به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در این مراسم احمد میدری با اشاره به سامانه ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسات خیریه که به درخواست معاونت رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده  است، اظهار کرد: مطابق بند «ح» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ و بند «و» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، همه دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، از جمله نهادهای عمومی غیردولتی و بنیادها که به هر شکل از اقشار آسیب‌پذیر حمایت می‌کنند، مکلف هستند تمامی حمایت‌ها و کمک‌های خود را به تفکیک شماره (کد) ملی فرد دریافت‌کننده حمایت، در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کنند. معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سامانه ثبت درخواست معافیت مالیاتی موسسات خیریه به نشانی  tab۱۷. mcls. gov. ir است و موسسات خیریه باید نسبت به ثبت‌نام در این سامانه و درج اطلاعات درخواستی اقدام کنند. همچنین برای برخورداری از معافیت مالیاتی درباره پرداخت‌های حمایتی نقدی با استفاده از حواله‌های الکترونیکی ساتنا و پایا و درج عدد ۱۱۰ همراه با شناسه ملی موسسه در قسمت بابت، مبادرت ‌کنند و در این مرحله به ثبت پرداخت‌های حمایتی در سامانه نیازی نیست. وی تصریح کرد: براساس هماهنگی‌های به عمل آمده گزارش پرداخت‌ها از بانک مرکزی دریافت و پس از ثبت در سامانه به سازمان امور مالیاتی برای بررسی ارسال می‌شود. میدری واحد مجری این سامانه را معاونت رفاه اجتماعی و مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری و شرکت اطلاع‌رسان رایتل اعلام کرد.

 معرفی فرصت‌های شغلی به جویندگان کار

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال نیز درباره پورتال هدایت نیروی کار و کاریابی گفت: این پورتال به درخواست دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌ها برای معرفی فرصت‌های شغلی به جویندگان کار تهیه و طراحی شده‌ است که جایگزین مناسبی برای سامانه قبلی است و نتیجه همکاری تنگاتنگ معاونت توسعه کارآفرینی، اداره کل هدایت نیروی کار و مرکز فناوری اطلاعات وزارتخانه است. عیسی منصوری افزود: کاریابی‌های داخل سراسر کشور، جویندگان کار و کارآفرینان با مراجعه به آن اطلاعات خود را وارد می‌کنند، سپس کارجو فرصت شغلی و کاریابی مورد نظر را انتخاب کرده و با پرداخت هزینه تعریف‌شده معرفی‌نامه دریافت کرده و به کارگاه مورد نظر هدایت می‌شود.

 راه‌اندازی سامانه املاک و حقوقی

در ادامه این نشست رئیس اداره دعاوی و امور ثبتی اداره کل حقوقی و نماینده معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه بعدی را سامانه املاک و حقوقی معرفی کرد که بنا به بخشنامه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیاز اداره کل حقوقی (معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌ها) با هدف ثبت اطلاعات ستاد و ادارات کل استان‌ها و همچنین ثبت پرونده‌های دعاوی حقوقی تهیه شده ‌است. حمیدرضا حدادی توضیح داد: همچنین امکان مشاهده فعالیت‌ها و اقدامات صورت‌گرفته روی هر پرونده به همراه بانک اطلاعات املاک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فراهم است؛ همه اموال غیرمنقول وزارتخانه در این بخش وارد شده و از ابعاد مختلفی مانند وضعیت کاربری، تصرف، مالکیت، محل جغرافیایی و... بررسی می‌شوند.

 امکان دسترسی به آثار مکتوب حوزه‌های تخصصی وزارت کار

معاون امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست تصریح کرد: سامانه یکپارچه پژوهش به درخواست این معاونت و موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی برای دسترسی به آثار مکتوب حوزه‌های تخصصی وزارتخانه راه‌اندازی شده ‌است. حجت‌الله میرزایی در ادامه افزود: این سامانه برای همگان به‌ویژه دانش‌پژوهان و محققان با هدف یکپارچه‌سازی آثار همه واحدهای سازمانی وزارت متبوع، سازمان‌ها و موسسات پژوهشی تابعه در یک چارچوب و به صورت متمرکز و سامانه یادشده توسط مرکز فناوری اطلاعات‌، ارتباطات و تحول اداری تهیه شده ‌است و موجبات نظارت و جلوگیری از بروز فساد در این حوزه را فراهم می‌کند.

روزبه کردونی نیز در این مراسم درباره لزوم ایجاد چنین سامانه‌ای برای فراهم آوردن بانک اطلاعاتی از پژوهش‌ها برای آگاهی ذی‌نفعان سازمان‌های دیگر و جلوگیری از تکرار آنها سخن گفت.

 پروژه کالانما داده (دیتا کاتالوگ)

رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی درباره «پروژه کالانما داده (دیتا کاتالوگ)» گفت: این پروژه با هدف شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات درباره اقلام اطلاعاتی موجود در ستاد و سازمان‌های تابعه جهت نیل به یکپارچه‌سازی، استانداردسازی و حاکمیت داده تعریف شده و به‌صورت مشترک توسط مرکز فناوری اطلاعات تهیه و راه‌اندازی شده است. علیرضا زاهدیان سامانه بعدی را سالنامه آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که با هدف یکپارچه‌سازی و بهبود نظام‌مند روش‌های گردآوری اطلاعات برای تهیه نشریات آماری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و استفاده بهینه از انبوه داده‌های تولیدشده در سطح وزارتخانه راه‌اندازی شده است. او سامانه پایگاه اطلاعات آماری را سامانه دیگری دانست که به درخواست این مرکز برای تشکیل انبار داده جامع و یکپارچه در سازمان و جمع‌آوری داده در نرم‌افزار پایگاه اطلاعات آماری به صورت مکانیزه راه‌اندازی شده ‌است. رئیس مرکز آمار و اطلاعات راهبردی تاکید کرد: این پروژه در راستای تجمیع اطلاعات آماری به صورت یکپارچه امکان ایجاد انباره داده را برای تهیه گزارش و مشاهده آمار در داشبورد مدیریتی، فراهم می‌کند و به‌این‌ترتیب تنها مرجع ارائه آمار دقیق، مرکز آمار و سامانه یاد شده ‌است.

  (WIX) مکمل پایگاه رفاه ایران

در راستای ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک که در سال ۹۳ توسط شورای عالی فناوری اطلاعات تصویب و ابلاغ شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به‌عنوان سرخوشه رفاه و تامین اجتماعی انتخاب و مکلف به راه‌اندازی مرکز تبادل خوشه (WIX) شد. با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از سوی مرکز فناوری اطلاعات و همکاری سازمان فناوری اطلاعات، مراحل قانونی انتخاب پیمانکار انجام شد و پس از شروع به کار پیمانکار در بهمن ماه سال ۹۹، زیرساخت لازم در اختیار قرار گرفت و هم‌اکنون با توجه به وجود زیرساخت و نرم‌افزارهای مدیریتی لازم، فاز اول کار به اتمام رسیده و آماده تعریف سرویس‌ها و ارائه خدمت در فاز دوم است.