روزهای بد بازار رمزارزها

توییت آخر ایلان ماسک که انتقاد از مصرف بالای انرژی و سوخت‌های فسیلی بود، نگاه‌ها را به سمت رمزارزهای دوستدار محیط‌زیست سوق داد. به طوری که طی دو روز گذشته برخی از رمزارز‌های دوستدار محیط‌زیست، رشدهای ۲۰۰درصدی را ثبت کردند. رمزارز کاردانو و ماتیک نیز که جزو رمزارزهای مبتنی بر ثبت سهام و دوستدار محیط‌زیست هستند، توانستند بالاترین مقاومت و رکورد قیمتی خود را در همین بازار خونین، رد کنند. کاردانو با ثبت قیمت ۴۷/ ۲ دلار توانست با اختلاف ۵ میلیارد دلاری در ارزش بازاری از دوج‌کوین پیشی بگیرد و چهارمین رمزارز بزرگ شناخته شود. این در حالی است که شرکت گلکسی‌دیجیتال (Galaxy Digital) هفته گذشته اعلام کرد که مصرف انرژی در سیستم‌های بانکی و طلا در مقایسه با شبکه بیت‌کوین بسیار بیشتر است. این شرکت طی گزارشی بیان کرد که سیستم بانکی با مصرف ۲۶۳ تراوات‌ساعت در سال، بیشترین مصرف انرژی را دارد و بازار طلا نیز با مصرف ۲۴۰ تراوات‌ساعت در سال در جایگاه دوم مصرف انرژی در این زمینه قرار‌دارد. این در حالی است که طبق این تحقیق بیت‌کوین طی یک سال ۱۱۴ تراوات‌ساعت مصرف انرژی دارد و تکنولوژی بلاک‌چین به نوعی رقیب اقتصاد متمرکز امروزی شناخته می‌شود که این ویژگی می‌تواند برتری تاثیرگذاری به این تکنولوژی ببخشد.

اما اتریوم که طی ماه گذشته با شروع رالی صعودی خود توانست قیمت ۴۴۰۰ دلار را نیز لمس کند، نتوانست از این بازار قرمز فرار کند و طی روز دوشنبه با افت ۸ درصدی همراه شد. اتریوم در بعدازظهر روز دوشنبه در کانال ۳۵۰۰ دلار در حال نوسان است. هفته‎ای که گذشت برای اتریوم طی ماه گذشته اولین هفته‌ای بود که با کاهش قیمت هفتگی همراه بود.

طلا، پناهگاه امن برای تعدیل ریسک تورم انتظاری

با آغاز هفته جدید میلادی و آغاز به کار مجدد بازارها، ترند بازار کالاهای سرمایه‌ای، یعنی طلا، در زمانی که سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها دچار نااطمینانی‌هایی در مورد روند بازار شده‌اند، دوباره نگاه‌ها را به خود جلب کرد. طلا با شروع معاملات در بازار، روند صعودی خود را نیز شروع کرد. طلا دیروز صبح با قیمت ۱۸۵۲ دلار در هر اونس آغاز به‌کار کرد. با ادامه این روند صعودی، طبق پیش‌بینی کارشناسان توانست از مقاومت مهم ۱۸۵۴ دلاری عبور کرده تا ساعت ۲۰ به وقت تهران به ۱۸۶۶ دلار رسید. اما در طول روز شاهد نوسان در قیمت این فلز زرد بودیم به طوری که تا قیمت ۱۸۴۸ دلار نیز کاهش پیدا کرد. در یادداشت تحقیقی هفته گذشته غول بانکداری سرمایه‌گذاری جی‌ پی مورگان اعلام کرده است که اگر تورم همچنان روند صعودی داشته باشد، کالاها به عنوان یک پناهگاه مفید برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کنند. تورم در سراسر جهان می‌تواند حتی بیشتر شود. به تازگی پس از انتظارات تحلیلگران از میانگین تورم ۶/ ۳ درصد، نرخ تورم سالانه ۲/ ۴ درصد رسید و این می‌تواند سیگنال جالب توجهی برای آنها باشد. جی‌ پی مورگان خاطرنشان کرد که طلا، در بلند‌مدت از نظر موقعیت نسبت به کوتاه‌مدت آسیب پذیرتر به نظر می‌رسد. همچنین، اگر جی پی مورگان نتیجه‌گیری کند که تورم در ماه‌های آینده می‌تواند به طور ناگهانی افزایش یابد، جذابیت نسبی کالاها در بلندمدت با توجه به درک سرمایه‌گذاران از کالاها به عنوان پوشش تورم بهتر، بیشتر نیز می‌شود.