به گزارش «ایرنا» مهرداد روانشاد افزود: تحقیقات کامل دررابطه با اثربخشی و عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت یک واکسن مستلزم تحقیقات درازمدت است؛ اما اکنون به‌دلیل شرایط اورژانسی مجوز استفاده از واکسن کووید-۱۹ در سراسر جهان (با درنظر گرفتن برخی محدودیت‌ها) صادر شده است.

وی اضافه کرد: به‌عنوان مثال، تزریق واکسن کووید-۱۹ در دنیا برای کودکان و نوجوانان زیر ۱۸سال توصیه نمی‌شود. همچنین افراد دارای حساسیت در صورت بروز عوارض شدید واکسن کرونا باید از تزریق دز دوم برند قبلی خودداری کنند.

این استاد علوم‌پزشکی گفت: زنان باردار و شیرده نیز در استفاده از این واکسن با محدودیت روبه‌رو هستند. درحال‌حاضر مطالعات جامعی درخصوص این گروه انجام نشده و بر این اساس اطلاعات دقیقی درزمینه تاثیر و عوارض کوتاه‌مدت و بلندمدت بر این جمعیت دردسترس نیست.

وی توضیح داد: درحال‌حاضر چهار نوع واکسن وارداتی در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، واکسن آسترازنکا که با فناوری کشور انگلستان طراحی شده و اکنون در کره‌جنوبی تولید و وارد ایران شده است.

وی افزود: واکسن اسپوتنیک‌وی که با فناوری روسیه ساخته شده و واکسن کوواکسین که توسط هندوستان تولید و در ایران مورد استفاده قرار گرفته است و واکسن چینی هم تولید و وارد چرخه استفاده کشور ایران نیز شده است.

این ویروس‌شناس پزشکی با بیان اینکه طی روزهای آتی واکسن‌های تولید داخل نیز وارد این چرخه خواهد شد، ادامه داد: واکسن کووید-۱۹ به‌دلیل مطالعات محدود در سطح جهان و کسب مجوز استفاده در شرایط اورژانسی برای برخی از گروه‌های جمعیتی، می‌تواند با محدودیت مصرفی روبه‌رو باشد.

روانشاد تاکید کرد: بیماری کووید-۱۹ به‌عنوان یک بیماری کشنده مستلزم انجام واکسیناسیون سراسری و ایمنی جمعی است. بنابراین اولین واکسن دردسترس باید تزریق شود؛ اما پس از واکسینه شدن هم رعایت ضوابط بهداشتی پیشگیرانه نظیر استفاده از ماسک باید ادامه داشته باشد؛ زیرا تزریق واکسن صرفا از ابتلا به وضعیت شدید بیماری و مرگ‌ومیر جلوگیری می‌کند.