دوگانه انجماد طرح‌های LNG روسیه

اتحادیه اروپا همچنین در حال بررسی محدودیت‌هایی برای واردات LNG روسیه است. تاخیر در ساخت کشتی‌های تخصصی برای حرکت در آب‌های یخ‌زده، به‌ویژه در مناطق قطب‌شمال و قطب جنوب، به این معنی است که زیرساخت‌ها تا قبل از سال‌۲۰۳۰ آماده نخواهند شد. با وجود موانع، روسیه همچنان بر تبدیل‌شدن به یک بازیگر اصلی در بازار جهانی LNG از طریق پروژه LNG ۲ اصرار دارد. به گزارش رویترز، روسیه برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای افزایش چشمگیر سهم خود از بازار گاز طبیعی مایع دارد و هدف آن افزایش آن از ۸‌درصد فعلی به ۲۰‌درصد تا ۶ سال‌آینده است، با این حال این هدف استراتژیک با چالش‌های مختلفی مواجه است که پیشرفت کار را تا حد زیادی تحت‌تاثیر قرار داده‌است.

یکی از موانع مهم، کمبود تانکرهای ویژه حمل گاز و اعمال تحریم‌هایی است که برنامه‌های توسعه LNG روسیه را مختل کرده‌است. اعلامیه اخیر شرکت نواتک، یکی از تولیدکنندگان بزرگ LNG، در مورد پروژه LNG۲ قطب شمال، عوارض ناشی از تحریم‌ها را به‌خوبی نمایان کرده‌است. تحریم‌های ایالات‌متحده علیه LNG۲  قطب‌شمال باعث‌شده تا پروژه‌ای که قرار بوده تولید آن تا اوایل سال‌۲۰۲۴ آغاز شود، به مدت نامحدودی به‌تاخیر بیفتد. علاوه بر این چالش‌ها، اتحادیه اروپا درحال آماده‌‌‌‌‌شدن برای اعطای اختیار به کشورهای عضو خود برای توقف واردات گاز از روسیه است. به گزارش فایننشال‌‌‌‌‌تایمز، بر اساس پیش‌‌‌‌‌نویس متن قانونی پیشنهاد شده توسط بروکسل، هر کشور عضو، این اختیار را خواهد داشت تا از تامین فضا برای خطوط لوله گاز و پایانه‌‌‌‌‌های گاز طبیعی مایع توسط شرکت‌های روسی جلوگیری کند.

اعطای این اختیار به کشورهای عضو اتحادیه اروپا به آنها این اجازه را خواهد داد که با هدف حفظ منافع امنیتی حیاتی خود، دسترسی اپراتورهای گاز روسیه را به زیرساخت‌ها «تا حدی یا در صورت توجیه به‌‌‌‌‌طور کامل» محدود کنند. این امر لایه دیگری از پیچیدگی را به آرزوهای روسیه برای گسترش سهم بازار LNG خود اضافه می‌کند. پروژه LNG ۲ قطب‌شمال به گونه‌ای طراحی شده‌است که ظرفیت ۱۹‌میلیون و ۸۰۰‌هزار‌تن گاز طبیعی در سال‌و یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار‌تن میعانات گازی در سال‌ را داشته‌باشد. در ابتدا، طبق اعلام نواتک، انتظار می‌رفت اولین تانکرهای حملLNG در سه‌ماهه اول سال‌آینده به حرکت درآیند، با این حال منابع صنعتی اکنون پیش‌بینی می‌کنند پروژه با تاخیر مواجه‌شده و انتظار می‌رود بازه زمانی آغاز تحویل تجاری LNG حداقل تا سه‌ماهه دوم سال‌۲۰۲۴ به عقب بیفتد.

استراتژی روسیه، کاهش زمان و هزینه‌های مرتبط با عرضه سوخت خود به بازار است که به این منظور مسیر دریای شمال در سراسر اقیانوس منجمد شمالی را برای تسریع تحویل LNG به شرق انتخاب کرده‌است. درحالی‌که این مسیر در مقایسه با کانال سوئز می‌تواند زمان تحویل به آسیا از اروپا را تا ۴۰‌درصد کاهش دهد، سفر از میان یخ‌‌‌‌‌های غلیظ و شرایط یخبندان چالش‌های بنیادی را ایجاد می‌کند.  یکی از جنبه‌های مهم غلبه بر این چالش‌ها، ساخت تانکرهای خاص است که قادر به حرکت در شرایط سخت قطب‌شمال هستند. نواتک قصد دارد ۱۵ نفتکش Arc۷ را در کارخانه کشتی‌سازی Zvezda روسیه برای پروژه Arctic LNG ۲ بسازد، با این حال ساخت ۶ نفتکش اضافی Arc۷ که انتظار می‌رفت توسط Hanwha Ocean ساخته شود، با مشکلاتی روبه‌رو شده‌اند.

تحریم‌ها تا به اینجا منجر به لغو ساخت سه نفتکش سفارش شده توسط Sovcomflot، یک گروه نفتکش پیشرو روسی، شده‌است. تأخیر در ساخت‌وساز برای کشتی‌های مخصوص حرکت در قطب شمال، یک شکست قابل‌توجه است. در حال‌حاضر، تنها سه تانکر گاز مناسب برای پروژه Arctic LNG ۲ساخته شده‌است. به گفته آندری کلپاچ، اقتصاددان ارشد در شرکت دولتی VEB، روسیه بعید است تا قبل از سال‌۲۰۳۰ زیرساخت‌های لازم را آماده کند.  Arctic LNG ۲ تلاشی مشترک به رهبری نواتک است که ۶۰‌درصد سهام آن را در اختیار دارد. سایر سهامداران این پروژه عبارتند از: TotalEnergiesفرانسه، CNPC چین و کنسرسیوم ژاپنیMitsui.