تورم را دست‌کم گرفتیم

پیش‌تر بایدن در اظهاراتی مدعی شده بود که گریز از رکود ناممکن است، اما پنج‌شنبه هفته گذشته جرمی پاول در سخنرانی خود پیش از نشست کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان آمریکا گفت که فدرال رزرو آمارها را دنبال کرده و شرایط را به گونه‌ای کنترل خواهد کرد که منجر به رکود اقتصادی نشود. وی بر این موضوع که ابزار فدرال رزرو برای کنترل تورم کافی نبوده اعتراف کرد و گفت که اقدامات این نهاد نتوانسته بخش بزرگی از تورم را کنترل کند. البته او بر این موضوع که بخش بزرگ دیگری نیز توسط فدرال رزرو کنترل شده تاکید داشت.

پاول در سخنرانی خود اظهار کرد: « فدرال رزرو به دنبال ابزار جدیدی برای مقابله با تورم نیست، ابزار فدرال رزرو کاملا مشخص هستند و این ابزار بر بخش تقاضای اقتصاد موثر هستند.» با توجه به صحبت‌های وی، مقامات فدرال رزرو بر این موضوع آگاه هستند که اقدامات آنان توانسته بر مصرف خانوارهای آمریکایی موثر باشد، اما با توجه به اینکه تورم همچنان صعودی است، این ابزار نتوانسته‌اند بر افزایش قیمت‌های جهانی که به‌سبب جنگ روسیه و اوکراین درحال رشد و افزایش هستند، اثر گذارند.

 پاول اذعان کرد که فدرال رزرو به دنبال این مساله بود که تورم را تا ۲ درصد کاهش دهد بدون آنکه از این کار آسیب سنگینی را متحمل شود، اما این مساله هم‌اکنون برای فدرال رزرو پیچیده شده است. وی درخصوص اینکه چرا فدرال رزرو تورم را دست‌کم گرفته بود توضیح داد که مقامات این نهاد تصور می‌کردند که آسیب‌های زنجیره تامین کالاها که ناشی از کرونا بود با سرعت بالاتری بهبود خواهد یافت. وی بر این موضوع معترف بود که بسیاری از مقامات این نهاد می‌دانستند ممکن است این قضاوت صحیح نباشد و زمانی که به اشتباه بودن آن پی بردند، به سرعت آن را تغییر دادند.

در همین حین میشل بومن، یکی از اعضای هیات‌مدیره فدرال رزرو، معتقد است که فدرال رزرو باید نرخ بهره را بیش از این افزایش داده و حداقل ۵/ ۰ واحد درصد دیگر در جلسات آتی تصویب شود. براساس گزارشی که فدرال رزرو در هفته گذشته منتشر کرد، در یک نظر‌سنجی مقامات این نهاد انتظار دارند که نرخ بهره تا انتهای سال ۴/ ۳ درصد و تا انتهای سال ۲۰۲۳ به ۵/ ۴ درصد برسد. به هرحال کاهش قیمت در بازار انرژی موجب شده ترس از تورم اندکی کاهش یافته و ترس رکود افزایش یابد.