عملکرد  ۲۵‌ساله پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی زیر ذره‌‌‌‌‌‌بین

پارس‌جنوبی از گذشته تا امروز

وی با بیان اینکه نخستین تولید و شیرین‌‌‌‌‌‌سازی رسمی گاز طبیعی از پالایشگاه دوم پارس‌جنوبی (فازهای ۲ و ۳) و در سال‌۱۳۸۰ آغاز شد، افزود: در آن زمان روزانه ۵۰‌میلیون مترمکعب خوراک دریافتی از سکوهای میدان مشترک پارس‌جنوبی بود و ۴۰‌میلیون مترمکعب در روز گاز طبیعی تولید و شیرین‌‌‌‌‌‌سازی می‌شد. به گفته مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی، در آن زمان روزانه ۸۰‌هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰‌تن گوگرد تولید می‌شد.

تولید روزانه ۵۸۰‌میلیون مترمکعب در سال‌۱۴۰۲

باهوش با تاکید بر توسعه چشمگیر پالایشگاه‌های سیزده‌‌‌‌‌‌گانه پارس‌جنوبی در این ۲۵ سال، تصریح کرد: خوراک دریافتی مجتمع از سکوهای سرچاهی این میدان مشترک اکنون روزانه ۶۵۰‌میلیون مترمکعب است که ۵۸۰‌میلیون مترمکعب گاز طبیعی در پالایشگاه‌ها شیرین‌‌‌‌‌‌سازی، تولید و به خطوط سراسری منتقل می‌شود.

ارزآوری با تولید محصولات جانبی

وی با اشاره به تامین ۷۵‌درصد گاز تولیدی کشور از پارس‌جنوبی، از تولید و صادرات محصولات جانبی در این مجموعه خبر داد و گفت: همچنین به‌منظور ارزآوری برای کشور، اکنون روزانه ۷۸۰‌هزار بشکه میعانات گازی، ۱۵‌هزار‌تن اتان، ۱۵‌هزار‌ تن پروپان، ۱۰‌هزار‌تن بوتان و ۲۵۰۰‌تن گوگرد در پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی تولید می‌شود. مدیرعامل مجتمع گاز پارس‌جنوبی در پاسخ به پرسشی درباره تولید ۲۵‌ساله گاز طبیعی در این مجموعه، اظهار کرد: در این مدت ۲‌هزار و ۳۴۰‌میلیارد مترمکعب گاز از سکوهای سرچاهی میدان مشترک پارس‌جنوبی دریافت و‌هزار و ۹۶۰‌میلیارد مترمکعب گاز طبیعی شیرین‌‌‌‌‌‌سازی و به‌خطوط سراسری منتقل شده‌است.

تحویل ۳۱‌میلیون‌ تن اتان به پتروشیمی‌ها

طبق توضیحات باهوش، در این ۲۵ سال‌۲‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون بشکه میعانات گازی تولید و ۲۵‌میلیون ‌تن پروپان و ۱۶‌میلیون ‌تن بوتان صادر شدکه ۳۱‌میلیون ‌تن اتان به پتروشیمی‌های کشور تحویل داده شده‌است. به گزارش «شانا»، شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی در شهرستان عسلویه و کنگان از استان بوشهر در کنار ساحل خلیج‌فارس در قالب دو سایت صنعتی مستقر شده‌است و افزون بر خدمات تولید گــاز، با ورود به حوزه مسوولیت اجتماعی اقدام‌های قابل‌توجه و موثری در بخش فرهنگ، آموزش، سلامت، اشتغال و حمایت از محیط‌زیست منطقه انجام می‌دهد. موقعیت پالایشگاه‌های گاز در سایت‌‌‌‌‌‌های یک و ۲ بوده که در شهرستان‌های عسلویه و کنگان شامل ۲۴فاز‌گازی است که فازهای یک تا ۱۰ و ۱۵ تا ۲۱ در سایت یک (عسلویه) و فازهای ۱۱ تا ۱۴، فاز‌۱۹ و فازهای ۲۲ تا ۲۴ در سایت۲ (کنگان) قرار دارند.

میدان گازی پارس‌جنوبی واقع در آب‌های سرزمینی ایران و قطر و مشترک بین دو کشور با وسعت ۹۷۰۰ کیلومترمربع و در عمق ۳۰۰۰ متری زیر کف دریا، عظیم‌‌‌‌‌‌ترین میدان گازی جهان است که با ساحل بندر عسلویه ۱۰۵کیلومتر فاصله دارد. گستره بخش ایرانی آن به مساحت ۳۷۰۰کیلومترمربع و ذخیره آن ۱۴‌تریلیون مترمکعب گاز و ۱۷‌میلیارد بشکه میعانات گازی معادل ۸‌درصد ذخایر گاز جهان و ۵۰‌درصد ذخایر گاز کشور است. این میدان از نظر منابع مادی، مهم‌ترین و باارزش‌‌‌‌‌‌ترین منبع اقتصادی و ثروت و گنجینه عظیم و بی‌‌‌‌‌‌نظیر ملی به‌‌‌‌‌‌شمار می‌رود.