از طرفی سرمایه‌گذاران منتظر داده‌های خرده‌فروشی در ایالات‌متحده بودند که در اواخر روز گذشته منتشر شد تا حرکت بعدی فدرال رزرو ایالات‌متحده در مورد افزایش نرخ بهره را ارزیابی کنند. همچنین شاخص دلار که ارزش آن را در برابر سبدی از ۶ ارز بزرگ دیگر جهان می‌سنجد، در روز سه‌شنبه با رسیدن به ۵/ ۹۵ واحد توانست سقف ۵ ماهه خود را بازیابی کند. این در حالی است که از نظر تاریخی، اونس جهانی معمولا روندی معکوس را نسبت به دلار ثبت کرده است.  روز گذشته، جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات ایالات‌متحده بعد از جنجال‌ها و اعتراضات فراوان، بسته بهبود زیرساخت یک تریلیون دلاری را که هفته پیش به امضای مجلس نمایندگان رسیده بود، امضا کرد. در طرح پیشنهادی، بخشی از منابع مورد نیاز این بسته به‌وسیله مالیات‌ستانی از فعالان و کارگزاران حوزه ارزهای دیجیتال تامین می‌شود. اتفاقی که تقریبا دو ماه پیش به علت عدم تفاهم فعالان و دولت روی مفهوم معرفی شده برای «کارگزار» سروصدای زیادی کرد. از طرف دیگر اظهارات مدیرارشد مالی شرکت توییتر مبنی بر عدم عقلانیت سرمایه‌گذاری بر ارزهای دیجیتال در این برهه زمانی، باعث شد سقوط ارزهای دیجیتال کلید بخورد. در پی این اظهارات، بیت‌کوین با افتی بیش از ۹ درصدی تا ۵۹ هزار دلار نیز کاهش پیدا کرد. اتریوم نیز با از دست دادن ۱۰ درصد از ارزش خود به کانال ۴ هزار و ۲۰۰ دلاری بازگشت. در پی این اتفاق و قرمزپوش شدن بازار، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال با کاهشی ۵۷/ ۸ درصدی به ۶۳/ ۲ تریلیون دلار رسید.

  ماجراجویی جدید فلز زرد

طلای جهانی روز سه‌شنبه با ۱۱ دلار صعود و ۶/ ۰ درصد افزایش، به هزار و ۸۷۵ دلار به ازای هر اونس رسید. دلیل این افزایش را باید در واشنگتن جویا شد. افزایش نگرانی‌ها از تورم فزاینده موجب افزایش جذابیت طلا برای سرمایه‌گذاران شده است. همین باعث شد طلای جهانی بتواند نیروی کافی برای بازگشت به سقف ۵ ماهه خود را به دست بیاورد. سرمایه‌گذاران منتظر داده‌های خرده‌فروشی در ایالات‌متحده بودند که در اواخر روز منتشر شد تا حرکت بعدی فدرال رزرو ایالات‌متحده در مورد افزایش نرخ بهره را ارزیابی کنند. توماس بارکین، رئیس فدرال رزرو ریچموند، روز دوشنبه گفت در صورت تداوم تورم بالا، فدرال رزرو آمریکا نرخ‌های بهره را افزایش خواهد داد، اما افزود که فدرال رزرو باید منتظر بماند تا ببیند آیا تورم و کمبود نیروی کار همچنان تداوم خواهد داشت یا خیر.  بلومبرگ اخیرا مقاله‌ای را منتشر کرده است که در آن یک موج صعودی برای فلز زرد پیش‌بینی شده است. در این مقاله، تحلیلگران تورم را در مقایسه با نرخ بهره واقعی و برخی عوامل فنی که می‌تواند قیمت فلز زرد را بالا ببرد، بررسی می‌کنند. در این مقاله آمده است: «با واقعی شدن تهدید رکود تورمی، طلا ممکن است حدود ۲۰ درصد از شاخص S&p۵۰۰ بهتر عمل کند.» سپس ادامه داد که نگرانی‌ها در مورد اوج رشد اقتصادی همزمان با افزایش تورم است که بازدهی واقعی اوراق خزانه‌داری را به پایین‌ترین سطح سوق می‌دهد. همبستگی بالا بین بازده واقعی و طلا نیز نشان می‌دهد که شمش کمتر از ارزش واقعی خود ارزش‌گذاری شده است.  از جنبه فنی، برخی تحلیل‌گران معتقدند نمودار از خط روند مهم از سقف تاریخی قیمتی جدا شده است. اکنون به نظر می‌رسد اهداف صعودی در کانون توجه قرار دارند. منطقه هزار و ۹۲۰ دلاری به عنوان یک منطقه مقاومت عظیم در این مسیر قرار دارد. در صورتی که اونس جهانی وارد فاز نزولی شود، ناحیه هزار و ۸۴۰ را می‌توان به عنوان مهم‌ترین محدوده حمایتی یاد کرد. البته هر اونس طلای جهانی از ساعت ۱۶ به بعد دیروز رو به نزول گذاشت و تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۸۶۱ دلار رسید.

 بهبود زیرساخت‌ها به بهای سقوط رمزارزها

داستان لایحه نوسازی و بهسازی فرودگاه‌ها، جاده‌ها، پل‌ها، مسیرهای آبی و... با ضربه به فعالان بازار دیجیتال به اتمام رسید. این لایحه یک تریلیون دلاری که برای بهبود زیرساخت‌های مذکور تهیه شده است، شوکی بزرگ را به بازار رمزارزها وارد کرد. در این لایحه بخشی از تامین مالی از طریق مالیات‌ستانی از کارگزاران و فعالان بازار ارزهای دیجیتال پیش‌بینی شده است. اتفاقی که با تعریف کردن مفهومی جدید برای «کارگزار» سروصدای فعالان بازار را درآورد. این لایحه تقریبا دو ماه پیش به تصویب مجلس سنا رسید. در این میان اعتراضات فعالان باعث شد چندین اصلاحیه برای مفهوم کارگزار به مجلس ارسال شود، اما هیچ‌یک از آنها مورد تایید واقع نشد. تا اینکه هفته پیش این لایحه به تصویب مجلس نمایندگان رسید. روز گذشته با امضای بایدن و رسمی‌شدن این قانون بازار ارزهای دیجیتال به آن واکنش شدید نزولی نشان داد و بازار تقریبا اصلاحی ۱۰ درصدی را تجربه کرد.