلگران بازار تهران چسبندگی مشاهده شده در قیمت سکه طلا ضرب امامی و عدم عبور نرخ این کالا از مقاومت ۱۵ میلیون تومانی نیز به دلیل وجود انتظارات تورمی در فضای بازار تهران رخ داده است.

دلار در پله‌های میانی کانال ۳۱

روز گذشته اسکناس دلار در معاملات بازار آزاد تهران نوسان چشمگیری نداشت. پس از ۲ نوسان کاهشی و افزایشی چشمگیر قیمت دلار از ابتدای تیر ماه، حال ۲ روزی است که قیمت این ارز در میانه‌های کانال ۳۱ هزار تومانی در حال نوسان است. در صورتی که هر کانال قیمتی را به ۱۰ پله یکسان تقسیم کنیم روز گذشته قیمت دلار آزاد با یک پله کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم ۳۱ هزار و ۳۵۰ تومان رسید.