بیت‌کوین و اتریوم دو مورد از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین ارزهای دیجیتال موجود هستند که بیشترین حجم بازار را دارند و به‌ترتیب، جایگاه اول و دوم را در بین ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده‌اند.  بیت‌کوین که نخستین ارز دیجیتال جهان و پادشاه ارزهای دیجیتال است، به‌قدری در دنیای امروز ما محبوب است که بعید است کسی برای یک بار هم که شده، نام آن را نشنیده باشد. با این حال، محبوبیت اتریوم هم در بین عموم مردم روزبه‌روز در حال افزایش است و بسیاری آن را به عنوان ابزار خوبی برای سرمایه‌گذاری می‌شناسند.

این دو ارز دیجیتال هم در سبد سرمایه‌گذاری کاربران تازه‌وارد و مبتدی و هم در سبد سرمایه‌گذاری کاربران باسابقه و حرفه‌ای جای دارند. از همین رو، جانماندن از بازار گاوی این دو ارز و استفاده حداکثری از آن، مهارتی است که همه به‌دنبال آن هستند. اما آیا سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال محدود به همین دو ارز است؟

تیم دنینگ‌ اخیرا با انتشار یادداشتی در وب‌سایت مدیوم، راه‌های هوشمندانه را برای جانماندن از بازار گاوی ارزهای دیجیتال معرفی کرده است.

  روزهای خوب در راهند؟

بیت‌کوین و اتریوم در سال ۲۰۲۱ صعودی تاریخی را تجربه کردند و موفق شدند رکوردهای پیشین خود را بشکنند. اوایل سال ۲۰۲۱ و پیش از اینکه ایلان ماسک با توییت‌‌هایش باعث نخستین جرقه‌های سقوط بازار شود، قیمت این ارزها رشد خوبی را تجربه کرده و به اوج‌های تاریخی جدیدی رسیده بود.  با وجود نزول قیمت ارزهای دیجیتال که پس از این دوره صعودی رخ داد، بازار این ارزها اکنون به رهبری بیت‌کوین و اتریوم به‌آرامی در حال بازیابی است. قیمت‌ها با قدرت در حال تثبیت هستند و کاربران جدیدی به هر دوی این شبکه‌ها می‌پیوندند.  اگرطبق آنچه داده‌های عمومی نشان می‌دهد، اثر شبکه‌ای بیت‌کوین و اتریوم تداوم پیدا کند،  به‌زودی یک ابرچرخه صعودی بلندمدت در بازار شکل خواهد گرفت. صنعت بازی که تا پیش از این تصور می‌شد سال‌ها طول می‌کشد تا تحت‌تاثیر دستاوردهای بلاک‌چین قرار گیرد، اکنون با ادغام توکن‌های غیرمثلی (NFT) در حال دگرگون‌کردن الگوهای این صنعت است.

این اتفاق تنها محدود به صنعت بازی نیست. بلاک‌چین مفهوم اقتصاد و امور مالی، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های خبری و حوزه مجموعه‌داری (کلکسیونری) را به‌کلی دگرگون کرده است.

در حال حاضر، اکسی اینفینیتی (Axie Infinity) پرطرفدارترین پروژه بازی بلاک‌چین است. این بازی شبیه به بازی پوکمون (Pokemon) است؛ اما از بسیاری جهات بر آن برتری دارد. اکسی اینفینیتی اقتصاد مختص خود را ایجاد کرده و شغل‌های واقعی به افراد می‌دهد.  چنین فضایی واقعا هیجان‌انگیز است. انگار اتفاقات سال ۱۹۹۶ دوباره در حال روی‌دادن است و گویی دقیقا در روزهای قبل از انقلاب اینترنت هستیم؛ درست قبل از آنکه اینترنت همه‌چیز را تغییر دهد و پدران ما را مجبور کند که دستگاه‌های فکس خود را به سطل زباله بیندازند.  تورم در بسیاری از کشورها فراتر از دو درصدی است که دولت‌ها وعده داده بودند.