رکورد کاهشی بازار دلار

دیروز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه بازار ارز تهران پس از یک توقف دو روزه به حرکت کاهشی خود ادامه داد. قیمت دلار در معاملات ارزی بازار تهران که در انتهای روز دو‌شنبه در رقم ۲۶ هزار و ۶۵۰ تومان تعیین شده بود، در نخستین معاملات بازار روز سه‌شنبه در سطح قیمتی ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان معامله شد. این کاهش قیمت در اواسط روز نیز ادامه داشت به‌صورتی که در حوالی ظهر دیروز قیمت شاخص بازار ارز پس از ۱۸۰ روز به رقم ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و با عبور از این سطح در رقم ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان معامله شد. طبق بررسی‌های به عمل آمده از هسته مرکزی بازار تهران تعداد متقاضیان ارز به شکل چشم‌گیری کاهش یافته و معامله‌گران ارزی بازار با ارائه نرخ‌هایی در پله‌های ابتدایی کانال ۲۶ هزار تومانی سعی در جذب خریدار و تبدیل دارایی دلاری خود به ریال هستند.

برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار ارز تهران نیز ضمن اشاره به کاهش حجم معاملات در این بازار بر این باورند که انتظارات مثبت جامعه و معامله‌گران نسبت به آینده نرخ ارز سبب شده حتی افرادی که به صورت جدی و در راستای رفع نیاز‌های شغلی خود متقاضی ارز هستند نیز تا زمان انتشار اخبار جدید از مقر مذاکرات هسته‌ای وین از خرید‌های خود دست کشیده و به انتظار سطوح قیمتی پایین‌تر بمانند. این افراد همچنین معتقدند که با بازگشت قیمت شاخص بازار ارز به سطح قیمتی ۶ ماه پیش خود می‌توان حداقل به صورت موقت کانال‌های ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی را برای قیمت دلار فراموش کرد.

اما عده دیگری از تحلیلگران سیاسی- ارزی بازار تهران نیز معتقدند که طبق خبر‌های مثبت منتشر شده حول محور مذاکرات هسته‌ای وین در روز‌های پیشین احتمال انتشار خبر احیای قرارداد برجام در این دور از مذاکرات بسیار بالاتر رفته است. در همین راستا و در صورت مخابره شدن این موضوع مهم از وین، ممکن است بازار ارز شوک کاهشی شدیدی را حداقل در کوتاه مدت تجربه کند.

در نهایت قیمت دلار در روز سه‌شنبه با ۲۵۰ تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه به رقم ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید.

هر قطعه سکه امامی نیز در ادامه کانال‌شکنی خود در روز‌های ابتدایی هفته جاری، دیروز نیز با ۱۳۰ هزار تومان کاهش قیمت نسبت به نرخ روز دوشنبه در سطح قیمتی ۱۱ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان معامله شد.