تکذیب افزایش کارمزدهای بانکی

  کارمزد خدمات بانکی در سال جاری

روز گذشته در خبر‌ها جدولی مبنی بر ارقام اصلاح‌شده کارمزدها مطرح شد. در این جدول به مبلغ خدمات الکترونیک بانکی در سال ۹۹ و سال جاری اشاره شده و میزان تغییراتی که قرار است انجام شود نیز افزوده شده است. براساس این جدول «انتقال وجه شتابی کارت به کارت و انتقال کارت به شبا» تاکنون ۶۰۰ تومان بوده است که براساس ادعای این جدول قرار است که به ازای هر یک میلیون تومان ۲۴۰ تومان به مبلغ کارمزدها اضافه شود. علاوه براین هزینه «سرویس پیامک بانکی» در سال ۹۹ و سال جاری ۳۰تومان بوده است که در این جدول ادعا شده قرار است هزینه آبونمان سالانه نیز به آن اضافه شود. هزینه «صدور هر برگ دسته‌چک» نیز تا کنون ۲۰۰ تومان بوده که ادعا شده بود هزینه تمبر نیز به آن اضافه خواهد شد. در نهایت نیز هزینه «انتقال وجه بین بانکی پایا» در سال جاری یک‌صدم درصد مبلغ تراکنش و حداکثر تا ۲۵۰۰ تومان بوده که در این جدول ادعا شده قرار است رشد ۱۰برابری داشته باشد. درواقع به‌طور کل حتی در این جدول نیز خدمات بانکی الکترونیک در بسیاری موارد بدون تغییر بوده و تنها در ۴مورد تغییر جزئی داشته است.

درحالی‌که خبر اعمال اصلاح کارمزدهای بانکی از اول آذرماه سال جاری، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شد، مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتر خود اعلام کرد: «بانک مرکزی امسال مصوبه‌ای درباره افزایش کارمزد خدمات بانکی نداشته‌ و فیلمی که امروز درباره مصوبه افزایش کارمزد خدمات بانکی در شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار است، مربوط به سال جاری نیست. کارمزدهای خدمات بانکی بیشتر جنبه توضیحی و رفع ابهام از شبکه بانکی در رابطه با مصوبات قبلی بوده و طی آن در مواردی کارمزد کاهش یافته یا حتی حذف شده است.»

   تغییر در کارمزدها یک‌ساله شد

براساس قانون، بانک مرکزی هر سال با مصوبه شورای پول و اعتبار می‌تواند تعرفه‌های کارمزد خدمات بانکی را مورد بازنگری قرار دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در آبان ماه سال گذشته آخرین اصلاحات کارمزدهای ریالی، بعد از ۵سال و اصلاحات کارمزدهای الکترونیکی بعد از ۱۰ سال اعلام شد که براساس آن مقرر شد که از ابتدای آذرماه ۹۹ کارمزدها ۲۰درصد افزایش داشته باشد. برای نمونه، کارمزد کارت به کارت که ۵۰۰تومان بود، با ۱۰۰تومان افزایش، ۶۰۰تومان شد. علاوه براین تا پیش از این ابلاغیه از خدمات پایا و ساتنا کارمزدی دریافت نمی‌شد که براساس مصوبه‌ای که سال گذشته ابلاغ شد، کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی پایا یک‌صدم مبلغ تراکنش با کف ۲۰۰تومان و تا سقف ۲هزار و ۵۰۰تومان و کارمزد انتقال وجه بین‌بانکی ساتنا دوصدم درصد مبلغ تراکنش تا سقف ۲هزار و ۵۰۰تومان تعیین شد.

   انواع کارمزدهای خدمات بانکی

کارمزدهای خدمات بانکی به دو بخش ریالی و الکترونیکی تقسیم می‌شود. خدمات ریالی شامل بخش‌هایی اعم از صدور ضمانت‌نامه‌ها، حواله‌ها، انواع حساب‌ها، صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت، ارزیابی اموال منقول و غیرمنقول، خدمات قبوض و... است. خدمات الکترونیکی شامل انتقال وجه شتابی کارت به کارت و ا نتقال کارت به شبا، مانده‌گیری از خودپرداز، هزینه سرویس پیامک بانک، صدور انواع کارت مغناطیسی و...است. شیوع ویروس کرونا سبب شده که مردم کمتر به شعب بانک‌ها مراجعه کنند و همین امر باعث شده است که استفاده از خدمات الکترونیکی بانک‌ها افزایش پیدا کند. با توجه به زیاد شدن هزینه‌های شعب، همواره نظام بانکی درصدد بوده که کارمزد خدمات بانکی را افزایش دهد تا بتواند بخشی از هزینه‌های جاری خود را جبران کند. اما با توجه به تکذیبیه بانک مرکزی به نظر می‌رسد امسال بانک‌ها چندان در این امر موفق نبوده‌اند. به گفته مقامات بانک مرکزی، درآمد بانک‌ها از کارمزدهای خدمات بانکی به نسبت دیگر کشورهای دنیا بسیار کمتر است؛ به‌طوری‌که در جهان معمولا نسبت درآمدهای غیرمشاع به کل درآمدهای بانک ۳۰ تا ۵۰درصد می‌رسد که به این معناست که حدود نیمی از درآمدهای آن بانک از طریق اخذ کارمزدها حاصل می‌شود. درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران این درصد به کمتر از ۱۰درصد می‌رسد. کارشناسان بانکی معتقدند هزینه‌های بانکداری الکترونیک در برخی از زمینه‌ها بیشتر از کارمزد دریافتی بانک‌هاست؛ درنتیجه برای توسعه این بخش بحث کارمزد باید به‌صورت جدی و واقع‌بینانه پیگیری شود. درنتیجه به نظر می‌رسد یکی از فاکتورهای قابل ملاحظه در اصلاح نظام بانکی می‌تواند افزایش معقول و تدریجی کارمزدهای خدمات بانکی باشد.

   کارمزد خدمات بانکی الکترونیکی افزایش نداشته است

پیرو اخبار منتشرشده پیرامون افزایش کارمزد خدمات بانکی الکترونیکی به اطلاع می‌رساند بانک مرکزی در سال جاری بخشنامه‌‌ای مبنی بر تغییر نرخ کارمزد خدمات بانکی الکترونیکی به شبکه بانکی کشور ابلاغ نکرده است. از این رو ضمن تکذیب افزایش نرخ کارمزد خدمات بانکی الکترونیکی، تاکید می‌شود کارمزد این قبیل خدمات کماکان در چارچوب بخشنامه ابلاغی به روال گذشته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به برخی سوالات و ابهامات مطرح‌شده، صرفا بخشنامه‌ای متضمن پاسخ به سوالات و ابهامات مذکور و شفاف‌سازی موضوع درخصوص کارمزد خدمات بانکی ریالی در تاریخ ۱۵ آبان ماه سال جاری به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.