بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در سال‌۲۰۲۳

تحلیلگران و موسسات پیش‌بینی‌کننده، می‌گویند با وجود بودجه‌‌‌‌‌‌های اندکی پایین‌تر از حد انتظار برای سال‌آینده، آمریکا به مدد افزایش بهره‌وری همچنان شاهد رشد تولید خواهد بود. افزایش اخیر تولید نفت، آمریکا را در صدر پنج کشور بزرگ تولیدکننده نفت در جهان قرار داده‌است. بر اساس گزارش اویل‌پرایس، این فهرست شامل عربستان‌سعودی، روسیه و عراق است که از تولیدکنندگان اوپک‌پلاس هستند و همچنین کانادا که یک تولیدکننده آمریکای‌شمالی است. آمریکا در حال‌حاضر بیش از ۱۳‌میلیون بشکه در روز نفت‌خام تولید می‌کند که بیش از هر کشور دیگری است و در کوتاه‌مدت و میان‌مدت به‌سوی افزایش تولید پیش‌می‌رود. طبق جدیدترین داده‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA)، تولید نفت آمریکا در سپتامبر، به رکورد ماهانه جدید ۱۳‌میلیون و ۲۳۶‌هزار بشکه در روز رسید.

 صنعت نفت شیل آمریکا اکنون به‌دنبال آن است که با هزینه کمتر و بهره‌وری عملیاتی بالاتر، نفت بیشتری تولید کند تا به سرمایه‌گذاران ثابت کند، می‌تواند همزمان با رشد سنجیده، بازدهی بالاتری برای سرمایه‌گذاران داشته‌باشد. عربستان‌سعودی که بزرگ‌ترین عضو اوپک و گروه اوپک‌پلاس است، دومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان در سال‌میلادی جاری بوده‌است. میانگین تولید نفت عربستان‌سعودی در نیمه اول سال‌۲۰۲۳، حدود ۱۰‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه در روز بود، اما از ماه ژوئیه، این کشور کاهش تولید داوطلبانه خود به میزان یک‌میلیون بشکه در روز را اجرا کرده و میانگین تولیدش در نیمه دوم سال، به ۹‌میلیون بشکه در روز رسیده‌است.

روسیه که شریک اصلی عربستان‌سعودی در گروه اوپک‌پلاس است، حدود ۹‌میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. روسیه همواره درباره پایبندی خود به توافق اوپک‌پلاس، حتی قبل از اعزام نیروهای نظامی خود به اوکراین، شفاف نبوده‌است. درحالی‌که روسیه و عربستان‌سعودی، عرضه به بازار را کاهش داده‌اند، تولید نفت در آمریکای‌شمالی، نه‌تنها در آمریکا، بلکه در کانادا هم افزایش پیدا کرده‌است. طبق اعلام رگولاتور انرژی کانادا، تولید نفت کانادا در سال‌میلادی گذشته، به رکورد ۴‌میلیون و ۸۶‌هزار بشکه در روز رسید. تحلیلگران اکنون انتظار دارند که تولید این کشور در سال‌های ۲۰۲۳، ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ رشد کند زیرا شرکت‌ها در حال افزایش تولید در پایگاه‌‌‌‌‌‌های جدید و محدود در منطقه آلبرتا هستند.

 به گفته تحلیلگران، تولید نفت کانادا تا سال‌۲۰۲۵، به میزان هشت‌درصد رشد خواهد کرد. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است، امسال پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت بوده که طبق آمار منابع ثانویه اوپک، میانگین تولیدش به حدود ۴‌میلیون و۳۰۰‌هزار بشکه در روز رسیده‌است. اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود در دسامبر، اذعان کرد که درحالی‌که تولید نفت این گروه در نوامبر برای اولین‌بار در ماه‌های اخیر کاهش یافت، تولید نفت آمریکا همچنان به رکوردهای بالای جدیدی می‌رسد.