آمریکای‏‏‏‏‏‌لاتین و مرزهای جدید نفتی

 به نوشته گاردین، لوئیزایناسیو لولاداسیلوا، رئیس‌‌‌‌‌‌جمهور برزیل که در آن زمان در حال تصدی اولین دوره ریاست‌‌‌‌‌‌جمهوری خود بود، در جریان مراسم افتتاحیه پلتفرم P۵۰، واقع در کامپوس ریودو، درحالی‌که دست‌‌‌‌‌‌های آغشته به نفت خود را بالا برده بود، با لبخند روی صورتش مقابل دوربین‌‌‌‌‌‌های خبرنگاران ایستاد. ژانیرو‌‌‌‌‌‌پتروبراس، یک شرکت ملی دولتی، ذخایر عظیم نفت و گاز را در اعماق اقیانوس اطلس کشف کرده‌بود. لولا گفت: «امروز ما یک استقلال دیگر را جشن می‌گیریم. ما شاهد نقطه‌‌‌‌‌‌عطفی هستیم که دوران جدیدی را برای توسعه برزیل رقم خواهد زد.» این رویداد در ۲۱ آوریل ۲۰۰۶ اتفاق افتاد. هجده سال‌بعد، درمیان ترس از تاثیر بر بحران آب و هوا، حجم گسترده‌ای از اکتشافات نفتی جدید در آمریکای‌‌‌‌‌‌لاتین و حوزه دریای کارائیب در جریان است، زیرا این منطقه به سمت رونق صادرات «طلای‌سیاه» پیش‌می‌رود.

۵۰ پروژه جدیدی نفتی

در حال‌حاضر، حداقل ۱۶کشور از ۳۳ کشور واقع در حوزه جغرافیایی آمریکای‌لاتین و کارائیب، در حدود ۵۰پروژه بزرگ جدید نفت و گاز در خشکی و فراساحل مشارکت دارند. انتظار می‌رود دو نیروگاه جدید واقع در برزیل و گویان، تا سال‌۲۰۳۵ حداقل دو مورد از سه رشد بزرگ در صادرات سوخت‌های فسیلی این منطقه را به‌نام خود ثبت کنند. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید نفت‌‌‌‌‌‌خام در آمریکای‌لاتین و دریای کارائیب که در سال‌۲۰۲۲ به ۸‌میلیون بشکه در روز رسید، تا سال‌۲۰۲۸ به میزان ۵.۸‌میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. در کشورهایی مانند برزیل و گویان و در پروژه‌های جدید در سرتاسر منطقه، کشورهای غیر‌اوپک در حال تقویت جای پای خود در بازار نفت و گاز هستند و نقش مهمی در تغییر ژئوپلیتیک نفت و گاز در سراسر جهان ایفا می‌کنند.

سرمایه‌گذاری بزرگ نفتی

حتی اگر بازار جهانی سوخت‌های فسیلی تا پایان این دهه ‌شروع به کوچک‌شدن کند، کشورهایی مانند برزیل، گویان، آرژانتین، اکوادور، مکزیک و سورینام بر روی نفت به‌عنوان منبع ثروت، رشد و توسعه اقتصادی حساب می‌کنند. بر اساس آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، تولید در آمریکای‌‌‌‌‌‌لاتین و حوزه کارائیب همچنان بالاتر از تقاضا رشد خواهد کرد و تا ۲‌میلیون بشکه در روز با هدف توسعه صادرات تا سال‌۲۰۳۰ میلادی افزایش خواهد یافت.

