صعود فلز زرد  با فشار تورمی

 طلا در ریل پرسرعت صعودی

طلا با آغاز معاملات در شروع مجدد معاملات در هفته جدید، با افت شاخص دلار و همچنین کاهش بازدهی اوراق خزانه‌داری ایالات‌متحده، در مسیر صعود قرار گرفت. فلز زرد که بعد از گزارش ناامیدکننده تورم از اقتصاد آمریکا توانست جهشی ۵۰ دلاری را در یک شب تجربه کند، در ادامه با تعدیل انتظارات تورمی کمی از سقف تشکیل شده فاصله گرفت و نتوانست هفته گذشته را بالاتر از هزار و ۸۷۰ دلار که بالاترین قیمت هفته بود، به پایان ببرد. اما در معاملات روز دوشنبه و رشد ۸ دلاری آن و همچنین پیش‌بینی‌ها از ناتوانی دولت آمریکا برای کنترل تورم، انتظار می‌رود که طلا همچنان روند میان‌مدت صعودی خود را ادامه دهد. این در حالی است که جنت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در روز گذشته باز هم اعلام کرد که این تورم گذرا است و با کنترل پاندمی کرونا می‌توان افسار تورم را در اختیار گرفت. اما تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران دیگر نسبت به این صحبت‌ها واکنش چندانی نشان نمی‌دهند. چرا که در ماه‌های پیش نیز مسوولان مربوطه مثل جروم پاول نیز صحبت‌هایی مبنی بر گذرا بودن تورم کرده ‌بودند، اما نتیجه همه آنها، تورم ۲/ ۶ درصدی ماه اکتبر بود که رکورد ۳۱ ساله بیشترین تورم را در آمریکا شکاند. در پی این اتفاقات این فلز گران‌بها توانست از هزار و ۸۵۸ دلار روند صعودی خود را آغاز کند و تا زمان تهیه این گزارش به هزار و ۸۶۴ دلار رسید.

 برنامه انگلیس برای حضور در دنیای دیجیتال

بانک مرکزی انگلیس و وزارت دارایی بریتانیا هفته پیش اعلام کردند که در سال آینده رایزنی رسمی در مورد اینکه آیا ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) را عرضه کنند، برگزار خواهند کرد که معرفی آن سال‌ها طول می‌کشد.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در حال مطالعه نسخه‌های دیجیتالی ارزهای خود هستند تا از واگذاری پرداخت‌های دیجیتال به بخش خصوصی جلوگیری کنند؛ زیرا کاهش پول نقد در برخی موارد به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ سرعت گرفته است. بانک مرکزی انگلیس در بیانیه‌ای گفت: ‌هنوز هیچ تصمیمی در مورد معرفی CBDC در بریتانیا که یک پروژه زیرساخت ملی بزرگ است، گرفته نشده است. ‌وی افزود: ‌نخستین تاریخ راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی بریتانیا در نیمه دوم دهه خواهد بود. ‌در این سند آمده است: ‌مشخصات فنی پس از مشاوره، معماری مفهومی پیشنهادی برای هر CBDC را توضیح می‌دهد. این می‌تواند شامل آزمایش عمیق طراحی بهینه و امکان‌سنجی ارز دیجیتال بانک مرکزی انگلستان باشد. ‌

جان گلن، وزیر خدمات مالی، گفت که CBDC خرده‌فروشی توسط مردم و کسب‌وکارها برای پرداخت‌های روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد و به بریتانیا کمک می‌کند تا در خط مقدم نوآوری و فناوری در بخش مالی باقی بماند.

بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئن نخستین گام را برای راه‌اندازی نسخه دیجیتالی یورو برداشت و یک مرحله تحقیقاتی ۲۴ ماهه را آغاز کرد که پس از آن سه سال اجرا خواهد شد. کار بر روی یورو دیجیتال پس از پرده‌برداری از برنامه‌های فیس‌بوک برای ایجاد ارز خود در سال ۲۰۱۹ که یک تهدید بالقوه برای تجارت اصلی بانک‌های مرکزی است، تسریع شد. در حالی که چین در خط مقدم اقدامات CBDC بوده، فدرال رزرو ایالات‌متحده بدبین‌تر بوده است. برخی از بانک‌های مرکزی هشدار داده‌اند که استفاده گسترده از ارزهای دیجیتال ملی می‌تواند بانک‌های تجاری را خالی کند و آنها را از یک منبع ارزان و پایدار تامین مالی مانند سپرده‌های خرد محروم کند.