آغاز دوره افول طلا؟

از طرفی در بازار ارزهای دیجیتال که انتظار می‌رفت احساسات فعالان بازار نسبت به خبر شدیدترین محدودیت‌گذاری دولت چین برای معاملات و استخراج رمزارزها، باعث تشدید افت در بازار شود، بیشتر رمزارزها صعودی شدند. بیت‌کوین توانست از مرز ۴۰ هزار دلار فاصله بگیرد و اتریوم نیز با جبران بخشی از افت ارزش خود به مرز کانال ۳ هزار و ۱۰۰ دلاری بازگشت.

  ترس بهره‌ای فعالان طلا

اونس جهانی در حال موقعیت‌یابی خود در اثر داده‌های آمریکاست. بعد از اینکه در هفته گذشته برنامه فدرال رزرو برای کاهش سیاست‌های حمایتی و افزایش نرخ بهره تقریبا مشخص شد، فلز زرد در زمان انتشار این گزارش واکنش چندانی به آن نشان نداد. اما به نظر می‌رسد که طلا در حال پیداکردن جبهه خود در این نااطمینانی است. سرنوشت طلا دیر یا زود با حفظ شرایط فعلی و محقق شدن پیش‌بینی‌ها از سیاست‌های فدرال رزرو، نزولی است. اتفاقی که تیر آخر آن افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو است. تغییر رویه فدرال رزرو براساس آخرین گزارش، زودتر از ماه اکتبر نخواهد بود و افزایش نرخ بهره نیز در سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی می‌شود. اما کارشناسان معتقدند که واکنش فعالان بازار زودتر خواهد بود. در روز گذشته فلز زرد برای پنجمین بار در یک ماه و نیم گذشته به زیر خط حمایت هزار و ۷۵۰ دلاری رفت و تا زمان تهیه این گزارش نیز در همین محدوده معامله می‌شد. این در حالی است که با آغاز معاملات آتی در روز یکشنبه، ارزش طلا تا هزار و ۷۶۰ دلار نیز افزایش پیدا کرد، اما با آغاز مجدد معاملات بازار فیزیکی طلا، این روند معکوس شد. در صورتی که گاوهای بازار تا انتهای روز دوشنبه نتوانند قیمت روزانه این فلز گران‌بها را به بالای هزار و ۷۵۰ دلار برگردانند، باید این حمایت مهم را از دست رفته دانست و منتظر افت شدیدتر برای طلا بود. برخی از کارشناسان معتقدند که این افت طلا، می‌تواند استارت روند نزولی آن در پی سیاست‌های فدرال رزرو ایالات‌متحده باشد.

  بازیابی موقت ارزش رمزارزها

ارزهای دیجیتال یکشنبه و دوشنبه صعودی بودند. بعد از رسیدن خبر محدودیت‌گذاری جدید چین برای معاملات و استخراج رمزارزها که سخت‌گیرانه‌ترین نسخه چین برای رمزارزها به حساب می‌آید، ارزهای دیجیتال در روزهای جمعه و شنبه نزولی شدند، اما این افت ارزش در حدی نبود که بتواند حمایت ۴۰ هزار دلاری را برای بیت‌کوین در هم بشکند. بعد از تعدیل احساسات ناشی از این خبر، ارزهای دیجیتال در روزهای یکشنبه و دوشنبه صعودی شدند و بخشی از افت ارزش اخیر خود را جبران کردند. بزرگ‌ترین ارز دیجیتال، در این دو روز رشدی ۵/ ۲ درصدی را ثبت کرد. اما بیشترین رشد را آلت‌کوین‌ها در این دو روز تجربه کردند. اتریوم که دومین رمزارز بزرگ بازار به شمار می‌رود، رشدی ۵/ ۵ درصدی را ثبت کرد و رمزارز سولانا نیز در روز گذشته رشدی ۸ درصدی برای سرمایه‌گذاران خود محقق کرد.  اما در پی خبر محدودیت‌گذاری دولت چین، سهام بسیاری از شرکت‌های چینی مرتبط با ارزهای دیجیتال سقوط کرد و این امر باعث می‌شود خلأهایی که در محدودیت‌گذاری‌های قبلی بر این بخش ایجاد شده است، بسته شود. با این حال، برخی مدیران این حوزه خاطرنشان کردند که بسیاری از شرکت‌ها، بخش‌های اصلی تجارت خود را به خارج از چین منتقل کرده‌اند. صرافی‌های محبوب هوبی و بایننس نیز اعلام کردند که ثبت‌نام کاربران جدید چینی را متوقف کرده‌اند و تا مدتی بعد فعالیت کاربران چینی خود را نیز محدود و متوقف خواهند کرد.