به گزارش میهن بلاک‌چین و به نقل از بیت‌کوینیست، بر اساس تحقیقی که توسط Coincub انجام شده است، سنگاپور که قبلا در رتبه اول کشورهای دوست‌دار کریپتو قرار داشت، در این رتبه‌بندی به رتبه دوم سقوط کرده و آمریکا به رتبه سوم رسیده است. جالب است بدانید در رتبه‌بندی سال گذشته، آلمان در رتبه چهارم جای داشت. Coincub در این تحقیقات مشاهده کرده است برتری کشورهایی که از دارایی‌های دیجیتال استقبال می‌کنند در ماه‌های اخیر تغییر کرده است. سرجیو حمزا، مدیرعامل این شرکت تحلیلی خاطرنشان کرد که در این تحقیقات Coincub تلاش کرده تا تصویری دقیق از روندهای اخیر بازار رمزارز ارائه کند. در این تحقیق ۴۶ کشور بر اساس معیارهای مختلف رتبه‌بندی شده‌اند.

سیستم امتیازدهی

Coincub در این رتبه‌بندی از الگوریتم امتیازدهی خاصی استفاده کرده و در آن، مقوله‌هایی چون کلاهبرداری‌ها، استعدادها (در دسترس بودن دوره دارایی‌های دیجیتال توسط موسسات برتر) و تعداد عرضه‌های اولیه کوین در هر منطقه مقایسه شده است. این شرکت افزود: پذیرش آلمان از ارزهای دیجیتال و حرکت پیشگامانه این کشور برای سرمایه‌گذاری در این حوزه، آن را به رتبه اول در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۲ رسانده است. یکی از نمونه‌های قابل توجه حرکت آلمان در حوزه کریپتو، تصمیم Sparkasse، بزرگ‌ترین شرکت مالی این کشور برای ارائه خدمات رمزارزی به ۵۰ میلیون مشتری خود است. علاوه بر این، بررسی‌ها نشان می‌دهد که آلمان پس از آمریکا بیشترین نود بیت‌کوین را در اختیار دارد و با جمعیت و تولید ناخالص داخلی کمتر، تمایل بیشتری به این ارز نشان می‌دهد. همچنین در نتایج تحقیقات Coincub آمده است چندین تغییر مثبت در ماه‌های اخیر در آلمان رخ داده است. به گفته این شرکت، یکی از دلایلی که آلمان به عنوان کریپتو دوست‌ترین کشورهای جهان انتخاب شده است، سیاست‌های مالیاتی مترقی آن است. همین سال گذشته، اروپا چارچوبی برای مالیات بر رمزارزها معرفی کرد. با این حال، این قانون هنوز تصویب نشده است. همچنین آلمان جزو ۱۰ کشور برتر در صنعت استخراج رمزارزها شناخته شده و میزبان بزرگ‌ترین شرکت استخراج اتحادیه اروپا یعنی Northern Data است که تقریبا تمام انرژی آن به وسیله انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود. شایان ذکر است استخراج ارز دیجیتال در آلمان به عنوان یک کسب‌وکار مشمول پرداخت مالیات است.

رابطه آلمان و صنعت دیفای چگونه است؟

در همین حال، به نظر می‌رسد آلمان چندان رابطه خوبی با اکوسیستم امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ندارد. Coincub در این بررسی به میزان پذیرش دیفای توسط آلمان امتیاز ۵ را داده است. سطح پذیرش حوزه کریپتو در هر کشور به‌طور مستقل از گزارش سه‌ماهه رتبه‌بندی جهانی این حوزه مشخص می‌شود و در آن، همه کشورها از جمله آلمان در مقیاسی ۱۰ امتیازی، در هشت دسته مجزا رتبه‌بندی می‌شوند. آلمان (و به خصوص برلین به عنوان پایتخت کریپتوی  این کشور) میزبان استارت‌آپ‌های بسیار زیادی در زمینه رمزارزها است و سرمایه‌گذاران زیادی به حمایت از استارت‌آپ‌های کریپتویی می‌پردازند. تعدادی از این سرمایه‌گذاران عبارتند از شرکت‌های Apeiron، Denario and Penta و Northern Data. برای مثال شرکت Paycer قصد دارد پلی برای تجمیع دیفای و سرویس‌های کراس چین راه‌اندازی کند و آن را با سرویس‌های بانکداری سنتی ترکیب کند.

