نقش موثر بخش خانگی در مدیریت بهینه مصرف گاز

به گزارش «شانا» به نقل از شرکت ملی گاز ایران، مسلم رحمانی در مراسم پایانی هم‌اندیشی مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی با اشاره به سیر افزایشی مصرف گاز در کشور گفت: روند مصرف گاز در کشور طی ۱۰سال گذشته حدود ۶۰‌درصد افزایش داشته و از ۱۴۵میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۲ به ۲۳۰میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۱ رسیده است. وی افزود: در همین بازه زمانی، مقدار مصرف بخش خانگی ۴۰‌درصد افزایش داشته و از ۴۴میلیارد مترمکعب به ۶۱میلیارد مترمکعب رسیده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه گاز نقشی بی‌بدیل و مهم در توسعه اقتصاد کشور دارد، گفت: سیر افزایشی تعداد مشترکان و مصرف گاز در بخش صنایع و نیروگاهی در این سال‌ها بر این واقعیت صحه می‌گذارد که نقش گاز حیاتی است، به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۹ تعداد مشترکان صنعتی ۱۳۰‌هزار واحد بود، اما امسال این تعداد به ۱۵۱‌هزار واحد افزایش یافته است. رحمانی گفت: این در حالی است که شناخت کلی از شرکت ملی گاز ایران مبتنی بر خدمت‌رسانی است و از این رو ضرورت دارد در تعریف چهره تازه از شرکت ملی گاز ایران و جایگاه آن در اقتصاد کشور و تبیین درست نقشه تعالی آن اقدامی شایسته انجام شود. وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ۱۵۱‌هزار صنعت عمده و ۳۷۲نیروگاه با استفاده از گاز طبیعی به تولید محصول و ارائه خدمات مبادرت می‌کنند، افزود: متاسفانه می‌بینیم که به‌دلیل برخی ناآگاهی‌ها، اخباری درباره کاهش گازرسانی به صنایع یا نیروگاه‌ها مخابره می‌شود، در حالی‌ که آمار نشان می‌دهد افزایش تعداد مشترکان با هدف افزایش گازرسانی به صنایع است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به نقش شرکت‌های گاز استانی در مدیریت مصرف گفت: در موضوع سرانه مصرف در بخش خانگی، در استان‌هایی مانند خراسان‌رضوی، اقدام‌های خوبی انجام ‌شده که بر این اساس، میانگین سرانه مصرف خانگی با همراهی و همدلی مردم در اوج مصرف زمستان پارسال و با وجود سرمای ماندگار، مدیریت شد.

رحمانی افزود: نمونه مشخصی از تاثیر همکاری و همراه‌سازی مشترکان بخش خانگی با راهبردهای شرکت ملی گاز ایران به میانگین مصرف گاز در این بخش در سال ۹۹ و ۱۴۰۱ بازمی‌گردد. سال ۹۹ مصرف بخش خانگی ۶۱میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمکعب بود و در سال ۱۴۰۱، با وجود جذب ۲میلیون مشترک جدید و کاهش میانگین دما تا ۱.۵درجه نسبت به سال ۹۹، کماکان مقدار مصرف بخش خانگی در میانگین ۶۱میلیارد و ۶۰۰میلیون مترمکعب ثابت ماند. مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به مصرف گاز در بخش تجاری در دوره سرد سال گفت: مصرف گاز در بخش تجاری و تولیدی در دوره سرد سال نسبت به دوره گرم ۱۰برابر افزایش داشته، این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد تحت‌تاثیر کاهش دما در بیشترین حالت، میزان مصرف باید دوبرابر شود، حال آنکه این بخش به‌دلیل استفاده از تجهیزات گرمابخش در محیط‌های باز، مانند گرماتابشی‌ها عامل جدی در هدررفت گاز بوده و طبیعی است که به‌صورت قانونی باید با این موارد برخورد شود.