Untitled-1 copy

 این گواهی دو نوع دارد که یکی گواهی صرفه‌‌‌جویی محقق‌‌‌شده و دیگری گواهی صرفه‌‌‌جویی تامین مالی نام دارد. به گفته علی نقوی گواهی صرفه‌‌‌جویی محقق‌‌‌شده که معاملات آن از دیروز آغاز شد، مربوط به زمانی است که یک سرمایه‌گذار برای اجرای یک پروژه صرفه‌‌‌جویی اقدام کرده و صرفه‌‌‌جویی تحقق پیدا کرده است. وی همچنین ادامه داد: ان‌شاءالله بعد از معاملات، ما آمادگی داریم گواهی صرفه‌‌‌جویی تامین مالی را نیز برای تامین مالی پروژه انرژی منتشر کنیم.

به گفته نقوی گواهی صرفه‌‌‌جویی گاز در دو نماد اوج و غیراوج منتشر شده است و دارندگان گواهی اوج‌‌‌بار، این امکان را دارند تا در نیمه دوم سال که پیک مصرف گاز در کشور است، با اعلام قبلی به شرکت ملی گاز ایران، از شمول مقررات قطعی گاز خارج شوند.

رشد 3.5 برابری صادرات نفت

 وزیر نفت اعلام کرد که ارزش صادرات نفت کشور با رشد 3.5 برابری نسبت به سال 1398 به رقم 36 میلیارد دلار رسید. جواد اوجی همچنین از رشد تولید نفت به 3.5 میلیون بشکه در روز و صادرات به 17 کشور اروپایی خبر داد. روز گذشته آیین رونمایی از بازار بهینه‌‌‌سازی انرژی و محیط‌زیست با حضور جواد اوجی، وزیر نفت، مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی و جمعی از مدیران ارشد صنعت گاز برگزار شد. مدیرعامل بورس انرژی ایران در این برنامه گواهی صرفه‌‌‌جویی انرژی را یک ابزار جدید مالی و یک اوراق بهادار دانست که حجم مشخصی از یک حامل انرژی صرفه‌‌‌جویی‌‌‌شده را نمایندگی می‌کند.

در ادامه این مراسم اوجی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌‌‌های خوبی در سه سال اخیر در صنعت نفت صورت گرفته که اگر در این صنعت سرمایه‌گذاری‌‌‌ نمی‌‌‌شد، به ونزوئلایی تبدیل می‌‌‌شدیم که تولید نفت 4 میلیون و 800‌هزار بشکه‌‌‌ای آن به 400‌هزار بشکه می‌‌‌رسید. وی افزود: در آغازبه‌‌‌کار دولت سیزدهم تولید نفت ایران روزانه 2 میلیون و 200‌هزار بشکه بود که به‌‌‌همت کارکنان صنعت نفت، این حجم تولید امسال به روزانه 3 میلیون و 570‌هزار بشکه رسیده است. وزیر نفت با اعلام اینکه «تولید نفت در سه سال اخیر 60درصد افزایش یافته است»، گفت: صادرات نفت از 182 میلیون بشکه در سال 1398 به 565 میلیون بشکه در سال 1402 رسید. وی ادامه داد: همچنین ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌‌‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از 10 میلیارد و 800 میلیون دلار در سال 1398 به 36 میلیارد دلار در سال 1402 رسید؛ به‌‌‌عبارتی در این زمینه رشد 3.5برابری داشته است. اوجی با انتقاد از مطالبی که در خصوص تخفیف قیمت نفت ایران در بازارهای جهانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری از سوی برخی کاندیداها بیان شده است، گفت: می‌‌‌گویند تخفیف‌‌‌های عجیب و غریب به چین می‌‌‌دهیم، این‌‌‌گونه نیست؛ میزان‌درصد تخفیف صادرات نفت ایران کمتر از انگشتان دست است.

 وی افزود: امروز ما به اروپا هم صادرات نفت داریم، ما امروز به 17 کشور جهان صادرات نفت داریم و با ریل‌‌‌گذاری‌‌‌ای که در صادرات نفت شده است، هر دولتی هم در آمریکا سر کار بیاید، مشکلی برای صادرات نفت ایران رخ نخواهد داد. وزیر نفت با تصریح به اینکه «جزئیات فروش نفت را نمی‌توانیم اعلام کنیم چرا که در جنگ اقتصادی به‌‌‌سر می‌‌‌بریم»، گفت: در بحث فروش نفت یک کارگروه هفت‌نفره داریم، نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده قوه قضائیه، نماینده سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی حضور دارند و همه مسائل مربوط به فروش نفت را کنترل می‌کنند. وی ادامه داد: در صنعت نفت 300هزار نفر در شبانه‌‌‌روز دارند کار می‌کنند و امروزه به هرجا اراده کنیم می‌توانیم نفت بفروشیم.

