ریزش دلار در ویکند

در واکنش به افت قیمت دلار، در بازار سکه نیز فروشنده‌ها بیشتر شدند. با افزایش فروش‌ها، فلز گران‌بهای داخلی ۴۰‌هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۱ میلیون و ۵۶۰‌هزار تومان رسید. در صورت ادامه افت دلار، کاهش بیشتر فلز گران‌بهای داخلی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

 محدوده حساس در بازار ارز

به باور تحلیل‌گران، خلأ سیاست‌گذاری در دوران انتقال دولت، رشد شدید متغیرهای پولی و کاهش امیدها نسبت به لغو تحریم‌ها در روزهای اخیر از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز صعود قیمتی دلار شدند. تحلیل‌گران فنی باور دارند تا زمانی که اسکناس آمریکایی بالای محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان قرار دارد، شانس رشد قیمت این ارز بیشتر خواهد بود. به عبارت دیگر، اگر روز شنبه نوسان‌گیران بتوانند‌ اسکناس آمریکایی را بالای محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰‌‌تومان نگه دارند، می‌توانند امیدوار باشند که تقاضای بیشتری وارد بازار شود و قیمت دلار را به سوی مقاومت ۲۷ هزار تومانی هدایت کند. با این حال، در صورت شکست محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومانی، امکان افت قیمت تا محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان وجود دارد. در واقع عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار پس از لمس سقف ۹ ماهه به تدریج با افزایش فشار فروش مواجه خواهد شد.

از نگاه این دسته از معامله‌گران بازارساز نیز از ابتدای هفته جاری میزان عرضه ارز را افزایش خواهد داد و اجازه نخواهد داد که دلار به سیر صعودی خود ادامه دهد. یکی از دلایل رشد قیمت دلار در هفته گذشته تاخیر در اعلام رسمی کابینه رئیسی بود. به نظر می‌رسد با معرفی اعضای کابینه، به تدریج معامله‌گران، ریسک ضد‌حمله بازارساز را جدی بگیرند و میزان خریدهای نوسان‌گیران به‌طور موقت کاهش پیدا کند.

 دو متغیر حساس برای دلار امروز

معامله‌گران به روند حرکتی دو متغیر در روز شنبه به دقت توجه خواهند کرد. نخستین متغیر مورد توجه بازار، نرخ حواله درهم است. به باور تحلیل‌گران فنی در صورتی که درهم بالای خط ۷ هزار و ۳۰۰ تومانی باقی بماند، شانس افت قیمت دلار در بازار داخلی بسیار اندک خواهد بود. برای اینکه قیمت دلار در مسیر نزولی قرار بگیرد، نرخ حواله درهم باید زیر محدوده ۷ هزار و ۲۰۰ تومانی تثبیت شود و به تدریج به زیر مرز ۷ هزار تومانی حرکت کند. برخی فعالان ارزی باور دارند یکی از متغیرهای اصلی رشد قیمت دلار در هفته گذشته رشد نرخ حواله درهم بود.

در کنار این، ارزش دلار در بازار افغانستان نیز به‌شدت مورد توجه معامله‌گران خواهد بود. سقوط هرات و کنترل این شهر به دست طالبان ممکن است موجب شود که وضعیت بازار در این شهر مرزی مختل شود و به تبع آن، وضعیت بازار مشهد و تهران تحت تاثیر قرار بگیرد. برخی از فعالان باور دارند بخشی از تقاضای احتیاطی وارد شده به بازار داخلی به دلیل ناآرامی‌‌های افغانستان بوده است. حجم معاملات ارزی و به شکل اسکناس ایران و افغانستان بالا بوده است و اختلال در جابه‌جایی‌های ارزی بین این دو کشور می‌تواند اثرات نوسانی بر بازار ارز داشته باشد.