نفت در تنگنای کاهش نرخ بهره و افت تقاضا

افزایش جزئی قیمت نفت نشان‌دهنده شرایط نامطمئن در بازار جهانی انرژی است. از یک‌سو،کاهش نرخ بهره ایالات‌متحده و توفان فرانسین موجب کاهش عرضه نفت شد و به‌طور موقت افزایش قیمت‌ها را به‌دنبال داشت. از سوی دیگر، کاهش تقاضا از چین به‌دلیل چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز اقتصادی ضعیف، از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. علاوه‌بر عوامل اقتصادی، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه، به‌ویژه درگیری‌های بین اسرائیل و حزب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله، نقش کلیدی در نوسانات قیمت نفت دارند. هر دو شاخص هفته گذشته، برای دومین هفته متوالی‌ رشد داشتند. دلیل این رشد، کاهش نیم‌ واحد درصدی نرخ بهره توسط فدرال‌رزرو آمریکا بود که بیشتر از انتظارات اولیه بود.

«به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رغم افزایش قیمت دارایی‌های پرخطر به دلیل کاهش سیاست پولی غیرمنتظره فدرال‌رزرو در هفته گذشته، نفت در بازه محدودی نوسان دارد»، این گفته «هری چیلیگیوریان» رئیس تحقیقات در شرکت Onyx Capital Group است. بازار به شاخص‌های مدیران خرید (PMI) در اروپا و آمریکا برای جهت‌گیری اقتصادی توجه خواهد کرد. اگر این شاخص‌ها ناامیدکننده باشند، فشار نزولی بر قیمت نفت محتمل است. فعالیت تجاری منطقه یورو در این ماه به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌طور غیرمنتظره‌ای کاهش‌یافت، زیرا بخش خدمات آن متوقف شد و رکود در بخش تولید سرعت گرفت. چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انداز اقتصادی ضعیف از چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت، مانع از افزایش بیشتر قیمت‌ها شد.

«در ابتدا امیدهایی برای حمایت بیشتر مالی از چین در کوتاه‌مدت وجود داشت، اما آخرین شاخص‌های PMI از اروپا، احساسات بازار را از مثبت به منفی تغییر داد»، این را «جیووانی استانوو»، تحلیلگر UBS، گفت؛ «انتظار می‌رود بهای نفت این هفته به دلیل کاهش قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه در ذخایر نفت‌خام آمریکا به‌دلیل افزایش صادرات نفت این کشور، روند صعودی بگیرد.» با این حال، تنش‌های فزاینده در خاورمیانه می‌تواند عرضه منطقه‌ای را محدود کند. ارتش اسرائیل گسترده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین موج حملات هوایی خود علیه حزب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله را آغاز‌کرده و همزمان جنوب لبنان، دره بقاع شرقی و مناطق شمالی نزدیک به سوریه را هدف قرارداده‌است. به گفته یاپ ژوئن رونگ، استراتژیست بازار IG، تنش‌های ژئوپلیتیک در خاورمیانه یک‌درجه افزایش‌یافته که می‌تواند بهای نفت را به دلیل خطرات ناشی از درگیری منطقه‌ای وسیع‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر افزایش دهد.