پرداخت ۳۲۰۰ میلیارد تومان  برای مداوای مجروحان تصادفات

غلامرضا سلیمانی در مراسم «رونمایی از سامانه‌های الکترونیک خدمات‌رسانی صندوق تامین خسارت‌‌های بدنی در راستای پرداخت، تسهیل و تسریع در حمایت از آسیب‌دیدگان سوانح رانندگی» با انتقاد از محل مصرف اعتبارات بیمه شخص ثالث اظهار کرد: متاسفانه بیمه شخص ثالث به جای اینکه به مجروحان برسد صرف بخش‌های دیگر می‌شود به‌طوری که ٣٠ درصد از این مبلغ خارج از شرکت‌‌های بیمه است. او افزود: در بودجه سال آینده برای بودجه صدا و سیما و هلال احمر هم استفاده از بیمه شخص ثالث دیده شده است به‌طوری که ۵٠٠ میلیارد تومان سهم این بخش‌ها است. رئیس بیمه مرکزی ادامه داد: این  نه به معنای افزایش حق بیمه که دست در جیب مردم کردن است و از سوی دیگر با گران شدن بیمه، فرار از بیمه افزایش پیدا می‌کند.

سلیمانی با اشاره به عملکرد و وظایف صندوق خسارت‌‌های بدنی اظهار کرد: عده‌‌ای هستند که وسایل نقلیه آنها بیمه ندارد یا بیمه شخص ثالث آنها منقضی شده، این عده پس از تصادف با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند، حتی برخی‌‌ها بعد از تصادف فرار می‌کنند از این رو دولت برای کمک به این  افراد که پس از وقوع سانحه شرکت‌‌های بیمه‌‌ای تعهدی در برابر آنها ندارند، صندوق خسارت‌‌های بدنی را راه‌اندازی کرده است.

وی افزود:  این صندوق برای کسانی که از تصادف با وسایل نقلیه فاقد بیمه زیان دیده‌‌اند رانند این وسایل نقلیه یار دوازدهم است و می‌تواند بخشی از مشکلات این خانوار را برطرف سازد.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به تعداد خودروهای فاقد بیمه در کشور گفت: در کشورمان تقریبا ٢۵ میلیون دستگاه خودرو وجود دارد که از این تعداد ٢٣ میلیون و ۵٠٠ هزار دستگاه بیمه شده‌‌اند و مابقی یا فرسوده هستند یا فاقد بیمه. سلیمانی افزود: شرکت‌‌های بیمه براساس قراردادهای سالانه دربرابر بیمه‌‌گذاران تعهد دارند یعنی دیه افرادی که در اسفند ماه ٩٩ فوت کرده‌‌ا‌‌ند با دیه ١۴٠٠ متفاوت است و این مابه‌التفاوت از طریق این صندوق پرداخت می‌شود.

او با تاکید بر اینکه شرکت‌‌های بیمه باید ٨ درصد از مبالغ قراردادها را به این صندوق اختصاص دهند، ادامه داد: در حال حاضر ضریب خسارت در بیمه شخص ثالث حدود ١٠۴ درصد است که در سال‌های قبل به ١٠٩ درصد هم رسیده بود که توانستیم این رقم را کاهش دهیم. رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید براینکه ١۶ میلیون خانوار درگیر بیمه شخص ثالث هستند، اظهار کرد: سالانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار تصادف در کشور رخ می‌دهد. همچنین سال گذشته ١۵ هزار و ۴٠٠ نفر به دلیل تصادفات فوت کرده و ٢٧۶ هزار نفر مجروح شدند و متاسفانه  تصادفات سال گذشته ٣۴ هزار معلول برجای گذاشت. وی افزود: سال گذشته حدود ٣ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان هزینه بابت درمان مجروحان به بیمارستان‌‌ها پرداختیم.

همچنین در ادامه این برنامه مجید بهزادپور، مدیرعامل صندوق خسارت‌‌های بدنی با اشاره به وظایف این صندوق اظهار کرد: جبران خسارت‌‌های وارده به اشخاص ثالث فاقد بیمه، آزادی زندانیان حوادث رانندگی غیرعمد و پرداخت خسارت مابه‌التفاوت دیه زن و مرد از جمله وظایف صندوق خسارت‌‌های بدنی محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: سال گذشته این صندوق مانع از زندانی شدن ٧هزار و ٢۶۵ نفر شد و بیش از ١۶ هزار میلیارد ریال  نیز پرداخت خسارت داشته‌‌ایم.