افزایش  یک‌درصدی  بهای  نفت

این روند صعودی، ادامه افزایش قیمت روز جمعه بود، زمانی‌که خوش‌بینی به کاهش احتمالی نرخ بهره آمریکا، چشم‌‌‌‌‌انداز اقتصادی جهانی را تقویت و باعث افزایش تقاضای نفت شد. به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این خبر، قیمت آتی نفت‌برنت با ۷۹‌سنت افزایش (معادل یک‌درصد) به ۸۱دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که نفت‌خام آمریکا با ۸۰‌سنت افزایش (معادل ۱.۰۷درصد) ۷۷دلار در هر بشکه فروخته شد. این افزایش قیمت‌ها در پی یک آخر هفته پرتنش بین اسرائیل و حزب‌‌‌‌‌الله لبنان رقم خورد که یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌ها در بیش از ۱۰ماه اخیر از جنگ‌های مرزی را به نمایش گذاشتند.

روز یکشنبه، حزب‌‌‌‌‌الله صدها موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد که این امر منجر به حمله تلافی‌‌‌‌‌جویانه گسترده‌ای از سوی اسرائیل شد. تشدید خشونت‌ها نگرانی‌ها را درباره گسترش درگیری غزه به یک جنگ منطقه‌ای بزرگتر افزایش داده‌است؛ جنگی که ممکن است با حمایت ایالات‌متحده از اسرائیل به یک بحران گسترده‌‌‌‌‌تر منجر شود، با این حال به‌‌‌‌‌رغم این تنش‌ها، هنوز هیچ تاثیر مستقیمی بر تولید نفت مشاهده نشده‌است. کارستن فریچ، تحلیلگر بانک کامرز، در این‌باره گفت: «قیمت نفت به دلیل درگیری‌های آخر هفته بین اسرائیل و حزب‌‌‌‌‌الله همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد، با این حال به‌نظر می‌رسد اوضاع دوباره آرام شده و همین امر باعث‌شده تا این افزایش قیمت‌ها محدود بماند.» هر دو شاخص نفتی روز جمعه پس از اعلام جرمی پاول، رئیس فدرال‌رزرو آمریکا، مبنی‌بر احتمال کاهش نرخ بهره، بیش از ۲‌درصد افزایش‌یافتند. تحلیلگران بانک ANZ در گزارشی خاطرنشان کردند: «انتظار برای کاهش نرخ بهره باعث‌شده تا سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار نفت امیدوارتر شوند و این خوش‌بینی، قیمت‌ها را در این بازار افزایش داده‌است.» با این حال، سرمایه‌گذاران همچنان نسبت به اقدامات احتمالی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش که اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند، محتاط هستند.

این گروه برنامه‌هایی برای افزایش تولید در اواخر سال‌جاری دارد که می‌تواند بر پویایی بازار تاثیر بگذارد. پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد بازار در فیلیپ نوا، اظهار کرد: «این سازمان به دلیل نگرانی‌هایی که در مورد ضعف تقاضا از سوی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان، وجود دارد به‌تازگی چشم‌‌‌‌‌انداز خود را برای تقاضای جهانی نفت کاهش داده‌است.» ساچدوا افزود: «تقاضای قوی فعلی در ایالات‌متحده و پر‌کردن مجدد ذخایر استراتژیک نفت (SPR) به‌نظر می‌رسد عوامل اصلی حمایت از قیمت نفت در‌برابر خطر مازاد عرضه از سوی اوپک باشد.» به گفته اوله هانسن، تحلیلگر بانک ساکسو، اگر اوپک‌پلاس تصمیم بگیرد افزایش تولید برنامه‌‌‌‌‌ریزی‌‌‌‌‌شده برای ماه اکتبر را به تاخیر بیندازد، قیمت نفت ممکن است در کوتاه‌مدت افزایش یابد.