آخرین جزئیات وام ازدواج

روز گذشته علی صالح‌آبادی پیرو تاکید رئیس‌جمهوری مبنی بر تسریع و تسهیل پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و پیرو بخشنامه‌های پیشین این بانک در خصوص جزو (۱) بند (الف) تبصره (۱۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با موضوع پرداخت تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج تصریح کرد: امروز دو نکته مهم حسب دستور رئیس‌جمهوری به شبکه بانکی ابلاغ شد. نخست آنکه درباره وثایق مطابق با نص صریح قانون، بانک‌‌‌‌ها و موسسات اعتباری مکلفند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ یک سفته از متقاضی یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند. او یادآور شد: همچنین بانک‌ها می‌توانند در چارچوب ضوابط و مقررات مربوطه و حسب دستور‌العمل اجرایی اعطای تسهیلات خرد‌(بخشنامه شماره ۲۴۷۹۲‌/ ۰۱ مورخ ۰۴‌/ ۰۲‌/ ۱۴۰۱) نسبت به اخذ تضامین و وثایق اقدام کنند. صالح‌آبادی تاکید کرد: این دستورالعمل روی وب‌سایت بانک مرکزی در دسترس است و در صورت عدم اجرا یا تاخیر در پرداخت تسهیلات تخلف محسوب شده و قابل پیگیری در مراجع ذی‌صلاح است. رئیس شورای پول و اعتبار درباره دومین نکته گفت: دومین مورد آن است که مردم باید در اسرع وقت و بر اساس زمان‌بندی مشخص تکلیف‌شان برای اخذ وام مشخص شود؛ بنابراین بر همین اساس شبکه بانکی موظف است به محض تکمیل مدارک توسط متقاضی حداکثر ظرف ۱۰ روز پول را به حساب مشتری واریز کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: بنابراین بانک موظف است در اسرع وقت ضمن تعیین شعبه، پذیرش و تعیین تکلیف متقاضیان در صف سامانه قرض‌‌الحسنه ازدواج، با تکمیل مدارک توسط متقاضی ظرف مدت حداکثر ۱۰ روزکاری نسبت به پرداخت تسهیلات یاد شده اقدام کند. صالح‌آبادی در رابطه با تسهیلات فرزندآوری خاطرنشان کرد: در این باره نیز مشابه با تسهیلات قرض‌‌الحسنه ازدواج و به همان شکل برخورد می‌شود. بنابراین بانک‌ها باید ظرف ۱۰ روز پول را به متقاضی واریز کنند و در صورتی که بانک‌ها این کار را انجام ندهند با بانک خاطی برخورد انضباطی انجام می‌شود.  

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تاکید بر اینکه مردم می‌توانند هرگونه ناهماهنگی از سوی شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهند، گفت: چنانچه افراد به شعب مراجعه می‌کنند و شکایت و درخواستی دارند، می‌توانند با تماس با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن ۲۷۰۶) یا «سامانه رسیدگی به شکایات»، درخواست‌‌ها و شکایات خود را ثبت کنند و حتما بانک مرکزی این مهم را پیگیری می‌‌کند. او افزود: بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌شود در این بخشنامه به صورت شفاف، تکلیف وثایق و زمان‌بندی مرتبط با آن مشخص است و حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز وام باید به حساب فرد واریز شود و مستندات نیز در بخشنامه بانک مرکزی تبیین شده است.

تاکید بر کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها

رئیس کل بانک مرکزی درباره کنترل رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها و برنامه‌های انضباطی این بانک خاطرنشان کرد: رشد مقداری ترازنامه بانک‌ها از ۵/ ۱ تا ۵/ ۲ درصد در نظر گرفته شده است، براین اساس برای برخی بانک‌ها ۵/ ۱ درصد و ۵/ ۲ درصد برای بانک‌ها بسته به شرایط آن بانک و شاخص‌‌های موجود در نظر گرفته شده است. او تاکید کرد: بانکی که این مهم را رعایت نکند مشمول سپرده قانونی بالاتر می‌شود و مواردی را داشتیم که سپرده قانونی آنها تا ۱۳ درصد می‌تواند افزایش یابد.

