معامله بی‌شرمانه ترامپ با نفت

 طرح ترامـپ با انتقاد گــــــــروه‌هـــــای زیـــســت‌محـــیــطی مواجه‌ شده و آنها اقدام وی را تهدیدی برای آینده کره‌زمین دانسته و شمشیر اتهام را به‌سوی غول‌های نفتی بزرگ نشانه رفته‌اند. نگرانی‌هایی در مورد تاثیر پول در سیاست نیز مطرح‌شده و گروه‌های ناظر بر انتخابات این نوع تعامل را با هدف نقض احتمالی قانون، بررسی کرده‌اند. به‌رغم مواجهه با چالش‌های قانونی، ترامپ همچنان یک رقیب قوی درنظرسنجی‌‌‌‌‌ها است و مدیران نفتی با تهیه پیش‌‌‌‌‌نویس سیاست‌هایی برای همسویی با دستور کار او، برای دور دوم احتمالی ریاست‌‌‌‌‌جمهوری آماده می‌شوند. تضاد بین رویکرد ترامپ به انرژی و تلاش‌های دولت بایدن برای اولویت‌دادن به سلامت عمومی و ابتکارات انرژی پاک، در هفته‌های اخیر توجه بسیاری از کارشناسان را به خود جلب کرده‌است، درحالی‌که ایالات‌متحده در زمینه سرمایه‌گذاری در انرژی پاک گام برداشته، سطح استخراج نفت و گاز همچنان در حال افزایش است و چالش‌هایی را در ایجاد تعادل در تولید انرژی با نگرانی‌های زیست‌محیطی ایجاد ‌کرده‌است.

معامله وقیحانه

 دونالد ترامپ هفته گذشته یک «معامله» وقیحانه را با برخی از روسای ارشد نفتی ایالات‌متحده مطرح و به آنها پیشنهاد داد ؛ یک‌میلیارد دلار برای انتخاب مجددش در کاخ‌سفید به او بدهند و قول داد که پس از بازگشت به‌قدرت، قوانین ضد‌نفتی تصویب‌شده توسط بایدن را باطل و از تصویب مقررات زیست‌محیطی جدید جلوگیری کند. به گزارش واشنگتن‌پست، رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده در مقابل بیش از ۲۰ مدیر اجرایی، از جمله: شورون، اکسون و Occidental Petroleum، وعده داد که حفاری نفت در خلیج‌مکزیک را افزایش دهد، موانع حفاری در آلاسکا را برطرف و قوانین جدیدی را که برای کاهش آلودگی خودروها طراحی شده‌است، معکوس کند.

او همچنین تصمیم دولت بایدن مبنی‌بر توقف صدور مجوزهای جدید صادرات گاز طبیعی را خیانت به آمریکا دانسته و قول لغو آن را داده‌است. به گزارش واشنگتن‌پست، ترامپ به نقل از یک شرکت‌کننده ناشناس در نشست گفت: «تمام این وعده‌ها در اولین روزهای انتقال قدرت عملی خواهند شد.» تشویق مدیران نفتی مبنی‌بر اینکه آنها آنقدر ثروتمند هستند که بتوانند یک‌میلیارد دلار به صندوق انتخاباتی‌‌‌‌‌ ترامپ تزریق کنند و در عین‌حال قول او برای تغییر تلاش‌های بایدن برای مبارزه با بحران آب‌‌‌‌‌وهوایی، بلافاصله توسط گروه‌های زیست‌محیطی محکوم شد. پیت میسمیت از اتحادیه حفاظت از محیط‌زیست (LCV) گفت: «یک‌میلیارد دلار برای ترامپ، یک آینده اقلیمی ویرانگر برای بقیه بشر.»

