در این زمینه فردریش مرتس، رهبر حزب دموکرات مسیحی، بزرگ‌ترین حزب اپوزیسیون در پارلمان آلمان با هابک و لیندنر هم‌‌نظر است. او می‌گوید: «ما احتمالا، دست‌‌کم برای مدت معینی، اوج شکوفایی خود را پشت سر گذاشته‌‌ایم. اوضاع در کل سخت‌‌تر می‌شود.»

در ادامه گزارش این شبکه خبری به تامین نفت و گاز این کشور از روسیه اشاره شده است که دیگر قابل اعتماد نیست و به احتمال زیاد آلمان باید برای تامین انرژی فسیلی مورد نیاز خود به سمت کشورهای دیگر برود. هفت هفته پس از آغاز جنگ اوکراین بهای مواد سوختی در آلمان به‌‌شدت افزایش یافته و گرانی کالاها و محصولات در عرصه‌های مختلف را به دنبال داشته است. نرخ تورم در ماه مارس ۳/ ۷ درصد اعلام شد و کمبود ظاهری کالا به هجوم برخی از شهروندان به مغازه‌ها و انبارکردن مواد خوراکی انجامیده است. این خود باعث کمبود بیشتر کالا در بازار شده، طوری که برخی اقلام مانند روغن گیاهی در قفسه‌ها کمیاب شده و بعضی روزها اصلا موجود نیست.

اظهارات سیاستمداران و کارشناسان رسانه‌ها درباره جنگ اوکراین هم به نگرانی‌‌ها دامن زده است. نشریه «بیلد‌ام زونتاگ» روز یکشنبه (۱۷ آوریل) به نقل از اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نوشت: «باید برای این واقعیت آماده شویم که این جنگ می‌تواند ماه‌ها و در بدترین حالت سال‌ها طول بکشد.» اشپیگل آنلاین نیز در گزارشی نوشته است: «واژه‌هایی که برای مدتی طولانی هیچ نقشی در زندگی آلمانی‌‌ها ایفا نمی‌کردند در حال بازگشت هستند: چشم‌‌پوشی، محرومیت، تمایل به فداکاری، کمبود.»

آلمان به واردات تولیدات کشاورزی از روسیه و اوکراین چندان وابسته نیست و تنها بخشی از ذرت مورد نیاز خود را از این راه تامین می‌کند، اما به گفته اتحادیه مرکزی نانوایان این کشور، افزایش قیمت‌‌های جهانی غلات قیمت‌‌ها در آلمان را هم تغییر خواهد داد. برخلاف بحران‌‌های سال‌های اخیر، جنگ اوکراین باعث افزایش ناگهانی بودجه نظامی در کشورهای گوناگون از جمله آلمان شده است. به این پدیده باید کمک‌‌های نظامی به اوکراین را هم افزود.

دولت آلمان چند روز پیش اعلام کرد کمک‌‌های نظامی خود به کشورهای گوناگون را ۲ میلیارد یورو افزایش می‌دهد و بیش از نیمی از آن به اوکراین می‌‌رسد. کارشناسان در این زمینه اتفاق‌‌نظر دارند که تامین بودجه اضافی نظامی به کاهش بودجه در زمینه‌های اجتماعی و رفاه کمتر می‌‌انجامد.

هم‌‌اکنون بسیاری از شهروندان آلمانی با پیامدهای اقتصادی جنگ در اوکراین به‌‌شدت درگیرند. شبکه خبری ان‌‌تی‌‌وی به یک نظرسنجی که توسط پست‌‌بانک آلمان انجام شده، اشاره کرده است که بر مبنای آن از هر هفت شهروند بزرگسال، یک نفر به سختی می‌تواند هزینه زندگی خود را پوشش دهد. حدود ۲۴ درصد از افرادی که در خانوارهای با درآمد خالص ماهانه کمتر از ۲۵۰۰ یورو زندگی می‌کنند، گفته‌‌اند  که به دلیل افزایش قیمت‌‌ها به سختی می‌توانند با هزینه‌های معمول کنار بیایند.

دولت فدرال دو بسته میلیارد یورویی برای جلوگیری از افت بیش از حد رفاه مردم تنظیم کرده است، اما کارشناسان معتقدند در درازمدت دولت تنها با پول قادر به رفع مشکلات اقتصادی ملت نخواهد بود. کریستیان لیندنر، وزیر دارایی آلمان هم در گفت‌وگو با روزنامه «بیلد‌ام زونتاگ» گفته است، تهاجم روسیه به اوکراین «همه ما را فقیرتر می‌کند» و «حتی دولت هم نمی‌تواند این کاهش رفاه را جبران کند».