10 copy

نرخ دلار در معاملات آزاد بازار تهران از قله قیمتی 33 هزار و 150 تومانی بازگشت. پس از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی نسبت به ‌سازو‌کار فروش در صرافی‌ها، قیمت ارز در بازار آزاد تهران دچار روند کاهشی جدیدی شد. در راستای روند مذکور هر برگ اسکناس دلار که در روز یکشنبه 22 خرداد در رقم 33 هزار و 150 تومان معامله می‌شد، روز گذشته با حدود 7/ 3درصد کاهش به رقم 31 هزار و 900 تومان رسید. به عقیده بسیاری از تحلیلگران ارزی بازار تهران ایجاد ثبات در نرخ آزاد ارز از کانال‌شکنی‌های پیاپی و کاهش قیمت‌های هیجانی با اهمیت‌تر است، زیرا تا زمانی که نرخ ارز در بازار به ثبات نسبی نرسد، قیمت اجناس به قیمت تعادلی واقعی خود معامله نمی‌شوند. سکه طلا طرح جدید نیز که با شروع روند کاهشی در بازار ارز به کانال 15 میلیون تومانی بازگشته بود روز گذشته در سطح قیمتی 15 میلیون و 160 هزار تومان معامله شد.

دیروز چهارشنبه 25 خرداد ماه روند قیمت دلار در معاملات ارزی آزاد بازار تهران کاهشی بود. پس از افزایش قیمت‌های صورت گرفته در نرخ آزاد ارز طی هفته‌های اخیر، نهاد بازار‌ساز بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را در راستای افزایش حجم عرضه موجود در بازار اتخاذ کرد. طبق این سیاست‌ها، صادرکنندگان و افراد دارای سرمایه‌های ارزی پس از این می‌توانند با فروش دارایی‌های خود به صرافی‌ها با نرخ توافقی، حجم اسکناس‌های موجود در بازار را افزایش دهند. پیامد‌های تصمیم اتخاذ شده پس از گذشت چند روز فضای بازار را کاهشی کرده است. هر برگ اسکناس دلار آزاد در معاملات ابتدایی صبح روز گذشته در محدوده قیمتی 32 هزار و 110 تا 32 هزار و 200 تومان معامله می‌شد. پس از گذشت چند ساعت از معاملات بازار روز چهارشنبه نرخ این ارز به مرز دو کانال قیمتی 31  و 32هزار تومانی نزدیک شد. در حوالی ساعت 2 عصر این روز بود که قیمت دلار وارد سطوح قیمتی کانال 31 هزار تومانی شد. در صورتی که هر کانال قیمتی را به 10 پله یکسان تقسیم کنیم عمده فعالیت نرخ شاخص ارزی در عصر روز چهارشنبه روی پله‌های نهم و دهم کانال 31 هزار تومانی صورت گرفت و در نهایت قیمت هر برگ اسکناس دلار در معاملات روز چهارشنبه با 700 تومان کاهش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به رقم 31 هزار و 900 تومان رسید.

به عقیده برخی از تحلیلگران ارزی و با توجه به نوسانات قیمتی اجناس بازار در زمان وقوع نوسانات ارزی، حفظ ثبات نسبی در نرخ ارز از کاهش زود‌هنگام و هیجانی با اهمیت‌تر است. این افراد بر این باورند که با حضور نرخ ارز در یک بازه قیمتی محدود، قیمت اجناس وارداتی موجود در بازار نیز نوسانات کمتری را تجربه می‌کنند و در نتیجه می‌توانند در نرخ تعادلی واقعی خود معامله شوند. اما در صورتی که نرخ ارز به صورت هیجانی و تنها در راستای انتظارات مثبت کاهش یابد، اجناسی که با ارقام بالاتر خریداری شده‌اند کشش کاهش قیمت نداشته و ناهماهنگی موجود در بازار مجددا منجر به افزایش نرخ ارز خواهد شد.

سکه طلا طرح جدید نیز در بازار روز گذشته به سطوح قیمتی اولیه کانال 15 میلیون تومانی رسید. پس از کاهش قیمت‌های مشاهده شده در نرخ آزاد ارز قیمت هر قطعه سکه طلا ضرب امامی روز گذشته با حدود 640 هزار تومان کاهش نرخ در رقم 15 میلیون و 160 هزار تومان معامله شد. نرخ حباب قیمتی هر قطعه از این فلز گران‌بها که اختلاف میان ارزش ذاتی و نرخ معامله شده این کالا را نشان می‌دهد نیز روز گذشته در محدوده یک میلیون و 360 تا یک میلیون و 390 هزار تومان محاسبه شد.

از دلهره تا ریزش نرخ در بازارهای مالی