مقاومت خریداران مقابل تصمیم پاول

در تازه‌ترین اقدامات ضدتورمی دولت‌ها، مصر نرخ بهره در بازار بین‌بانکی را ۲ درصد افزایش داده و از ۲۵/ ۹ به ۲۵/ ۱۱ رساند. این موضوع نشان می‌دهد که دولت‌ها روی نرخ بهره به عنوان یکی از فاکتورهای اساسی کنترل نرخ تورم در ماه‌های آتی حساب کرده‌اند. تورم مصر ۱/ ۱۳ درصد اعلام شد که از سال ۲۰۱۹ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

به نظر می‌رسد اثر افزایش نرخ بهره در ماه آینده تا حد زیادی در بازارها پیش‌خور شده است. برای مثال، ریزش قیمت طلا در هفته گذشته و ورود آن به محدوده ۱۷۰۰ دلار در هفته گذشته نشان از فروش هیجانی معامله‌گرانی که تحت تاثیر سخنان فدرال رزرو قرار گرفته‌اند، دارد.

 با بازگشت طلا در روزهای اخیر می‌توان گفت که مقاومت ۱۸۰۰ دلار برای این فلز ارزشمند یکی از حیاتی‌ترین مقاومت‌های روانی است. واکنش سریع طلا نسبت به حمایت‌ و مقاومت‌ها نشان‌دهنده هیجان‌زدگی معامله‌گران دارد و این موضوع هم به دلیل مه‌آلود بودن فضای سرمایه‌گذاری در آینده است. از طرفی مساله افزایش نرخ بهره دارایی‌های ریسکی را به‌شدت غیر قابل اطمینان کرده و از طرف دیگر خطر رکود تورمی همه دارایی‌ها را تهدید می‌کند. پیش‌خور شدن بخشی از هیجان افزایش نرخ بهره می‌تواند به حرکت متعادل بازار در هفته‌های آتی بالاتر باشد، ولی همچنان تا زمانی که افزایش نرخ بهره متوقف نشود، این موضوع همچنان یکی از اصلی‌ترین چالش‌های تحلیلگران خواهد بود.

بیت‌کوین در هفته گذشته پس از فشار فراوان خرس‌ها به زیر ۳۰ هزار دلار و به کانال ۲۴ هزار دلار رسید. اما پس از ایجاد فشار فروش سنگین تا چند ساعت بعد به محدوده ۳۰ هزار دلار بازگشت. میزان همبستگی بازار رمزارزها و بازار سهام، به خصوص سهام شرکت‌های تکنولوژی محور، در ماه‌های اخیر به‌شدت بالا بوده است.

در این بین، معاملات قراردادهای اختیار معامله بیت‌کوین نشان‌دهنده افت بیشتر در قیمت رمزارزها هستند. بر اساس داده‌های بازار رمزارزها، نسبت اختیارهای فروش به اختیارهای خرید به عدد ۶۹ درصد رسیده است. این موضوع نشان‌دهنده تعداد بیشتر فروشندگان نسبت به خریداران است و بیانگر احتمال ریزش‌های بیشتر قیمت است. آخرین بار که در آوریل سال گذشته بود که این نسبت از ۹۰/ ۰ عبور کرد و پس از آن در ماه مه ‌بیت‌کوین ۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

با توجه به این موضوع بازار رمزارزها نیز از شرایط چندان مناسبی برخوردار نیست و ممکن است در آینده ریزش‌های سنگین‌تری را شاهد باشیم. عدم اثربخشی سیاست‌های کنونی فدرال رزرو و احتمال سختگیری بیشتر اقتصادی می‌تواند قیمت‌ها را بیش از این نیز پایین بکشد.