نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این خصوص گفت: درج کد شناسایی روی مصنوعات طلا از ۱۵ سال پیش در کشور اجرایی شد و اداره استاندارد کدهایی را به واحدهای تولیدی طلا و جواهر اعطا می‌‌کند که یکتا (یونیک) هستند و تولیدکنندگان موظفند این کدها را روی مصنوعات درج کنند.

 محمد کشتی‌‌آرای  افزود: هر شهرستان کد لاتین مختص به خود را دارد و در کنار آن عددی درج می‌شود که مربوط به واحد تولیدی است و چنانچه واحدها تخلفی داشته باشند کد آنها حذف می‌شود. او تاکید کرد: افراد هنگام خرید مصنوعات طلا باید از درج کد مطمئن شوند، زیرا چنانچه این کد را نداشته باشد یا قاچاق است یا خارج از استاندارد تولید شده است و افراد با خرید آن ممکن است دچار ضرر و زیان شوند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: کد واحدهای تولیدی ممکن است به دلیل تخلف واحد، تغییر آدرس یا تعطیلی ابطال شود بنابراین ضروری است که افراد از درج کد مطمئن شوند. او تصریح کرد: کافی است تنها افراد از درج عیار و کد شناسایی مطمئن شوند و صحت و اصالت این کدها توسط اتحادیه‌ها و سازمان استاندارد بررسی می‌شود.

کشتی‌‌آرای گفت: طبق قانون استاندارد حداقل عیار مجاز طلا در کشور ۱۸ است که به صورت رقمی ۱۸ یا ۷۵۰ درج می‌شود، البته عیارهای ۲۱، ۲۲ و ۲۴ نیز عیار مجاز در کشور هستند. او توضیح داد: چگونگی نظارت بر واحدهای عرضه‌کننده این‌گونه است که خود اتحادیه از بین فعالان، بازرسان را انتخاب می‌‌کنند و چون آشنایی کاملی با منطقه دارند با مراجعه به واحدها و نمونه‌‌برداری عیار را کنترل می‌‌کنند.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: فاکتور فروش نیز موضوع مهمی در خریدوفروش طلا است و باید در فاکتور آدرس، شماره تماس، مشخصات طلا و عیار کدهای استاندارد در فاکتور درج شود.