به گزارش خبرگزاری مهر، با اجرای گام اول قانون جدید چک نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و این نسبت از ۴/ ۱۵ درصد در سال قبل از تصویب قانون جدید چک یعنی سال ۹۶ به ۸/ ۹ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

گام دوم اجرای قانون جدید چک از ابتدای سال ۱۴۰۰ برداشته شد و طی آن چک‌های جدید بنفش‌رنگ صیادی بین مردم توزیع و ثبت آنها در سامانه صیاد بانک مرکزی الزامی شد که با اجرای آن آمار چک‌های برگشتی به مبادله شده قدیمی از ۸/ ۹ درصد سال ۹۹ به ۵/ ۸ درصد در فصل بهار ۱۴۰۰ رسیده است.

در سه ماه نخست امسال نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای جدید در حالی به حدود ۵/ ۳ درصد سقوط کرده است که در همین مدت نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای قدیمی حدود ۵/ ۸ درصد بوده است.

ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس درخصوص نتایج مثبت اجرای قانون جدید چک بر کاهش آمار چک‌های برگشتی گفت: تا الان دو گام مهم در قانون جدید چک برداشته شده است که موجب شده نسبت چک‌های برگشتی به مبادله شده از ۴/ ۱۵ درصد به ۵/ ۳ درصد برسد.  

او ادامه داد: اگر گام‌های دیگر اجرای قانون جدید چک محکم برداشته شود به یقین نسبت چک‌های برگشتی به مبادله‌ای از ۵/ ۳ درصد هم پایین‌تر خواهد آمد و به نرخ چک‌های برگشتی کشورهایی همچون ترکیه و آمریکا نزدیک خواهد شد.