صدرنشینی آلمان تا چه اندازه صحت دارد؟

اوکراین، روسیه، ونزوئلا و هند شناخته‌شده‌ترین کشورهای جهان از نظر پذیرش رمزارزها هستند. به گفته آنتونیو لوکیچ، فارغ‌التحصیل رشته حقوق و اقتصاد، آلمان با نرخ پذیرش ۶۲/ ۲ درصد در رده‌بندی کشورهای دوست‌دار رمزارز در بهترین حالت باید در میانه جدول قرار بگیرد، بنابراین نمی‌توان آن را کریپتو دوست‌ترین کشور جهان نامید. آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اتحادیه اروپاست و تاثیر قابل توجهی بر روحیه جهانی دارد، با این حال، نباید همتایان اروپایی آن را در رابطه با قوانین آتی نادیده گرفت. بر اساس پست وبلاگی شرکت تحلیلی چینالیسیس، سرمایه‌گذاران رمزارز در طول سال ۲۰۲۱ حدود ۷/ ۱۶۲ میلیارد دلار سود به دست آوردند. جالب است بدانید میزان سود به دست آمده در سال ۲۰۲۰ تنها ۵/ ۳۲ میلیارد دلار بوده است. سرمایه‌گذاران آمریکایی با ۴۷ میلیارد دلار، ۲۹ درصد از این رقم، سهم عمده‌ای از سود به دست آمده را از آن خود کرده‌اند. پس از آمریکایی‌ها، به ترتیب انگلستان، آلمان، ژاپن و سپس چین قرار دارد. این در حالی است که چین سال گذشته استخراج بیت‌کوین را ممنوع کرد و قوانین سختگیرانه‌ای بر این حوزه قرار داد.

بر اساس این گزارش، بیشتر این سود، یعنی حدود ۹۳ درصد آن از طریق بیت‌کوین و اتریوم به دست آمده است و سود دومین ارز بزرگ بازار چند میلیارد دلار بیشتر از بیت‌کوین بوده است. البته این گزارش تنها کوین‌هایی را که چینالیسیس آنها را بررسی می‌کند در نظر گرفته و به ضررهای دیگر سرمایه‌گذاران نمی‌پردازد و مالیات بر سود حاصله را در نظر نمی‌گیرد.

پذیرش متاورس و توکن‌های NFT در آلمان چگونه است؟

با پذیرش گسترده توکن‌های بی‌همتا (NFT) شرکت‌های آلمانی بسیاری نیز به این فضا وارد شده‌اند. از جمله می‌توان به همکاری شرکت آدیداس با تیم مجموعه میمون‌های کسل اشاره کرد که روی یک پروژه NFT مرتبط با محیط زیست روی بلاک‌چین پالیگان همکاری کرده بودند. همچنین فولکس واگن نیز مجموعه‌ای از توکن‌های بی‌همتا ارائه کرده است.

قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال در آلمان چگونه است؟

آلمان یکی از چند کشوری است که قبل از قانون‌گذاری‌های اتحادیه اروپا که با نام میکا (Mica) در جریان است، نسبت به رگولاتوری حوزه دارایی‌های دیجیتال اقدام کرده است. برای مثال یکی از وکلا و متخصصین بلاک‌چین در آلمان اذعان دارد شرکت‌هایی که به نمایندگی از مشتریان، کنترل کلیدهای خصوصی دارایی‌های آنها را در اختیار دارند، باید مجوزهای لازم را از سازمان نظارت مالی فدرال این کشور (بدون در نظر گرفتن مجوزهای مشابه از اتحادیه اروپا) داشته باشند.