افزایش بهای برنت با التهاب دریای سرخ

به گزارش رویترز و تا لحظه تنظیم این گزارش، بهای معاملات نفت‌برنت با ۳.۲‌درصد افزایش به ۷۹ دلار در هر بشکه رسید، درحالی‌که نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۳.۳درصد افزایش به ۷۳دلار و ۸۰‌سنت رسید. هر دو شاخص هفته گذشته پس از هفت هفته کاهش، پس از نشست هفته گذشته فدرال‌رزرو آمریکا که امیدها به پایان افزایش نرخ بهره را بالا برد، افزایش اندکی را تجربه کردند. تاماس وارگا از معامله‌گران نفت PVM گفت: «افزایش حق‌بیمه ریسک ژئوپلیتیکی، به دلیل حملات منظم علیه کشتی‌های تجاری در دریای سرخ توسط ارتش یمن، نقش مستقیمی در نوسانات بازار نفت خواهد داشت.»

همچنین روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که کاهش صادرات نفت را در دسامبر به میزان ۵۰‌هزار بشکه در روز یا بیشتر، زودتر از زمان وعده داده‌شده، تعمیق خواهد کرد، زیرا بزرگ‌ترین صادرکنندگان جهان تلاش می‌کنند از قیمت جهانی نفت حمایت کنند. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که مسکو حدود دو سوم بارگیری نفت‌خام اورال خود را از بنادر به دلیل توفان و تعمیرات برنامه‌ریزی شده روز جمعه به حالت تعلیق درآورد.تینا تنگ، تحلیلگر CMC Markets گفت: دلار ضعیف‌‌‌‌‌‌تر، بهای نفت را برای خریداران خارجی ارزان‌تر کرده و تمایل به ریسک بیشتر درمیان سرمایه‌گذاران را بالا برده است.

کاهش بیشتر صادرات نفت در دسامبر

روز یکشنبه، روسیه از برنامه‌های خود برای کاهش بیشتر صادرات نفت در دسامبر پرده‌برداری کرد که پس از کاهش ۳۰۰‌هزار بشکه‌ای که قبلا تعهد شده‌بود، اجرا خواهد شد.  این تصمیم زودتر از موعد مقرر گرفته‌شده و تلاش مشترک با عربستان‌سعودی و سایر صادرکنندگان بزرگ نفت را برای ثبات قیمت جهانی نفت نشان می‌دهد. این اقدام پس از نشست چالش‌برانگیز اعضای اوپک صورت می‌گیرد که در آن رهبران از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بر لزوم همکاری تاکید کردند.الکساندر نواک، معاون نخست‌‌‌‌‌‌وزیر روسیه، اظهار کرده که کاهش‌‌‌‌‌‌های اضافی ممکن است از ۵۰‌هزار بشکه در روز فراتر رود. هدف این است که کاهش تولید به ۵۰۰‌هزار بشکه در روز در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ برسد. هدف این رویکرد پیشگیرانه، رفع نگرانی‌ها در مورد تقاضای نفت و حمایت از ثبات کلی بازار نفت است.

علاوه بر اقدامات مرتبط با نفت، نواک برای پیشرفت در مذاکرات بین گازپروم و شرکت چینی CNPC در مورد شرایط قرارداد فروش گاز از طریق خط لوله  Power of Siberia-۲ ابراز امیدواری کرد. این خط لوله که انتظار می‌رود سالانه حدود ۵۰‌میلیارد متر‌مکعب گاز را از خط لوله یامال در شمال روسیه از طریق مغولستان به چین منتقل کند، بخش مهمی از طرح‌های زیرساخت انرژی روسیه است.نواک بر پایبندی روسیه به توافق اوپک تاکید و اذعان کرد که با توجه به این تلاش‌ها، صادرات نفت روسیه در سال‌۲۰۲۳ کمتر از ۲۴۷‌میلیون ‌تن پیش‌بینی‌شده دربرآوردهای اصلی کلان اقتصادی این کشور خواهد بود. این نشان‌دهنده تعهد روسیه به حمایت از ثبات بازارهای نفت و گاز در همکاری با دیگر بازیگران کلیدی جهانی است.