435010 copy

 ذخیره میعانات به دلیل عدم‌فروش

وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه در پایان دولت قبل به دلیل فروش نرفتن نفت و میعانات گازی تمام مخازن دریایی و خشکی پر شده بود، گفت: با وجود مجوز سران سه قوه، یک کشتی نیز به این منظور نخریدیم و از شهریور ۱۴۰۰ تولید میعانات گازی، با مصارف و صادرات هم‌‌‌تراز شد. اوجی با تاکید بر اینکه در آن زمان ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره شده بود، گفت: برخی از این میعانات گازی که سه سال روی آب مانده بود دوفازی و سه‌فازی شده بودند و ترکیب به هم خورده بود.

وی تصریح کرد: همچنین ۳۰ میلیون بشکه نفت سنگین و فوق‌‌‌سنگین در کشور بدون مشتری مانده بود. به آمارها نگاه کنید که در ماه‌‌‌های آخر دولت دوازدهم فروش نفت تا چه میزان بود. وزیر نفت در پاسخ به برخی که می‌‌‌گویند اگر دولت سیزدهم نفت می‌‌‌فروشد، پس پول آن کجا می‌رود، گفت: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ با کسری بودجه ۴۰۰‌هزار میلیارد تومانی روبه‌‌‌رو بود و در هفته‌‌‌ها و ماه‌‌‌های نخست، دیگر وزرا از وزارت نفت می‌‌‌خواستند فروش نفت با سرعت افزایش یابد تا کسری بودجه جبران شود.  اوجی با اشاره به اینکه خزانه کشور نیز خالی بود، ادامه داد: حرکت را برای افزایش تولید و صادرات نفت آغاز کردیم و خدا نیز به این حرکت برکت داد و نفت ۱۴۰ دلار شد.

 وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌‌های این صنعت را جذب سرمایه‌گذاری دانست و افزود: سرمایه‌گذاری در دو محور افزایش تولید نفت و گاز و بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در کشور برنامه‌‌‌ریزی شد.

وزیر نفت اولویت سرمایه‌گذاری را افزایش تولید نفت، گاز، فرآورده‌‌‌های نفتی و محصولات پتروشیمی اعلام کرد و گفت: بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی دیگر اولویتی بود که همسو با این موضوع دنبال شد، زیرا قرار نیست هرچه تولید می‌‌‌کنیم مصرف شود و تولید به‌‌‌دنبال مصرف بدود.

اوجی با تاکید بر اینکه هر دو اولویت را در دستور کار داشتیم، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌‌‌ها برای افزایش ظرفیت تولید در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را اولویت‌‌‌بندی کردیم تا طرح‌‌‌های همسو با افزایش تولید و ایجاد ارزش‌‌‌ افزوده در دستور کار قرار بگیرند.

 وی با اشاره به اینکه برای اتمام پروژه‌‌‌های نیمه‌‌‌تمام صنعت نفت که برخی از آنها ۱۲ سال حرکت لاک‌‌‌پشتی داشتند، بسیج شدیم، ادامه داد: درمجموع انجام ۳۰۰ پروژه نیمه‌‌‌تمام و جدید به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت که تا امروز ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌‌‌برداری رسیده است.

وزیر نفت افزود: البته تکیه ما فقط به تولید نبوده و در بهینه‌‌‌سازی مصرف انرژی در همه بخش‌‌‌ها شامل حمل‌‌‌ونقل، نیروگاه، صنایع و بخش خانگی طرح‌‌‌های مطلوبی اجرا شده است.

 اوجی گفت: این طرح‌‌‌ها در شورای اقتصاد مصوب شده که ارزش آنها ۳۶ میلیارد دلار است تا مصرف انرژی در کشور کاهش یابد. وی تاکید کرد: به لطف الهی و خواسته شهید جمهور، مصرف را در کشور مدیریت و بهینه کردیم.

وزیر نفت ادامه داد: رونمایی امروز نیز نمونه اجرای طرح‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی است، در حالی که طرح‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی در دولت‌‌‌های قبل هم وجود داشت اما مغفول مانده بود. اوجی به بهینه‌‌‌سازی رایگان موتورخانه ۴۵۰ مجتمع مسکونی از سوی شرکت ملی گاز ایران اشاره و تاکید کرد: در گذشته ابتدا باید طرح‌‌‌های صرفه‌‌‌جویی اجرا می‌‌‌شد و پس از اجرا، از محل آن صرفه‌‌‌جویی، سرمایه‌گذاری انجام‌‌‌شده را بازپرداخت می‌‌‌کردیم، اما در دولت سیزدهم حساب بهینه‌‌‌سازی مصوب و گره‌‌‌های اجرای طرح باز شد. وی گفت: امروز طرح‌‌‌های بهینه‌‌‌سازی در هر بخشی مانند حمل‌‌‌ونقل، صنایع، نیروگاه‌‌‌ها و بخش تجاری از سوی سرمایه‌گذاران اجرا می‌شود.