حراج آینده کره‌زمین

 کریستینا پولیزی از Climate Power به گاردین گفت که ترامپ «آینده کره‌زمین را به حراج گذاشته‌است.» او در دوره اول ریاست‌‌‌‌‌جمهوری خود ۲۵میلیارد دلار معافیت مالیاتی به آنها داد و اکنون واضح است که حاضر است در دوره دوم هر کاری که شرکت‌های نفتی می‌خواهند انجام دهد. مبادله رئیس‌‌‌‌‌جمهور سابق با غول‌های سوخت فسیلی، نگرانی گروه‌هایی را که بر نفوذ پول در سیاست نظارت می‌کنند، برانگیخته است. جردن لیبوویتز از Crew (Citizens for Responsibility and Ethic s)s، یک نهاد نظارتی دولتی غیرحزبی، گفت که این گفت‌وگو، همان‌طور که گزارش شده‌است، «مطمئنا بسیار شبیه به یک بده بستان بیشرمانه است.» لیبوویتز گفت که این پیشنهاد وقیحانه‌ترین طرحی بوده که تا این حد آشکار مطرح شده‌است. سیاستمداران اغلب تلنگر و چشمک می‌زنند، نمی‌گویند یک‌میلیارد دلار برای من جمع‌کن و من از شر مقرراتی که می‌خواهی خلاصت می‌کنم.»

او افزود که یک تیم حقوقی در حال بررسی موضوع هستند که آیا پیشنهادات این‌چنینی را می‌توان به قوانین رشوه خواری ارتباط داد یا نه. روابط نزدیک ترامپ با صنعت نفت و خصومت او با مقررات فدرال طراحی‌شده برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای که بحران آب و هوا را تشدید می‌کند، بر هیچ‌کس پنهان نیست، با این حال درحالی‌که ۶ ماه تا انتخابات ریاست‌جمهوری باقی‌مانده، او تلاش‌های خود را برای جذب کمک‌های مالی تبلیغاتی از این بخش افزایش داده‌است. ترامپ همچنین درنظرسنجی‌ها عملکرد قوی دارد. ترامپ که نامزد جمهوری‌خواهان است، اغلب درنظرسنجی‌‌‌‌‌ها در مورد رقابت‌های ریاست‌‌‌‌‌جمهوری، در ایالت‌‌‌‌‌های کلیدی که برای پیروزی هر نامزدی حیاتی هستند، از بایدن جلوتر بوده‌است.

محاکمه ترامپ در نیویورک

عملکرد خوب ترامپ به‌رغم مجموعه‌ای از مشکلات حقوقی، از جمله محاکمه در نیویورک به‌دلیل پرداخت پول به بازیگرانی نظیر استورمی دنیلز، رقم خورده است. به نوبه خود، مدیران شرکت‌های بزرگ نفتی با تهیه پیش‌‌‌‌‌نویس فرمان‌‌‌‌‌هایی که به‌‌‌‌‌محض بازگشت ترامپ به‌قدرت، باید اجرایی شوند، برای دور دوم انتخاب احتمالی ترامپ آماده می‌شوند. نشریه پولیتیکو این هفته گزارش داد که مدیران اجرایی دست به یکی کرده‌اند تا سیاست‌هایی را برای افزایش صادرات گاز طبیعی، افزایش حفاری‌‌‌‌‌ها و تمدید اجاره‌‌‌‌‌ سایت‌های نفتی فراساحلی ایجاد کنند. تعامل بین ترامپ و غول‌های نفتی با نزدیک‌شدن به انتخابات، شکاف گسترده بین رئیس‌جمهور سابق و ساکن فعلی کاخ‌سفید را نشان می‌دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل گروهی از فعالان زیست‌محیطی از جمله Sierra Club و LCV، دولت بایدن بیش از ۳۰۰ اقدام برای بهبود سلامت عمومی و حرکت به سمت انرژی‌های پاک انجام داده که بیش از هر دولت دیگری در تاریخ ایالات‌متحده بوده‌است. از جمله این اقدامات، قانون موسوم به آب و هوا و قانون کاهش تورم بود که سرمایه‌گذاری بی‌سابقه در انرژی‌های پاک از جمله خورشیدی و باد و افزایش فروش خودروهای الکتریکی را به‌همراه داشت. انتشار آلاینده‌های انرژی ایالات‌متحده به آرامی در حال کاهش است، با این حال ایالات‌متحده بیش از هر زمان دیگری نفت و گاز استخراج می‌کند؛ به‌طوری‌که تولید نفت آن به حدود ۱۳‌میلیون بشکه نفت‌خام در روز رسیده؛ بیش از دو‌برابر سطح تولید یک دهه‌قبل.