تعجیل آمریکا در خرید نفت

این خریدهای جدید، همراه با خریدهایی که قبلا اعلام ‌شده‌بود، نرخ خرید آمریکا را به حدود ۴‌میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه در ماه برای ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر افزایش می‌دهد که در مقایسه با نرخ فعلی حدود ۳‌میلیون بشکه در ماه، افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی، در مصاحبه‌‌‌‌‌ای اختصاصی اظهار کرد که وزارتخانه‌اش ممکن است فرآیند پر‌کردن ذخایر را در سال‌جاری تسریع کند. به دلیل تعمیر و نگهداری در دو سایت از چهار سایت ذخیره‌سازی SPR در تگزاس و لوئیزیانا، این فرآیند با تاخیر مواجه شده‌بود، با این حال انتظار می‌رود هرچهار سایت تا پایان سال‌به بهره‌‌‌‌‌برداری کامل برسند که این می‌تواند سرعت خرید نفت را با توجه به شرایط بازار افزایش دهد.

فروش ۱۸۰‌میلیون بشکه نفت

تصمیم دولت بایدن برای فروش ۱۸۰‌میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک در سال‌۲۰۲۲، اقدامی استراتژیک برای کاهش قیمت بنزین پس از حمله روسیه به اوکراین بود که قیمت‌ها را به بالای ۵ دلار در هر گالن رساند. این فروش، ذخایر استراتژیک نفت را به پایین‌ترین سطح خود در ۴۰ سال‌گذشته کاهش داد. اکنون وزارت انرژی به‌دنبال راه‌هایی برای پر‌کردن دوباره این ذخایر است و قصد دارد نفت را با قیمت حدود ۷۹دلار در هر بشکه خریداری کند. در حال‌حاضر، نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت (WTI) حدود ۷۵دلار در هر بشکه معامله می‌شود که ناشی از نگرانی‌های مرتبط با تقاضا و کاهش قیمت‌ها در سه هفته متوالی است. کوین‌بوک، تحلیلگر ClearView Energy Partners، تاکید کرد؛ اقدامات اخیر وزارت انرژی ۵۰‌هزار بشکه در روز به تقاضای SPR اضافه می‌کند و مجموعا به ۱۵۰‌هزار بشکه در روز می‌رساند که معادل تقاضای یک پالایشگاه متوسط در ایالات‌متحده است.

این تغییر استراتژی شامل رویکرد خرید مستقیم نفت به‌جای استفاده از شاخص‌های قیمت‌گذاری است که همراه با تکمیل تعمیر و نگهداری در سایت Bayou Choctaw، خرید ۳۸‌میلیون و ۶۰۰‌هزار بشکه نفت را با قیمت متوسط ۷۷ دلار در هر بشکه تسهیل کرده‌است. تمرکز وزارت انرژی‌بر پر‌کردن دوباره ذخایر استراتژیک نفت نشان‌دهنده استراتژی کلی دولت برای مدیریت نوسانات بازار جهانی انرژی است.

وزارت انرژی همچنان به نظارت بر بازار ادامه می‌دهد و ممکن است اقدامات بیشتری برای اطمینان از بازیابی کامل ذخایر و تامین امنیت انرژی اتخاذ کند، تا تعادل بین نیازهای بازار و ذخایر حفظ شود. ذخایر استراتژیک نفت کشورها از جمله ایالات‌متحده نقش مهمی در امنیت انرژی، ثبات اقتصادی، تعهدات بین‌المللی، اهرم ژئوپلیتیک، واکنش به بلایای طبیعی، اعتماد بازار و انعطاف در سیاست‌های انرژی ایفا می‌کند.

زمینه تاریخی

SPR آمریکا در سال‌۱۹۷۵ در پاسخ به تحریم نفتی ۱۹۷۴-۱۹۷۳ تاسیس شد که آسیب‌پذیری ایالات‌متحده را در‌برابر اختلالات عرضه نفت برجسته کرد. در طول سال‌ها، این کشور ظرفیت خود را بالا برده و حفاظت قابل‌توجهی در‌برابر بحران‌های آینده ایجاد‌کرده‌است. به‌طور خلاصه، SPR یک جزء حیاتی از استراتژی انرژی کشورهایی مثل ایالات‌متحده است که محافظت اساسی در‌برابر اختلالات عرضه، شوک‌های اقتصادی و دستکاری‌های ژئوپلیتیک ارائه می‌دهد. ارزش استراتژیک این ذخایر فراتر از واکنش فوری به بحران است و از امنیت ملی و ثبات اقتصادی بلندمدت حمایت می‌کند.