تفاهم‌نامه با موضوع اشتغال زنان بین معاون امور زنان ریاست‌جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز به امضای انسیه خزعلی معاون امور زنان ریاست‌جمهوری و حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسید.

در این مراسم، خزعلی، معاون امور زنان ریاست‌جمهوری اظهار کرد: حرکتی برای اشتغال زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم و جوانان آغاز شده است و همچنین زوج‌هایی‌ تحت مشاوره قرار می‌گیرند. ما می‌خواهیم برای ایجاد اشتغال این افراد قوانین دست و پاگیر حذف شود که یکی از آنها مجوزهای کسب‌وکار است که در این زمینه حرکت انقلابی و جهادی انجام شد. در ادامه، ‌حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: چهار حوزه محوری متناسب با ابعاد زندگی مردم در قالب چهار کلان‌پروژه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال می‌شود که شامل کار مردم با موضوع اشتغال، آتیه مردم با موضوع نظام ملی تامین اجتماعی و بازنشستگی، رفاه مردم با موضوع رفع فقر مطلق و کاهش فقر نسبی و ارتقای رفاه خانوارها و همچنین اموال مردم با عنوان مدیریت شرکت‌ها و صندوق‌های زیرمجموعه وزارت کار است که در این زمینه ۶۰۰ شرکت متعلق به مردم و ۴۰۰ شرکت که به‌صورت کنترلی و مدیریتی در اختیار صندوق‌های زیرمجموعه وزارت کار قرار دارد که باید امانت مردم را به بهترین شکل مدیریت کنیم.

وی همچنین گفت: در زیست‌بوم اشتغال جمهوری اسلامی لازم است که هماهنگی بین بخش‌های مختلف در قالب الگوی ایرانی اسلامی صورت گیرد، ما در این زمینه ۷۱ دستگاه دولتی و غیردولتی و مردمی شناسایی کردیم که در حوزه اشتغال فعالیت دارند. وی همچنین ادامه داد: با رونمایی اطلس ملی اشتغال، طرح ۲۲۲ الگوی اشتغال در ذیل الگوی ملی زیست‌بوم اشتغال کشور شناسایی کردیم.

عبدالملکی با بیان اینکه ایران کشوری غنی است، گفت: مساله بیکاری ذاتی کشور نیست؛ اما امروزه اجزایی که باید در کنار هم و با هماهنگی کار کنند، این هماهنگی کمتر وجود دارد؛ به‌گونه‌ای‌که بانک می‌گوید وام داده‌ام و ضمانت گرفته‌ام و کاری به اشتغال ندارم. یا حوزه فنی می‌گوید آموزش مهارت دادم، کاری به اشتغال ندارم. حوزه اصناف می‌گوید مجوز داده‌ام، اما آیا منجر به اشتغال شده است می‌گوید: نمی‌دانم.

وی تاکید کرد: به هر حال اجزای مختلف مرتبط با اشتغال به‌صورت جداگانه کار می‌‌کردند؛ درحالی‌که در زیست‌بوم اشتغال جمهوری اسلامی باید این اجزا در کنار هم و با هماهنگی کار کنند که مطمئنیم قطار اشتغال به حرکت درمی‌آید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هنگام اخذ رای اعتماد از مجلس عده‌ای می‌گفتند زیربار اشتغال نرو و همان‌گونه که دیگران گفته‌اند وزارت کار فقط روابط بین کارگر و کارفرما را مدیریت می‌کنند؛ اما طبق قانون، ما به‌عنوان دبیرخانه شورای عالی اشتغال هستیم و نمی‌توانیم نسبت به ایجاد اشتغال در کشور بی‌تفاوت باشیم.

عبدالملکی همچنین با بیان اینکه ۳۰۰ گروه برای اشتغال در کشور وجود دارد، گفت: برخی از اولویت‌ها مانند زنان سرپرست خانوار و اشتغال در مناطق محروم وجود دارد و ما تلاش می‌کنیم از طریق الگوی تعاونی به اشتغال در این گروه‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: الگوی تعاونی برگرفته از ادبیات دینی است و تفکر همکاری و الگوی تعاون در بین ایرانیان حتی قبل از اسلام وجود داشته؛ اما در تفکر سکولار به مردم القا می‌کنند که ایرانی‌ها نمی‌توانند با هم کار کنند؛ درحالی‌که سابقه تاریخی نشان می‌دهد روح تعاون و همکاری در بین ایرانی‌ها وجود داشته است.

وزیر کار گفت: دو رویکرد در وزارت کار اتفاق افتاده، یکی مساله اشتغال است که خیلی‌ها در مجلس می‌گفتند زیربار اشتغال نروید و اشتغال به شما ربطی ندارد، ما گفتیم وزارت کار، دبیرخانه شورای عالی اشتغال است و باید زیربار اشتغال برود. رویکرد دوم درباره معاون امور زنان و خانواده است که مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی است و نوع مطالبه‌گری برای حل مسائل زنان تغییر کرده است. عبدالملکی گفت: در معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری حرص و جوش خانوارهای سرپرست خانوار را می‌خورند و قرار بر این شد کارمندان خانم که فرزند دارند برای فرزندان آنها هم عیدی در نظر بگیرند.

در ادامه این مراسم همچنین، مهدی مسکنی، معاون امور تعاون گفت: منابع برای ایجاد تعاونی زنان در این تفاهم‌نامه ۲ میلیارد تومان برای ایجاد تعاونی‌هاست و همچنین از محل خط اعتباری ۲هزار میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون و ۱۳۰۰میلیارد تومانی منابع اشتغال روستایی و مشاغل خانگی برای تثبیت مشاغل تعاونی استفاده می‌شود. وی اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱هزار تعاونی زنان در کشور وجود دارد که تمرکز آنها در ۹ استان است و عمده این تعاونی‌ها در رشته صنایع دستی، خیاطی، دوزندگی فعالیت می‌کنند و حمایت از آنها براساس قانون تعاون انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، براساس تفاهم‌نامه‌ اشتغال زنان بین معاون امور زنان ریاست‌جمهوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است با موضوع ایجاد ۶۲ شرکت تعاونی زنان در مناطق محروم و عضوگیری از دهک‌های کم‌درآمد به ایجاد اشتغال برای زنان اقدام شود و این تفاهم‌نامه قرار است از اردیبهشت سال آینده به مرحله اجرا برسد.