خطر کند شدن رشد اقتصادی در اروپا و ایالات‌‌متحده ترس از رکود جهانی را تقویت کرده و نگرانی‌‌های بازار افزایش یافته است که افزایش تهاجمی نرخ بهره ایالات‌‌متحده برای مقابله با تورم فزاینده این کشور را به سمت رکود سوق داده و تقاضای جهانی را کاهش می‌دهد. استفان اینس از مدیریت دارایی SPI گفت: بین بانک‌‌های مرکزی که برای مقابله با تورم تلاش می‌‌کنند و ترس‌‌های فزاینده، مطلقا هیچ راهی برای فرود نرم اقتصاد جهانی نیست. تولیدات صنعتی منطقه یورو در ماه گذشته برای نخستین‌‌بار از زمان موج اولیه همه‌‌گیری دو سال پیش کاهش یافت. شاخص نهایی مدیران خرید (PMI) در ماه ژوئن از ۶/ ۵۴ در ماه مه ‌به ۱/ ۵۲ کاهش یافت که پایین‌‌ترین میزان از آگوست ۲۰۲۰ است. کریس ویلیامسون، اقتصاددان ارشد تجاری در اس‌اند پی گلوبال گفت: تولیدات منطقه یورو در ماه ژوئن به سمت کاهش حرکت کرده و تولید برای نخستین‌‌بار طی دو سال اخیر در بحبوحه کاهش شدید تقاضا کاهش یافته است. تقاضا در حال حاضر ضعیف شده است، زیرا شرکت‌ها گزارش می‌دهند که مشتریان در رابطه با هزینه‌ها به دلیل افزایش قیمت‌‌ها و چشم‌‌انداز اقتصادی نامشخص محتاط‌‌تر رشد می‌‌کنند.

در همین حال، فعالیت صنعتی آسیا کاهش یافته زیرا اختلالات عرضه ناشی از قرنطینه کووید-۱۹ چین بسیاری از شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. بررسی‌‌ها نشان داد که فعالیت کارخانه‌های چین در ماه ژوئن بهبود یافته است، اگرچه کاهش رشد در ژاپن و کره جنوبی و همچنین انقباض در تایوان، فشار ناشی از اختلالات عرضه، افزایش هزینه‌ها و کمبود مداوم مواد را برجسته کرد. فعالیت تولیدی چین در ماه ژوئن به بیشترین سرعت خود در ۱۳ ماه گذشته افزایش یافت، زیرا لغو قرنطینه‌های کووید باعث شد کارخانه‌ها برای پاسخگویی به تقاضا به رقابت بپردازند. با این حال، سخت‌‌تر شدن سیاست‌ها در سایر اقتصادهایی که با فشار بالای قیمت مصرف‌‌کننده مواجه هستند، ترس از رکود اقتصادی جهانی را برانگیخته و بازارهای مالی را متزلزل کرده است.

آینده چین در هاله‌‌ای از ابهام

در حال حاضر بیشتر تمرکز فعلی چین بر چالش‌‌های اقتصادی ناشی از همه‌‌گیری است. کارشناسان انتظار دارند که چین در سال جاری با کاهش محدودیت‌‌ها و افزایش محرک‌‌ها، رشد نزدیک به ۵ درصد را ثبت کند، اما تغییرات ساختاری آن پیامدهای اساسی و گسترده‌‌ای دارد. بر اساس گزارش رویترز، چندین نمونه از اقتصادهایی وجود دارد که تحت تاثیر شوک‌‌های کوتاه‌‌مدت ظاهری قرار گرفته‌‌اند که درنهایت منجر به تغییرات اقتصادی پایدار شدند. برای مثال، استرالیا پس از رونق دهه ۲۰۰۰ و ژاپن پس از ترکیدن حباب آن در سال ۱۹۹۱ به نرخ‌‌های قبلی رشد بازنگشتند. این همه‌‌گیری می‌تواند چنین کاتالیزوری برای چین باشد.