p14 copy

به گزارش گاردین، نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمیدیت ایالات‌متحده، در مدت مشابه از 67‌دلار به 90‌دلار در هر بشکه افزایش یافته‌است. هر دو شاخص در هفته پیش حدود 4‌درصد افزایش‌یافتند. قیمت هربشکه نفت‌برنت دریای شمال در روز دوشنبه و درلحظه تنظیم این گزارش با 73سنت معادل 78/ 0درصد افزایش به رقم 94دلارو 65 سنت رسید. نفت وست‌تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با 56سنت معادل 64/ 0درصد افزایش، در رقم91دلار و 32 سنت معامله شد. قیمت بنزین و گازوئیل‌‌‌‌‌‌ در انگلستان شروع به افزایش نسبی کرده و از ماه ژوئن به قیمت هر لیتر سوخت 10پنی اضافه شده‌است. سازمان خودروسازی بریتانیا قیمت سوخت بدون سرب در روز جمعه، 15سپتامبر را یک‌پوند و 52 پنی در لیتر اعلام کرد که نسبت به میانگین قیمت‌های ماه ژوئن 9پنی افزایش داشت. در ایالات‌متحده که مالیات درصد کمتری از قیمت سوخت را تشکیل می‌دهد، قیمت بنزین بیش از 10‌درصد بالا رفته و به3دلارو90سنت در هر گالن (8/ 3لیتر) رسیده است.

افزایش قیمت سوخت

بنا به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، افزایش تقاضا برای پرواز در این کشور، اروپا و اخیرا چین باعث افزایش قیمت سوخت جت شده‌است. متوسط قیمت‌های سوخت جت در پایان ماه اوت به‌طور متوسط3دلار و7 سنت در هر گالن بود که 50‌درصد بیشتر از پایین‌ترین سطح اخیر یعنی2‌دلار و 5 سنت در اوایل ماه مه بود. در اوایل ماه جاری، عربستان‌سعودی 3/ 1‌میلیون بشکه در روز کاهش تولید خود را تا پایان سال‌تمدید کرد، تصمیمی که کاهش ذخایر جهانی را تسریع کرده‌است. کاهش عرضه توسط روسیه برای افزایش قیمت‌ها نیز همسو با تلاش دیگر کشورهای عضو اوپک برای افزایش قیمت‌ها به سمت 100‌دلار در هر بشکه بوده‌است. آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته هشدار داد که کاهش مداوم عرضه توسط این دو عضو اوپک منجر به کمبود قابل‌توجهی در بازار جهانی نفت خواهد شد که تهدید جدی برای نوسانات مداوم قیمت است. این گزارش تنها یک روز پس از آن منتشر شد که اوپک اعلام کرد بازارنفت در سه‌ماهه آینده با کسری بیش از 3‌میلیون بشکه در روز روبه‌رو خواهد بود که به‌طور بالقوه شدیدترین کمبود عرضه در بیش از یک دهه‌را به‌دنبال خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

عربستان‌سعودی و شرکای آن در اوپک نیز نگران پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی هستند که بر مبنای آن قرار است تقاضا برای نفت قبل از سال‌2030 به اوج خود برسد، البته برخی تحلیلگران معتقدند با روند روبه‌رشد سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، تقاضا برای نفت در سال‌2026 به بالاترین حد خود نزدیک خواهد شد. انتظار می‌رود افزایش هزینه سوخت و تقاضا از سوی چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان، چشم‌انداز بانک‌های مرکزی و ماموریت آنها برای کاهش نرخ تورم را که هنوز بالاتر از سطح هدف 2‌درصد است، تحت‌الشعاع قرار دهد.کاهش قیمت نفت نقش کلیدی در کاهش تورم در نیمه اول سال‌جاری ایفا کرد، اما اکنون انتظار می‌رود که افزایش قیمت در نیمه دوم و تا سال‌2024 به‌عنوان عاملی بازدارنده عمل کند.

بانک‌مرکزی اروپا هفته‌گذشته برای دهمین‌بارمتوالی نرخ بهره را افزایش داد و اشاره کرد احتمالا افزایش مجددی در کار نخواهد بود، با این حال سیاستگذاران گفته‌اند که افزایش بیشتر همچنان از گزینه‌های مطرح است. انتظار می‌رفت نرخ بهره بانک‌مرکزی ایالات‌متحده، پس از کاهش تورم در ماه گذشته، به اوج خود برسد، با این حال فدرال‌رزرو اعلام کرده است که احتمال افزایش بیشتر تورم در ماه نوامبر وجود دارد. بنا به گفته ادوارد مویا، از تحلیلگران شرکت اوآندا، ریسک‌پذیری در بازار نفت در حال تبدیل‌شدن به یک تجارت موردعلاقه در وال‌استریت است. هیچ‌شکی وجود ندارد که تصمیم اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت - اوپک و غیراوپک) در پایان ماه‌گذشته، بازار نفت را در سه‌ماهه چهارم در تنگنا قرار خواهد داد.