سیگنال برجامی به قیمت دلار

در حالی که برخی معامله‌گران افت دلار را به احتمال از سرگیری مذاکرات نسبت دادند، عده دیگری باور داشتند، کاهش تقاضاهای حواله‌ای موجب شده است که اسکناس آمریکایی در مسیر کاهشی قرار بگیرد. در روزهای اخیر گفته می‌شود که حجم معاملات حواله درهم بسیار پایین آمده و شدت نوسانات این ارز محدود شده است. دیروز نیز حواله درهم توان نگهداری محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی را از خود نشان نداد و افت به زیر این محدوده، زمینه‌ساز افزایش فروش‌ها در بازار ارز داخلی شد. به گفته فعالان، در صورتی که درهم طی روزهای آینده بالای محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومان نوسان نکند، احتمال افت بیشتر در بازار ارز داخلی وجود خواهد داشت.

مذاکره عامل انتظاری بازار ارز

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد این کشور برای دور جدید مذاکرات آماده است و این تهران است که باید برای از سر گرفتن مذاکرات تصمیم بگیرد. ند پرایس البته هشدار داد گذشت زمان و پیشرفت برنامه‌ هسته‌ای ایران بر تصمیم واشنگتن در بازگشت به برجام تاثیر منفی خواهد داشت.  با  این حال، بازار بیشتر بخش اول صحبت‌های او را جدی گرفت و با افزایش فروش‌ها مواجه شد. به گفته فعالان، در روزهای قبل، بازار از احیای دوباره برجام تا حدی ناامید شده بود و همین مساله زمینه‌ افزایش فعالیت خریداران ارز را فراهم کرده بود. با تغییر شرایط انتظاری، موقعیت معامله‌گران نیز عوض شد.

در کنار این، به نظر می‌رسد بازارساز نیز دیروز به بازار سیگنال نزولی داد. دیروز قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های بانکی ۲۰۰ تومان افت را ثبت کرد و نرخ فروش ارز در این صرافی‌ها به محدوده ۲۴ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. بازارساز به صورتی قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌ها را کاهش داد که فاصله زیادی با قیمت این ارز در بازار آزاد ایجاد نشود. ایجاد فاصله زیاد بین این دو بازار می‌تواند زمینه‌ساز ورود تقاضای آربیتراژی به معاملات شود.

ضربه کاهشی دلار به سکه

افت قیمت دلار موجب شد که فروش‌ها در بازار سکه نیز به شکل معناداری افزایش پیدا کند. فلز گرانبهای داخلی دیروز ۶۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید. در برخی از مقاطع روز، سکه حتی در کانال ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی نوسان کرد،‌ ولی به نظر می‌رسد نوسان اونس طلا بالای مرز هزار و ۸۰۰ دلار موجب شد که معامله‌گران، سکه را در محدوده ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان نگه دارند.  تحلیلگران فنی تاکید دارند که فلز گرانبهای داخلی با از دست دادن حمایت ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با دور جدیدی از افزایش فروش‌ها مواجه خواهد شد. سکه برای اینکه بار دیگر با افزایش معنادار قیمت مواجه شود، نیاز دارد که از مقاومت ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی عبور کند.