تورم کشورهای اروپایی کماکان در مسیر صعودی حرکت می‌کند و این مساله نگرانی‌ها درباره کاهش سریع تورم را کمرنگ کرده است. نرخ نهایی تورم فرانسه در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۷/ ۰ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به

۹/ ۱ درصد رسید که این نرخ تورم، بالاترین تورم ثبت شده این کشور در ۳۰ ماه اخیر بوده است. مهم‌ترین عامل افزایشی نرخ تورم طی این مدت مربوط به بخش انرژی بوده که در آن تورم به ۷/ ۱۲درصد افزایش یافته است.

پس از هشت ماه افزایش متوالی نرخ تورم، دفتر آمار آمریکا اعلام کرد متوسط نرخ تورم بزرگ‌ترین اقتصاد جهان در ۱۲ ماه منتهی به آگوست با ۱/ ۰ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه منتهی به ماه قبل به سطح ۳/ ۵ درصد رسید. این نرخ تورم ۱/ ۰ درصد کمتر از نرخ مورد انتظار قبلی و کمترین سطح تورمی ثبت شده در آمریکا در سه ماه اخیر بوده است. بالا رفتن نرخ تورم آمریکا در ماه‌های اخیر از جمله نگرانی‌های اصلی معامله‌گران در بازارهای جهانی بوده است.

یوکیو ایشیزوکی، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه دایوا سکیوریتیز‌ گفت: نرخ تورم در بیشتر کشورهای جهان کماکان مایه نگرانی است، چرا که کار بانک‌های مرکزی را برای اجرای دلخواه سیاست‌های جدید پس از دوره کرونا دشوار می‌کند. در آمریکا شاهد آن بوده‌ایم که تورم برای مدت طولانی بالای چهار درصد باقی مانده است و این در صورت تداوم می‌تواند منجر به ایجاد چسبندگی قیمت اقلام ضروری شود که به نوبه خود منجر به دشوارتر شدن کاهش نرخ تورم می‌شود.

با توجه به اثبات کارآیی واکسن در کاهش مرگ‌و‌میر کرونایی، بسیاری از شرکت‌ها در جهان کارکنان خود را به واکسیناسیون ترغیب می‌کنند و این کار هم از طریق تشویق و هم تنبیه در حال اجراست. پیش‌بینی می‌شود گزارش‌های فصلی سود و زیان شرکت‌های بزرگ بورسی بیانگر رشد خوبی در سودآوری آنها باشد. بسیاری از شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند کارکنان خود را در ماه‌های پایانی سال جاری برای بازگشت حضوری به محیط کار فرا بخوانند.

پس از چندین هفته تنش‌زایی، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با شی جین پینگ، همتای چینی‌ بر ضرورت تداوم گفت‌وگوها بین دو طرف تاکید کرد. از زمان دولت ترامپ و اقدامات تنبیهی متقابل دو طرف علیه یکدیگر در حوزه تجاری که به جنگ تعرفه‌ها معروف شد، مناقشات دو کشور با توجه به سهم قابل توجه‌شان از اقتصاد جهانی تاثیر غیر قابل انکاری روی عملکرد بازارهای مالی داشت و امید می‌رود تلطیف فضای روابط دو طرف تا حدی نگرانی‌ها را کاهش دهد.   با بیشتر شدن شانس تصویب لایحه حمایتی یک تریلیون دلاری، نگرانی‌ها از پیامدهای تصویب این لایحه با توجه به اینکه دولت بایدن پیش‌تر ۵/ ۳ تریلیون دلار در چند مرحله به اقتصاد تزریق کرده بود باعث افزایش نگرانی فعالان بازار از سخت‌تر شدن کار بانک مرکزی آمریکا برای مهار تورم و همچنین کاهش رشد اقتصادی شده است. تحلیل‌گران بانک جی‌پی مورگان در گزارشی، برآورد خود از رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه سوم سال را به ۹/ ۲ درصد کاهش دادند.