سقف کارت به کارت و خرید روزانه اتباع مانند ایرانیان است

صالح‌آبادی افزود: در مجموع خدمات بانکی که به اتباع ارائه می‌شود سازوکار لازم و در قانون پیش‌بینی شده و اخیرا نیز از سوی مراجع ذی‌صلاح بخشنامه‌هایی در این باره صادر شده که اتباع باید کد یکتایی را از مرجع قانونی دریافت کنند و آن کد مبنای تمام خدمات دریافتی تبعه خارجی از شبکه تلقی می‌شود، از همین رو ما نیز تاکیداتی را در این خصوص به شبکه بانکی داشتیم. عالی‌‌ترین مقام بانک مرکزی یادآور شد: برای اتباع خارجی مانند ایرانیان، سقف کارت به کارت روزانه ۱۰ میلیون تومان است و این مهم برای اتباع و هموطنان هیچ تفاوتی ندارد. وی تصریح کرد: سقف خرید روزانه اتباع نیز مانند ایرانیان ۱۰۰ میلیون تومان برای هر نفر و برای هر کارت ۵۰ میلیون تومان است.

امکان ثبت شکایات در خصوص تسهیلات فرزندآوری و ازدواج

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات بانک مرکزی به آدرس https: / / crm.cbi.ir و با انتخاب گزینه «ثبت درخواست» و تکمیل موارد درخواستی شامل: استان، شهرستان، موضوع، کد ملی، تاریخ تولد، نوع مشتری، شماره تماس، آدرس پستی و... نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند. ضروری است برای رسیدگی سریع‌تر به شکایات، در فیلد موضوع، گزینه «شکایت»، در فیلد نوع درخواست گزینه «مربوط به سایر بانک‌ها» و در فیلد نام و کد بانک، بانک مورد شکایت را انتخاب کنند. همچنین لازم است هموطنان گرامی با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرض‌‌الحسنه فرزندآوری به عنوان موضوع «فرعی» نسبت به درج شکایت خود اقدام کنند. ضمنا پیش از این نیز امکان طرح شکایت در خصوص «تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج» در همین سامانه فراهم شده است و هموطنان گرامی با انتخاب تسهیلات بانکی به عنوان «موضوع اصلی» و تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج به عنوان موضوع «فرعی» می‌توانند شکایت خود را در این زمینه ثبت کنند.

گفتنی است، پس از ثبت شکایت، هم‌وطنان گرامی می‌توانند با استفاده از کد رهگیری دریافت شده، روند رسیدگی به شکایت مطرح شده را در بخش «پیگیری درخواست» مشاهده کنند. تاکید می‌شود باتوجه به مفاد قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه سال جاری، بانک مرکزی با وجود محدودیت منابع قرض‌‌الحسنه شبکه بانکی، بر اولویت پرداخت تسهیلات قرض‌‌الحسنه فرزندآوری و همچنین لزوم تسریع و تسهیل آن تاکید داشته است. گفتنی است تسهیلات فرزندآوری براساس قانون به پدر اطفالی که تاریخ تولد آنان از یک فروردین ۱۴۰۰ به بعد و در داخل ایران متولد شده‌اند تعلق می‌گیرد. مبلغ تسهیلات مذکور برای فرزند اول مبلغ ۲۰ میلیون تومان با دوره باز پرداخت ۳ سال، فرزند دوم مبلغ ۴۰ میلیون تومان با دوره باز‌پرداخت ۴ سال، فرزند سوم مبلغ ۶۰ میلیون تومان با دوره باز‌پرداخت ۵ سال، فرزند چهارم مبلغ ۸۰ میلیون تومان با دوره باز‌پرداخت ۶ سال و فرزند پنجم به بعد مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۷ سال است. خاطرنشان می‌شود، تسهیلات فرزند بدون الزام به سپرده‌‌گذاری و با شش ماه دوره تنفس برای شروع اقساط پرداخت می‌شود.

متقاضیان واجد شرایط برای متولدان مورخ یک فروردین ماه سال۱۴۰۰ به بعد و حداکثر تا ۲ سال پس از تولد فرزند، می‌توانند نسبت به ثبت درخواست خود در سامانه مربوطه اقدام کنند. پرداخت این تسهیلات حسب مصوبات شورای پول و اعتبار با کارمزد حداکثر ۴ درصد به صورت سالانه انجام می‌شود. همچنین براساس تبصره ذیل بند (ت) تبصره (۴) ماده (۱) قانون، تسهیلات تولد فرزند به افرادی تعلق می‌گیرد که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۵/ ۲ نباشد‌(نرخ باروری شهرستان مربوطه در سامانه و حسب اعلام مرکز آمار قابل مشاهده است)‌.