بی‌اعتنایی آمریکا به تغییرات اقلیمی

در این مطالعه که از طریق حدود ۳۰ پرواز بین ماه‌های ژوئن و اکتبر سال‌گذشته انجام شد، تمرکز بر روی مناطقی از نفت و گاز بود که تقریبا ۷۵‌درصد از تولید خشکی ایالات‌متحده را شامل می‌شد. داده‌ها نشان‌دادند که به‌‌‌‌‌طور متوسط حدود ۱.۶‌درصد از تولید گاز به‌صورت متان به جو وارد می‌شود. این میزان حدود هشت‌برابر بیشتر از تعهداتی است که تولیدکنندگان تحت‌ابتکاراتی مانند «ابتکار اقلیم نفت و گاز» و «منشور کربن‌‌‌‌‌زدایی نفت و گاز» بر عهده گرفته‌‌‌‌‌اند.  با وجود اینکه در حال‌حاضر بیشتر توجه به کاهش دی‌‌‌‌‌اکسید‌کربن (CO۲) معطوف شده، متان نیز گاز گلخانه‌‌‌‌‌ای بسیار قوی است که نیاز به توجه دارد. طبق گزارش آزمایشگاه نظارت جهانی، سطح متان در جو در ماه مارس ۲۰۲۴ به ۱۹۳۱ بخش در‌میلیارد (ppb) رسید‌که نسبت به ۱۹۱۹ ppb در سال‌قبل، افزایش نشان می‌دهد، اگرچه این مقدار به‌نظر کم می‌آید- تقریبا معادل دو فنجان آب در یک استخر شنا- اما به دلیل قدرت بالای متان در گرمایش جهانی، بسیار مهم است. متان در جذب حرارت در جو بیش از ۸۰‌برابر CO۲ در یک دوره ۲۰‌ساله و ۲۸‌برابر CO۲در یک دوره ۱۰۰ساله، موثرتر است. این مساله باعث می‌شود انتشار متان یک چالش مهم در مقابله با تغییرات اقلیمی باشد.

اخیرا، فناوری جدیدی به‌نام GOES به افزایش مسوولیت‌پذیری تولیدکنندگان نفت و گاز در‌برابر آلودگی متان کمک کرده‌ است فناوری GOES به ماهواره‌‌‌‌‌های جوی ثابت جغرافیایی  Geostationary Operational Environmental Satellites  اشاره دارد که در ارتفاع حدود ۲۲‌هزار و ۲۰۰مایل بالای زمین قرار دارند. این ماهواره‌‌‌‌‌ها در موقعیت ثابت باقی می‌‌‌‌‌مانند و به همین‌دلیل می‌توانند به‌‌‌‌‌طور مداوم همان ناحیه را زیرنظر داشته باشند. آنها به‌ویژه در شناسایی نشت‌‌‌‌‌های بزرگ متان و ردیابی شرایط جوی به‌‌‌‌‌طور زنده موثر هستند. تحقیقات اخیر نشان‌داده که این ماهواره‌‌‌‌‌ها می‌توانند نشت‌‌‌‌‌های متان قابل‌توجه را شناسایی و به پایش محیط‌زیست و تلاش‌های نظارتی کمک کنند، همچنین این ماهواره‌‌‌‌‌ها برای پیش‌بینی وضعیت آب و هوا و ارائه داده‌های ارزشمند برای تحقیقات اقلیمی و مدیریت گازهای گلخانه‌‌‌‌‌ای استفاده می‌شوند. پژوهشگران دانشگاه هاروارد کشف کردند؛ ماهواره‌‌‌‌‌های GOES که معمولا برای پیش‌بینی آب و هوا استفاده می‌شوند، قادر به شناسایی انتشارهای بزرگ متان هستند.

سال‌گذشته، شرکت Kayrros SAS با استفاده از این فناوری، نشت متان از یک خط لوله گاز متعلق به شرکت Williams Companies Inc‌ در  آیداهو در آمریکا را محاسبه کرد، جایی‌که حدود ۸۴۰‌تن متان به دلیل شکاف تصادفی ایجادشده توسط یک کشاورز به جو وارد شد. در پاسخ به نگرانی‌های رو به افزایش در مورد انتشار متان، سازمان تنظیم مقررات خطوط لوله ایالات‌متحده قوانین جدیدی را معرفی‌کرده که هدف آن کاهش نشتی در شبکه گسترده ۲.۷‌میلیون مایلی خطوط لوله گاز طبیعی کشور است. این قوانین می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی تشخیص و تعمیر نشت‌‌‌‌‌های متان را بهبود دهند و کارگران خطوط لوله را در سراسر کشور برای نگه‌داشتن گاز بیشتر در لوله‌‌‌‌‌ها و جلوگیری از حوادث خطرناک مستقر کنند. این اقدامات برای حفاظت از محیط‌زیست و ایمنی عمومی ضروری هستند. با ورود این فناوری‌ها و مقررات جدید، فشار بر تولیدکنندگان نفت و گاز برای کاهش انتشار متان و همسویی با تعهدات اقلیمی افزایش می‌‌‌‌‌یابد.