کشورهای واقع در آمریکای‌‌‌‌‌‌لاتین و حوزه کارائیب در حال‌حاضر ۱۵‌درصد از منابع نفت و گاز جهان را در اختیار دارند و اگر سایر تولیدکنندگان سنتی از بازار نفت حتی به‌صورت مقطعی خارج شوند، می‌توانند سهم خود را از بازار افزایش دهند. برزیل که تا زمان کشف ذخایر نفتی خود در سال‌۲۰۰۶، یک تولیدکننده متوسط نفت به‌حساب می‌‌‌‌‌‌آمد، اکنون به یکی از ۱۰تولیدکننده بزرگ نفت در دنیا تبدیل شده‌است. با استناد به داده‌های منتشرشده توسط پتروبراس، بیش از ۱۰۰حلقه چاه در این کشور حفر شده‌است که تولید آن را از ۴۱‌هزار بشکه در روز در سال‌۲۰۱۰ به ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز در سال‌گذشته میلادی افزایش داده‌است. پتروبراس میدان‌های جدیدی را در منطقه «حاشیه‌استوایی» شناسایی کرده‌است که از ریوگراند‌‌‌‌‌‌دونورته تا آماپا امتداد دارند. همچنین در حال بررسی استخراج سوخت‌های فسیلی در دهانه رودخانه آمازون است، طرحی که موسسه محیط‌زیست و منابع طبیعی تجدیدپذیر برزیل (ایباما) و گروه‌های زیست‌محیطی مانند صلح‌‌‌‌‌‌سبز با آن مخالفت کرده‌اند. پتروبراس قصد دارد طی پنج سال‌آینده،‌برابر با ۶‌میلیارد دلار از بودجه‌خود را برای اکتشاف ذخایر جدید سرمایه‌گذاری کند و ۱۰‌میلیارد بشکه دیگر به ذخایر خود اضافه کند که تقریبا ظرفیت فعلی خود را به دو‌برابر میزان فعلی می‌رساند. لولای برزیلی در جریان نشست اخیر در ریودوژانیرو که توسط موسسه ابتکار سرمایه‌گذاری آینده (موسوم به FII) از عربستان‌‌‌‌‌‌سعودی سازماندهی شده بود، پرسید: «فرض کنید شما از ذخایر نفتی برخوردار هستید، گویان در حال کاوش است، سورینام در حال کاوش است و ترینیدادوتوباگو در حال کاوش است. آیا شما در این میانه، کاوش خود را متوقف می‌کنید؟» اقتصاد گویان، یکی از کم‌‌‌‌‌‌برخوردارترین کشورهای آمریکای‌لاتین، از زمان کشف نفت توسط اکسون‌‌‌‌‌‌موبیل در سال‌۲۰۱۵، به‌سرعت رشد کرده‌است. تولید ناخالص داخلی سرانه این کشور در حال افزایش است و تنها در سال‌۲۰۲۳ به میزان ۳۳‌درصد رشد کرده‌است. رقمی که پیش‌بینی می‌شود در سال‌۲۰۲۴ به میزان ۳۴‌درصد افزایش یابد. اشنی‌‌‌‌‌‌سینگ وزیر دارایی گویان، می‌گوید: «ما از دوره کنونی برای اطمینان از رقابت‌پذیری بلندمدت در گویان، تضمین رشد اقتصادی بلندمدت و سرمایه‌گذاری در مواردی که برای بهبود کیفیت اهمیت دارند، استفاده می‌کنیم.» سورینام نیز با اکتشافات نفتی بزرگ فراساحلی، از جمله ذخایر جدید در بلوک ۵۸ توسط TotalEnergies و APA که حدود ۷۰۰‌میلیون بشکه تخمین‌زده می‌شود، به یک «ستاره در حال‌ظهور» در بازار جهانی نفت تبدیل شده‌است.

علاوه‌بر غول‌های نفتی در این منطقه، کشورهایی نظیر مکزیک، آرژانتین، اکوادور، پرو، ترینیدادوتوباگو، باربادوس و حتی کاستاریکا، با عزم جدی‌درصدد گسترش صنعت نفت و گاز خود هستند. در همین ارتباط، رودریگو‌‌‌‌‌‌چاوز رئیس‌جمهور کاستاریکا، گفت: «ما باید این منابع را به‌دقت ارزیابی کنیم. این یک صنعت چند‌میلیارد دلاری است که ما باید در مورد پتانسیل شکوفایی آن تدبیر کنیم.»