پرداخت تسهیلات جدید کرونا در مرحله دوم با رویکرد بنگاه محوری آغاز شد و بر این اساس بنگاه‌های چهار حوزه حمل‌ونقل، گردشگری، فرهنگ و هنر و ورزش و جوانان مشمول این مرحله از دریافت وام جدید کرونا شناخته شدند. کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا در چهل‌ونهمین نشست خود به ریاست معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای تمدید زمان وام مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، مهلت پرداخت وام جدید کرونا را که تا پیش از آن آخر شهریور ماه اعلام شده بود، یک‌بار دیگر تا پایان آذر ماه تمدید کرد. بر این اساس صاحبان مشاغل ۱۴گانه آسیب دیده از کرونا در چهار گروه فرهنگ‌وهنر، گردشگری، ورزش و جوانان و حمل‌و‌نقل ریلی و هوایی تا پایان آذرماه و یک هفته دیگر مهلت دارند برای دریافت وام به سامانه کارا به نشانی https: / / kara.mcls.gov.ir مراجعه و مراحل ثبت‌نام خود را دنبال کنند. در راستای تمدید زمان دریافت وام جدید کرونا، پرداخت تسهیلات حمایتی کرونا از سوی بانک‌ها نیز تا پایان بهمن ماه تمدید شد. پیش از این بانک‌ها موظف بودند تا پایان آبان ماه ۱۴۰۰ تسهیلات حمایتی کرونا را پرداخت کنند؛ اما در کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب شد که پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها تا پایان بهمن ماه ادامه پیدا کند.

هرچند که بانک مرکزی اخیرا پیرو مصوبات نودوپنجمین جلسه مورخ ۶ آذرماه ۱۴۰۰ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی مهلت‌های مقرر در قانون تسهیل تسویه بدهی بدهکاران برای مشمولان را برای آخرین بار از اول مهر ماه به مدت ۶ماه یعنی تا پایان ۱۴۰۰ تمدید کرده و به موجب بند (۳) از مصوبات جلسه مورخ ۲۱‌/ ۱‌/ ۱۴۰۰ از تمدید اعطای تسهیلات کرونا تا پایان سال ۱۴۰۰ و همچنین امهال بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی اعطایی تا پایان سال ۱۴۰۰ به کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای آسیب‌دیده از بحران کرونا اعم از تسهیلات کرونایی سامانه کارا، صندوق کارآفرینی امید و... خبر داده است. وام جدید کرونا مختص صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای چهار رسته گردشگری، فرهنگ و هنر، ورزش و جوانان و حمل‌ونقل ریلی و هوایی است و مهدکودک‌ها، تالارها، پارک‌های آبی و شهربازی‌ها پیش از این برای بهره‌مندی از وام کرونا به فهرست کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا اضافه شدند. پرداخت تسهیلات حمایتی به کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از کرونا از جمله سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راستای حفظ اشتغال بنگاه‌ها و صیانت از نیروهای کار است و بر این اساس ۱۴ رسته شغلی منتخب که بیشترین آسیب از شیوع ویروس کرونا را متحمل شده بودند برای استفاده از تسهیلات مذکور به سامانه کارا معرفی شدند.

بازپرداخت وام جدید کرونا دو ساله و با نرخ سود ۱۲درصد است و متقاضیان می توانند با ورود به سامانه کارا اقدامات لازم را درباره ثبت‌نام انجام دهند. تمام اطلاعات به‌صورت سیستمی در اختیار بانک قرار داده می‌شود و پرداخت وام پس از بررسی و تایید بانک صورت می‌گیرد.

به گزارش «ایسنا» با توجه به آنکه ستاد ملی مقابله با کرونا مهلت دریافت تسهیلات جدید کرونا را تا پایان آذر ماه تمدید کرده است، بنابراین متقاضیان وام کرونا تنها یک هفته فرصت دارند تا درخواست خود را به ثبت برسانند. بدیهی است هرگونه تمدید مجدد دریافت و پرداخت وام به تصمیم کارگروه اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا بستگی خواهد داشت.