رشد کند تقاضای نفت در 2024

در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده‌است که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ میلادی یک‌میلیون و ۲۲۰‌هزار بشکه افزایش یابد که نسبت به برآورد پیشین اندکی کمتر است، درحالی‌که اوپک در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی برای رشد تقاضای جهانی نفت را ۲‌میلیون و ۲۵۰‌هزار بشکه اعلام کرده‌است. از نظر آژانس بین‌المللی انرژی، کند‌شدن روند رشد تقاضای جهانی نفت‌خام در سال‌جاری میلادی با کاهش مصرف چین مرتبط است. آژانس بین‌المللی انرژی پیش از این رشد تقاضا در سال‌۲۰۲۴ میلادی را یک‌میلیون و ۲۴۰‌هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده‌بود. این نهاد اعلام کرد: مرحله رشد گسترده پس از پایان بحران شیوع ویروس عالم‌‌‌‌‌گیر کرونا، تقاضای جهانی نفت تا حد زیادی مسیر رشد خود را طی کرده‌است.

قیمت شاخص نفت‌خام برنت دریای شمال تاکنون در سال‌جاری میلادی در پی حمله یمنی‌ها به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حدود ۶‌درصد افزایش‌یافته و در عین‌حال افت تولید ماه ژانویه در کشورهای عمده تولیدکننده نفت غیراوپک مانند ایالات‌متحده آمریکا در کنار کاهش عرضه از سوی شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌‌‌‌‌پلاس در سه ماه نخست سال‌۲۰۲۴ میلادی نیز بر نگرانی‌ها افزوده است. نفت‌برنت در روز دوشنه ۱۹ فوریه ۸۲ دلار و ۵۰‌سنت معامله شد، با این حال با توجه به اینکه اقتصادهای بزرگ همچنان با نرخ‌های بهره بالا با هدف مهار تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در پی این اتفاق نگرانی‌ها درباره تقاضا محدود شده‌است. ژاپن در پایان سال‌گذشته میلادی وارد رکود شد و عنوان سومین اقتصاد بزرگ جهان را به آلمان واگذار کرد.

آمارهای رسمی نشان از این دارد که اقتصاد بریتانیا، ششمین اقتصاد بزرگ نیز در نیمه دوم سال‌۲۰۲۳ میلادی دچار رکود شد. قیمت نفت روز پنج‌شنبه (۲۶ بهمن‌‌‌‌‌ماه) پس از انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی کاهش یافت و نفت‌خام شاخص برنت ۰.۲درصد کاهش یافت و ۸۱ دلار برای هر بشکه دادوستد شد. آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود برای عرضه نفت در سال‌۲۰۲۴ را افزایش داد و در عین‌حال پیش‌بینی کرد که عرضه یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار بشکه افزایش می‌‌‌‌‌یابد، درحالی‌که این رقم در برآورد پیشین روزانه یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه اعلام‌شده بود. این نهاد به افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان خارج از اوپک‌‌‌‌‌پلاس اشاره کرد.